S sepani skrev:
Jag har nu även sett att givaren sitter på undersidan av VP. Den ser ca likadan ut som pannans givare (som sitter på väggen). Men får man ens byta en sådan själv?
får och får - det är din egendom och innanför skalet sitter en liten NTC-termistor som kostar 2-3 kr hos typ kjell&company (förr sa man alltid Elfa när det gäller elektronik-komponenter) - gäller bara att få exakt rätt sort (rätt motståndsvärde vid en given temperatur - typ 3 kOhm vid 20 grader eller så för viss annan värmepump - kanske är annat värde för din...) och där är sensorns färgmarkering viktig - och förhoppningsvis kan du hitta en service manual där motståndsvärdena är listad för de olika temperaturerna.

att köpa en ny orginaldel i kapsling kanske kostar 100 ggr mer som reservdel.

Kolla om termistorn sitter inskruvad i någon kopplingslist bakom kåpan - rengör dessa då så att det är metallisk kontakt mellan komponentens ben och kabeln.
 
  • Gilla
Baretta och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
får och får - det är din egendom och innanför skalet sitter en liten NTC-termistor som kostar 2-3 kr hos typ kjell&company (förr sa man alltid Elfa när det gäller elektronik-komponenter) - gäller bara att få exakt rätt sort (rätt motståndsvärde vid en given temperatur - typ 3 kOhm vid 20 grader eller så för viss annan värmepump - kanske är annat värde för din...) och där är sensorns färgmarkering viktig - och förhoppningsvis kan du hitta en service manual där motståndsvärdena är listad för de olika temperaturerna.

att köpa en ny orginaldel i kapsling kanske kostar 100 ggr mer som reservdel.

Kolla om termistorn sitter inskruvad i någon kopplingslist bakom kåpan - rengör dessa då så att det är metallisk kontakt mellan komponentens ben och kabeln.
Tack. Följande har nu hänt. Kompressorn har tydligen startat och gått i ganska många timmar verkar det. Dock utan att ge någon värme, därefter har pressostat högtryck löst ut larm och den har stannat. Jag har därefter återställt larm men den har inte startat igen…dessutom kan jag se att temperaturen på vattnet har sjunkit rejält. Behöver jag vara orolig något fryser sönder?

Display av värmepumpsdrift, visar temperaturer och effekt, två knappar för navigering, grönt ljus till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar driftinformation för kompressor, inkluderar total drifttid och starttider. Två knappar under skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel visar driftinformation och temperatur med knappar för navigering och bekräftelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel visar driftinformation, temperaturvärden, och har knappar för användarinteraktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Tack. Följande har nu hänt. Kompressorn har tydligen startat och gått i ganska många timmar verkar det. Dock utan att ge någon värme, därefter har pressostat högtryck löst ut larm och den har stannat. Jag har därefter återställt larm men den har inte startat igen…dessutom kan jag se att temperaturen på vattnet har sjunkit rejält. Behöver jag vara orolig något fryser sönder?

[bild][bild][bild][bild]
Löser den ofta på högtryck eller? (Har inte läst hela tråden). Högtryck borde ju betyda att den inte blir av med värmen… ja om hp funkar…jag skulle ha koll på vp in/ut att den värmer några grader när Vp går.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Löser den ofta på högtryck eller? (Har inte läst hela tråden). Högtryck borde ju betyda att den inte blir av med värmen… ja om hp funkar…jag skulle ha koll på vp in/ut att den värmer några grader när Vp går.
tack, ja alltså värmepumpen går inte alls. Om du menar värmepannan så går den. Men räcker det för att det inte ska frysa? har fallit till 25C retur. Pressostat högtryck har bara löst ut en gång...i början på december byttes pressostat som löste ut på lågtryck (inte som nu på högtryck). sen dess har värmepumpen fungerat klockrent, fram till köldknäppen efter Nyår....
 
Redigerat:
S sepani skrev:
tack, ja alltså värmepumpen går inte alls. Om du menar värmepannan så går den. Men räcker det för att det inte ska frysa? har fallit till 25C retur. Pressostat högtryck har bara löst ut en gång...i början på december byttes pressostat som löste ut på lågtryck (inte som nu på högtryck). sen dess har värmepumpen fungerat klockrent, fram till köldknäppen efter Nyår....
Om du kollar på bild 1. Så ser du att temp in är 26gr och ut 25gr men kompressorn och pump går. Nu vet inte jag precis när i drift-skedet denna bild är tagen men det ser fel ut.
 
Å Åbyfor skrev:
Om du kollar på bild 1. Så ser du att temp in är 26gr och ut 25gr men kompressorn och pump går. Nu vet inte jag precis när i drift-skedet denna bild är tagen men det ser fel ut.
Bilden tagen för ett par timmar sedan. Kompressorn har inte startat mer än en gång på 24h och därefter löste pressostat högtryck ut. Sen dess har den inte gått mer skulle jag säga. Men larmet har inte heller utlöst igen. Det som däremot ändrats är tempen dom fallit från 38 till 26….
 
På sista bilden stor det att kompressorn startat 1 ggr på 24h och då gått i 19 timmar o 35 minuter…men kan inte ha gett någon effekt vadå det gått massor av kWh
 
Det ser ut som att efter att jag återställde larmet pressostat högtryck igår kväll så har den eventuellt gått en stund att döma av förbrukning . Sen vid midnatt verkar den fått fnatt…

Mobilskärm visar elförbrukning i kWh, jämförelse över två år, temperatur, datum den 9 januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ikväll hade temperaturen i VP kretsen sjunkit till 19C. Kan den frysa sönder? Eller kommer den aldrig att gå ner under n0C då den är förbunden med värmepannan?

LCD-skärm på enhet, visar driftinformation, temperaturer, grön status-indikator, svenska texter, knappar för navigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Löser den på HT så blir den inte av med värmen, har du rengjort filtret , se även efter att cirkpumpen går som det ska.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Löser den på HT så blir den inte av med värmen, har du rengjort filtret , se även efter att cirkpumpen går som det ska.
Den löste ut på högtryck för ca 2 dagar sedan och har därefter varit helt död...temperaturen i kretsen har sjunkt från 38C till nu ikväll 19C. Har inte rengjort filtret, vet inte vart det sitter? Cirkulationspumpen lär fungera (?) då vatten fortsatt cirkulerar i radiatorerna i huset. Där är fortfarande "varmt" men det går många kwh då pumpen inte fungerar.
 
B
Har du 19c fram är det väl läge att dra på elpatronen, i väntan på vidare felsökning på värmepumpen? Annars lär det ju bli frysskador på vattenledningar och annat i huset?

Exempel på filter:
Mässingskula ventil med blått handtag och gängade anslutningar. Industriell eller VVS-utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mässingsventil eller rörkoppling med text, vinkelbeslag, industriellt material, anslutningsstycke för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



(Jag har inte kikat på just din vp, om den har ett inbyggt filter, eller om det förutsätter att installatören sätter det utanför värmepumpen).

Det brukar normalt sitta på returen före värmepumpen, för att skydda värmeväxlaren mot igensättning.
 
B BSOD skrev:
Har du 19c fram är det väl läge att dra på elpatronen, i väntan på vidare felsökning på värmepumpen? Annars lär det ju bli frysskador på vattenledningar och annat i huset?

Exempel på filter:
[bild]
[bild]


(Jag har inte kikat på just din vp, om den har ett inbyggt filter, eller om det förutsätter att installatören sätter det utanför värmepumpen).

Det brukar normalt sitta på returen före värmepumpen, för att skydda värmeväxlaren mot igensättning.
Elpatronen har varit igång ganska många dagar redan och det märks på förbrukningen (se bild)..blått är fg år och innertemperatur 10C 😢 service bokad till den 18:e…men jag vill såklart försöka förhindra skador före dess…
 
  • Stångdiagram, elanvändning Januari 2023 mot 2024, temperaturkurva, minskad förbrukning, mobilapplikationsskärmbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det inte det som snurrar i huset, utan det som går ut till VP. Är det slangar ut till VP på utsidan, do har en förmåga att sätta igen sig med magnetit ( järnoxid ) Känn på dom om dom är stela och har du en magnet, så sätt den på en slang. Fastnar den så är dom magnetiska och suger åt sig magnetiten. Det med igensatta slangar är en klassiker för äldre VP. Då storknar VP när den inte blir av med värmen. Var det en 107:a på utsidan, det finns 2 st givare i utedelen, en för lågtryck och en för högtryck, i bland ska dom återställas med knapp på dom, samt i bland fastnar dom i brutet läge. Då får man knacka på dom med ett mejselskaft och dom kan gå tillbaka i läge drift. Vet du inget, så lossa fronten och ta ett foto, så får du veta. Dom sitter på smala rör pålödda och har ett par sladdar på sig..
 
B
Bilden i #69 tyder på avstängd elpatron ("Eleffekt 0.0 +0") och 19C framtemp likaså? Säker på att elpatronen är på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.