Hej!
Finns det någon som kan förklara om inställningarna på vår värmepump är korrekta?
Vi bor i en tvåplans villa på 176kvm där vi förra våren bytte samtliga fönster till treglas aluminium och de flesta av våra element är nyligen bytta men vi får inte optimal uppvärmning och snittar runt 80-100 kWh per dag i förbrukning. Hur optimerar jag värmepumpen?
Tacksam för svar 🙏🏻
Finns det någon som kan förklara om inställningarna på vår värmepump är korrekta?
Vi bor i en tvåplans villa på 176kvm där vi förra våren bytte samtliga fönster till treglas aluminium och de flesta av våra element är nyligen bytta men vi får inte optimal uppvärmning och snittar runt 80-100 kWh per dag i förbrukning. Hur optimerar jag värmepumpen?
Tacksam för svar 🙏🏻
Tack för svaret.J Josth skrev:
Men vi har totalt 14 element på bägge våningarna samt golvvärme i ett stort badrum.
Tror du jag behöver överdimensionera elementen?
Ok, ja då kan det bli kanske 16 grader kallt. Skulle bli en jättehög framledningstemperatur som det är nu och det klarar inte värmepumpar även om de blivit bättre på senare år. Värmekurvan ska alltid vara så låg som möjligt men som ger önskad innetemperatur. Prova att sänka värmekurvan och se om temperaturen i huset då blir för låg(?)
Jag har sänkt värmekurvan.J Josth skrev:Ok, ja då kan det bli kanske 16 grader kallt. Skulle bli en jättehög framledningstemperatur som det är nu och det klarar inte värmepumpar även om de blivit bättre på senare år. Värmekurvan ska alltid vara så låg som möjligt men som ger önskad innetemperatur. Prova att sänka värmekurvan och se om temperaturen i huset då blir för låg(?)
Det va några dagar nu som kompressorn har jobbat hårt och tillsatsen har gått in i jämna mellanrum.
Första gången på säkert 2-3 veckor som det står inget behov värme-drift auto.
Vi har bara bott i huset i 3 vintrar och den här vintern har varit kallas och då började jag pilla på värmekurvan för att få upp tempen och jag har inte lärt mig systemet riktigt ännu.