Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är så enkelt, elmotorer rasar sällan och dom är billigare än växellådan på en vanlig bil.

Renault Zoe har ett känt fel med underdimensionerat lager på motorn så den får man väl räkna med att byta regelbundet. annars verkar det ovanlig med fel på drivlinan. Elmotorerna går ändå mjukt så det blir inte speciellt ryckigt i drivknutar etc. Jag har inte sett något som tyder på extra slitage hos elbilar. Inte ens däck som det skrivs om (EV specifika däck har tyvärr ofta mindre mönsterdjup)
Jag misstänker att du inte äger / har ägt en elbil med lite mer effekt. Provkör en Tesla model X. Behöver inte ens vara en P modell, sätt fjädringen i normalläge. Accelerera fullt och se om du inte tycker att drivknutarna tar stryk :). Fråga några model x ägare hur många av dem som bytt delar av drivlinan. Fråga hur många model s ägare som har bytt sina infällbara handtag mm. Du kan inte vara så naiv anser jag att bara för att elmotorer är driftsäkra (ja de är dem oftast) så är allt annat på bilen samma för vad jag menade från början är att många elbilar har ny / oprövad teknik.
I mina bilar har däcken slitits ungefär dubbelt så fort, de som inte är fyrhjulsdrivna ännu mer. BMW i3 är extrem även om det också förmodligen beror på att däcken är smala.
Såg en provkörning av Zekr häromdagen kolla på den filmen med alla larm / problem som han har, för att bilen är ny förmodligen men hade det varit en Mercedes c200d misstänker jag att han hade kört den turen utan problem.
Så även som du säger att det är fakta att elmotorer är mer driftsäkra så säger jag att det är fakta att nya produkter / lösningar har mer fel / problem än en beprövad lösning.
 
useless useless skrev:
3 kW är väl vad man har i en ordinär Eu-moped?
Ja… men telefon rättstavar lite så jag menade energi och inte effekt. Sorry för det.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
A
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Kör Enyaq ivx. Stod mellan den och Id4. Behöver storlek för familjen. Ska gå över 50 mil enligt uppgift (jo tjena, 27-28 mil när det är ett par minugrader)

Skulle aldrig rekommendera någon att köra elbil om de inte sparar mycket pengar på det av någon anledning.

Det gör livet oerhört mycket mer komplicerat än att ha fossilbil, och då är 98% av min körning inom Stockholmsområdet. Ska du köra mer än 99% korta sträckor så kör absolut inte elbil under några omständigheter. Om du inte har möjlighet till laddning för självkostnadspris så köp INTE!! Elbil.

Anledningar;

1. Att ladda på alla stolpar som inte är i ditt hem eller till självkostnadspris för elen blir med en snittförbrukning på 2.5 kwh per mil betydligt dyrare än de allra flesta fossilbilar.

2. Brist på laddare. Jag bor ändå i Stockholm och det är absolut inte ovanligt att det i princip är omöjligt att hitta en snabbladdare som är ledig/funkar. 2-3 gånger har jag behövt vänta en timme eller mer på att ladda och då laddar jag i princip aldrig utanför hemmet.

3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…

4. ”Snabbladdning” är ett skämt. Tar för Enyaq/ID4 1.5 timme att ”snabbladda” batteriet.

5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.

6.tänk på att kopplar du på något på en dragkrok eller sätter en takbox på en elbil så minskar den redan horribla körsträckan markant!

Summa summarum. Har du inget emot att inskränka din frihet och börja planera alla dina resor mycket mer noggrant så kanske du är nöjd med elbil. Jag hade varit nöjd om;

1. Räckvidden var minst 70-80 mil oavsett väder.
2. Inget trams med hur mycket man får/ska ladda sitt batteri.
3. En laddning från 0-100% tar 5-10 minuter
4. Det finns lediga snabbladdare överallt i hela landet och man behöver aldrig stå i kö för en.

Obs Teslas snabbladdare är betydligt bättre än övriga men ändå inte bra. Tesla överlag är helt galet överprisat.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Greger_08 och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Kör Enyaq ivx. Stod mellan den och Id4. Behöver storlek för familjen. Ska gå över 50 mil enligt uppgift (jo tjena, 27-28 mil när det är ett par minugrader)

Skulle aldrig rekommendera någon att köra elbil om de inte sparar mycket pengar på det av någon anledning.

Det gör livet oerhört mycket mer komplicerat än att ha fossilbil, och då är 98% av min körning inom Stockholmsområdet. Ska du köra mer än 99% korta sträckor så kör absolut inte elbil under några omständigheter. Om du inte har möjlighet till laddning för självkostnadspris så köp INTE!! Elbil.

Anledningar;

1. Att ladda på alla stolpar som inte är i ditt hem eller till självkostnadspris för elen blir med en snittförbrukning på 2.5 kwh per mil betydligt dyrare än de allra flesta fossilbilar.

2. Brist på laddare. Jag bor ändå i Stockholm och det är absolut inte ovanligt att det i princip är omöjligt att hitta en snabbladdare som är ledig/funkar. 2-3 gånger har jag behövt vänta en timme eller mer på att ladda och då laddar jag i princip aldrig utanför hemmet.

3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…

4. ”Snabbladdning” är ett skämt. Tar för Enyaq/ID4 1.5 timme att ”snabbladda” batteriet.

5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.

6.tänk på att kopplar du på något på en dragkrok eller sätter en takbox på en elbil så minskar den redan horribla körsträckan markant!

Summa summarum. Har du inget emot att inskränka din frihet och börja planera alla dina resor mycket mer noggrant så kanske du är nöjd med elbil. Jag hade varit nöjd om;

1. Räckvidden var minst 70-80 mil oavsett väder.
2. Inget trams med hur mycket man får/ska ladda sitt batteri.
3. En laddning från 0-100% tar 5-10 minuter
4. Det finns lediga snabbladdare överallt i hela landet och man behöver aldrig stå i kö för en.

Obs Teslas snabbladdare är betydligt bättre än övriga men ändå inte bra. Tesla överlag är helt galet överprisat.
Jag älskar drivlinan på elbilar, min Tesla har gratis laddning så därav är det trevligt. Men kan bara hålla med dig, undrar hur många skilsmässor som de teknikkåta männen skapar när de skall på semester :). Köa för att få stanna 45minuter och jag tvingas äta någon fet äcklig snabbmat för att man är tvingad att parkera vid laddaren.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
P PHPersson skrev:
Jag tror snittförbrukningen på en elbil är 3kW / mil. Det är min gissning. Ytterst få drar under 2.

Om några år tror jag du har rätt men skulle man kolla reparationskostnader idag är jag rätt säker på att elbilar leder. För att massa ny teknik trycks in och utvecklingen går fort vilket får många, även kända, tillverkare att släppa produkter som inte är färdiga.
Så här ser det ut för min elbil
Skärm med grafik och text inklusive bilens användning: körda timmar, energiförbrukning hos en BMW-bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.f.s j.f.s skrev:
Så här ser det ut för min elbil
[bild]
Det är imponerande även om det såklart beror mycket på hur du har kört.
Clarken här ovan har 77kW batteri i sin Skoda vilket gör att hans drar 2,8 på vintern. Även det rätt så bra men då körde han mest i stan. Långfärd kommer säkert en bit över 3 om man lägger i 110/120.

Många glömmer också laddförlusterna hemma, de publika stolparna är lite olika. Ibland ingår de i priset ibland inte om jag förstått det rätt. Men laddar man batteriet varmt försvinner ca 10% om man har en bra laddare. Kallt batteri är betydligt sämre, på mina bilar ca 20-25%. Detta syns inte i bilens färddator.
 
Redigerat:
j.f.s
Jag fiskör inte men förbrukningen under de varmare månaderna är riktigt bra på i4 faktiskt vilket sänker snittet över året. Hyfsad förbrukning vintertid också men över 2kWh/mil. Senaste resan i 11minus från Borlänge till Arlanda (via Sala-Uppsala) landade på 2.1kWh/mil.

Lite mer data
En mobilskärm som visar körstatistik för 2023 med antal resor, sträcka, snittid och total körtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.f.s j.f.s skrev:
Jag fiskör inte men förbrukningen under de varmare månaderna är riktigt bra på i4 faktiskt vilket sänker snittet över året. Hyfsad förbrukning vintertid också men över 2kWh/mil. Senaste resan i 11minus från Borlänge till Arlanda (via Sala-Uppsala) landade på 2.1kWh/mil.

Lite mer data
[bild]
Riktigt imponerande, det är typ samma som en Model S. Förvisso en större bil men det betyder att BMW har närmat sig Tesla som jag anser är bland de bästa på den biten.
 
P PHPersson skrev:
Clarken här ovan har 77kW batteri i sin Skoda vilket gör att hans drar 2,8 på vintern.
Kan du förtydliga vad du menar här? Blir förbrukningen högre för att man har en viss kapacitet i batteriet?
 
useless useless skrev:
Kan du förtydliga vad du menar här? Blir förbrukningen högre för att man har en viss kapacitet i batteriet?
Nej nej, jag bara räknade ut hans förbrukning mot hur långt han sa att han kunde köra. Batteriet är 77kWh och kommer han då 27,5 mil så blir det 2,8kWh / mil.
 
För skoj skulle så kan jag skriva några av Björn Nylands testresultat. För mig är han seriös och testar bilarna på ett realistiskt sett. Har tagit med de tester som ligger -5 till + 5. Riktigt kalla och värma tester är såklart bättre/sämre.

Model 3 2,05
BMW i4 M50 2,74
BMW IX 3,23
KIA EV6 2,91
Audi e-tron 2,91 (trots 16 grader varmt)
VW ID3 2,27
Volvo c40 2,88 (10 grader)
Audi e-tron black ed 3,58
Polestar2 3,0
EQC 400 2,7 (sommarvärme)
EQB 350 2,91

Edit: medel 2,83 (3,12 med 10% laddförluster).
 
P PHPersson skrev:
Nej nej, jag bara räknade ut hans förbrukning mot hur långt han sa att han kunde köra. Batteriet är 77kWh och kommer han då 27,5 mil så blir det 2,8kWh / mil.
Ja, det är ju inte så imponerande siffror... Men det kanske är vid ett driftfall som inte är representativt för alla mil man kör per år?
Det skulle vara intressant att se statistik för genomsnittsförbrukningen över lite längre tid för de vanligast förekommande bilmodellerna. Nu har ju de flesta etablerade märken haft elbilar på marknaden några år, så det borde finnas en hel del data att ta del av som inte bara är för Tesla?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är ju inte så imponerande siffror... Men det kanske är vid ett driftfall som inte är representativt för alla mil man kör per år?
Det skulle vara intressant att se statistik för genomsnittsförbrukningen över lite längre tid för de vanligast förekommande bilmodellerna. Nu har ju de flesta etablerade märken haft elbilar på marknaden några år, så det borde finnas en hel del data att ta del av som inte bara är för Tesla?
Nylands tester tycker jag är bra för han kör alla bilarna lika. Så även om förbrukningen är personlig så visar det rätt så väl på skillnaderna. Jag menar att många sa att deras v70 drog 0,4 också haha.
 
A
P PHPersson skrev:
Riktigt imponerande, det är typ samma som en Model S. Förvisso en större bil men det betyder att BMW har närmat sig Tesla som jag anser är bland de bästa på den biten.
Visst men i4 är också en låg bil. Jag behöver en familjebil där man kan packa lite mer än träningsväskan på Sats. Även Enyaq är ju i minsta laget
 
A
P PHPersson skrev:
Nej nej, jag bara räknade ut hans förbrukning mot hur långt han sa att han kunde köra. Batteriet är 77kWh och kommer han då 27,5 mil så blir det 2,8kWh / mil.
27,5 mil är nog vid ett par minugrader. När det drog sig ner mot -20 i förra veckan så kunde jag i princip se procenten minska i realtid. När jag tex tog bilen till gymmet på kvällen och skulle värma upp den låg jag på 60 kwh i förbrukning under de 5 km jag körde.

Elbilar i riktig vinterkyla är ett dåligt skämt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.