Nyfniken Nyfniken skrev:
Duschar ni hela natten?
Nej, men döttrarna gillar att bada på kvällen när de är hemma och sover över. Då är varmvattnet slut.
 
K karlmb skrev:
Och ni har 1-fas spis o ugn antar jag? Ja då är det förstås svårt med en uttagsladdare om man inte kan välja ett eluttag på rätt fas.
Min brödrost, vattenkokare, kaffebryggare och mikro är enfas, ja. Ett kök är mycket mer än spis och ugn. Fas 2 ryker titt som tätt för att "allt" ligger på den.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, men döttrarna gillar att bada på kvällen när de är hemma och sover över. Då är varmvattnet slut.
Det är den här biten av elbilsägandet jag har så svårt att förstå (och blir lite av en tröskel för mig att skaffa en själv).

Var det någon speciell resa dagen därpå inplanerad, eller varför är det så viktigt att det ska vara smällfullt i batteriet på morgonen? Jag är orolig att jag ska ångra mig om jag måste springa runt och hålla reda på sånt här. Själv har jag inga problem med att bensintanken bara är fylld till 75, 50 eller 25% på morgonen. Den bensinen räcker i flera dagar.

Varför är det inte likadant för de med elbilar? Räcker det inte att det är 70% laddat dan därpå och fulladdat morgonen efter?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Räcker det inte att det är 70% laddat dan därpå och fulladdat morgonen efter?
Jodå, det gör det nästan jämnt. Det är någon enstaka gång då man ska åka långt och man vill ladda fullt hemma nära inpå (då man laddar billigare hemma än på snabbladdare och det är bäst för batteriet att inte vara helt fulladdat någon längre tid) som man vill kunna tajma laddningen över en viss natt.

För de allra flesta i de flesta fall är det dock en ickefråga, då nattlig laddning mer än väl fyller på batterierna med mer än vad som förbrukas per dag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Elbil verkar besvärligt. Jag tankade fullt min dieselbil idag, med min förbrukning så håller det sig ca 6 veckor.
Det @Anna_H beskriver är en annan situation. Med de omständigheter du beskriver skulle du kunna köra en elbil och ladda den någon enstaka natt i veckan utan att det skulle vara i närheten av ett problem att bilen gick tomt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är den här biten av elbilsägandet jag har så svårt att förstå (och blir lite av en tröskel för mig att skaffa en själv).

Var det någon speciell resa dagen därpå inplanerad, eller varför är det så viktigt att det ska vara smällfullt i batteriet på morgonen? Jag är orolig att jag ska ångra mig om jag måste springa runt och hålla reda på sånt här. Själv har jag inga problem med att bensintanken bara är fylld till 75, 50 eller 25% på morgonen. Den bensinen räcker i flera dagar.

Varför är det inte likadant för de med elbilar? Räcker det inte att det är 70% laddat dan därpå och fulladdat morgonen efter?
Det beror ju på hur stor "tank" (batteri) man har och laddningsmetoden bilen använder.

Jag själv äger pluginhybrid som laddar bara 1 fas. Tar minst 2.5h ladda in 50km.
På en modern elbil som tar in 3fas tar det ca 45minuter ladda in 50km.

Detta förutsätter att du har laddbox eller 3fas uttag till 3 fas reseladdare.

Varför jag nu blandar in min hybrid i diskussionen är pga att det finns även äldre elbilar som har både små batterier och dåligt laddsystem (1fas).

Är stor skillnad om du har 19kw batteri eller 77kw batteri hur ofta och när du behöver ladda. Ungefär som att ha 10 liters bensintank, då skulle du få tanka tanka och åter tanka din fossilbil.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Min brödrost, vattenkokare, kaffebryggare och mikro är enfas, ja. Ett kök är mycket mer än spis och ugn. Fas 2 ryker titt som tätt för att "allt" ligger på den.
Det är ju enkelt att ändra. Och dessutom felinstallerat från början. Värre om man har en spis på en enda fas. Går ju bara att lösa genom att byta till 3-fas-spis.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är den här biten av elbilsägandet jag har så svårt att förstå (och blir lite av en tröskel för mig att skaffa en själv).
Ja, i det här fallet skulle vi resa bort och bo på hotell. Då var det skönt att inte behöva ladda svindyrt vid hotellet. När min bror hälsade på var det ju bra om han slapp stanna en halvtimme i Askersund eller Laxå eftersom de planerade att åka direkt efter frukost.

Jag körde gasbil tidigare och hade 7 mil till jobbet, då var det tankning var tredje dag som gällde, ca 300 kr i början, betydligt dyrare nu på slutet innan vi bytte till elbil. I jämförelse med det är det skönt att tanka över natten och ha fullt varje morgon. Och att tanka Volvon som vi knappt använder är samma plåga varje gång, över 1000 kr.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju enkelt att ändra. Och dessutom felinstallerat från början. Värre om man har en spis på en enda fas. Går ju bara att lösa genom att byta till 3-fas-spis.
Ja, vi kommer att göra om det i samband med att vi bygger om köket framöver. Då får det bli bättre spridning, samt Tibber på VVB och lite annat.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nackdelen med effektvakt på 3 faser är att den högst belastade fasen styr alla. Är en fas maxad av annat ofta och länge kan det vara effektivare att bara ha en fas inkopplad till laddboxen.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Det beror ju på hur stor "tank" (batteri) man har och laddningsmetoden bilen använder.

Jag själv äger pluginhybrid som laddar bara 1 fas. Tar minst 2.5h ladda in 50km.
På en modern elbil som tar in 3fas tar det ca 45minuter ladda in 50km.

Detta förutsätter att du har laddbox eller 3fas uttag till 3 fas reseladdare.

Varför jag nu blandar in min hybrid i diskussionen är pga att det finns även äldre elbilar som har både små batterier och dåligt laddsystem (1fas).

Är stor skillnad om du har 19kw batteri eller 77kw batteri hur ofta och när du behöver ladda. Ungefär som att ha 10 liters bensintank, då skulle du få tanka tanka och åter tanka din fossilbil.
Sedan är ju ”tanken” olika stor vid olika tillfällen på en elbil. Den är mindre i kylan på vintern…

Dessutom är det ju fatalt att få slut på elen i en elbil, då blir det bärgning. Betydligt enklare med en hybrid/bränslebil…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
W witten skrev:
Nackdelen med effektvakt på 3 faser är att den högst belastade fasen styr alla. Är en fas maxad av annat ofta och länge kan det vara effektivare att bara ha en fas inkopplad till laddboxen.
Eller så kopplar man om köket så att man inte kör precis allt som drar el i huset på fas två och bara lite lampor på fas 1 och 3 (utöver det som går på flera faser).

Spisen är ju inkopplad på 3 faser, men i praktiken är det ju inte så, det är två plattor på en fas, två på en fas och ungen på den tredje. Syns tydligt i Tibber vilken del av spisen man använder.
 
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Sedan är ju ”tanken” olika stor vid olika tillfällen på en elbil. Den är mindre i kylan på vintern…

Dessutom är det ju fatalt att få slut på elen i en elbil, då blir det bärgning. Betydligt enklare med en hybrid/bränslebil…
Det är det ju på diesel/bensin också.

Kanske inte lika radikalt, men drar mer bränsle kalla och diesel/bensinvärmare drar en hel del bränsle och för den delen motorvärmare går inte heller gratis.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det är det ju på diesel/bensin också.
På en förbränningsmotor så fyller man ju bara i en skvätt från en dunk. Men det är kanske bara en tidsfråga innan det dyker upp laddningsbilar" med batterier så att man kan tanka över en skvätt el.

Eller det kanske redan går med V2L..?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
På en förbränningsmotor så fyller man ju bara i en skvätt från en dunk. Men det är kanske bara en tidsfråga innan det dyker upp laddningsbilar" med batterier så att man kan tanka över en skvätt el.

Eller det kanske redan går med V2L..?
Ja det går med V2L.
Bilen på bilden är en Hyundai Ioniq 5 som ger ström.
 
  • Två elbilar på en mörk väg, en laddar den andra via kabel. Bistånd under nödsituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.