N
Hej.

Söker seriös input kring hur länge man kan vänta med att betonera/gjuta platta (förberedd m armering, vvs och golvvärme mm) , om man skyddar detta m pressening . Avser västra Sverige.

Övriga tips tas också tacksamt emot .
 
Du ska nog ta hem en betongbil och prata med dom om det är nog bäst. Sen det med slangarna för GV, får inte finnas något vatten i dom, då fryser dom sönder.
 
  • Gilla
Pajenjohan och 1 till
  • Laddar…
N
Det balkongföretag vi använder gjuter balkonger om det är -5, men inte lägre.
Om det är en platta på mark, så kan man lätt gjuta vid -5.
Men hade jag gjort det hemma, så skulle jag utan problem gjuta vid nollan.
Cementen i betongen värmer hela gjutningen.
Men du tillför alldeles för lite information egentligen, vad gjutas?
 
N neo11 skrev:
Det balkongföretag vi använder gjuter balkonger om det är -5, men inte lägre.
Om det är en platta på mark, så kan man lätt gjuta vid -5.
Men hade jag gjort det hemma, så skulle jag utan problem gjuta vid nollan.
Cementen i betongen värmer hela gjutningen.
Men du tillför alldeles för lite information egentligen, vad gjutas?
Det viktiga är att motgjutningsytorna är över nollan +5 enligt Betongstandard. Om du gjuter vid minus 5 grader finns det risk att betongens vatten fryser mot armeringen. När betongen senare börjar brinna så kan man få friliggande armering i formen. Tunna konstruktioner kyls snabbt ner och man får en fördröjning på cementets reaktion med vattnet. Vi gjöt Vindkraftsfundament i -18 grader. Formen uppvärmd till 15grader och betongen låg mellan 15-21 grader vid leverans.
 
R
Det viktiga är att ingett i underlaget är fruset alltså ingen frost på cellplasten eller armeringen..
Betongen kan fås med värme så själva gjutningen är inga problem, kanske kan du få igång golvvärmen med en elpatron och cirkulationspump..
Sedan finns det dom som vakumsuger ur ytan vid gjutningen för att påskynda härdningen vid vinterförhållanden…
Men allt handlar om att behålla värmen då en villaplatta inte är av någon tjocklek att prata om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.