Shelly1 puckarna går att driva med 12-24v alternativt 230v. Men KNX knapparna kanske bara består av signalkablar...

Fast nu kanske jag krånglar till det, det räcker nog med EN puck i badrumsskåpet som drivs via samma strömkälla som belysningen. Man kan ställa in pucken att när den är i drift, så stänger den relät. Och när den inte har ström, så aktiverar den relät. Relät är dessutom helt frikopplat från det övriga, vilket innebär att du tex kan driva pucken med 230V medans du skickar igenom 12V via relät (eller tvärtom). Du kan teoretiskt sätta en högtalarkabel igenom relät som du switchar av och på.

Finns även massa andra inställningar vad som skall hända vid knapptryckning, men vet inte riktigt själv vad alla gör.

Skärmdump av inställningar för en Shelly-relä med val för knapptyp, inklusive växel- och ögonblicksbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Shelly-appens inställningsmeny som visar reläkonfigurationer och uppdateringsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Fast den funktionaliteten får du ju även med ett NO-relä som ramnemark skrev? :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jaha, uppfattade aldrig att en lösning redan fanns! :rofl:

SORRY... ;)
 
Det är lugnt @crazytok , Jag skall kika lite på shelly ändå. Kan vara bra att ha till andra behov. Har ju ett del av huset som är fullt ut KNX, och det andra utan styrning alls (förutom några lampor från Verisure och lite Sonos).

Men till detta så tror jag det blir enklast med ett litet relä, frågan är bara vilket som skulle kunna passa, det finns ju en miljon, typ.

/Mikael S
 
  • Ledsen
  • Älska
Workingclasshero och 18 till
  • Laddar…
M Mikael.S skrev:
Och nu är det dags att sälja....

[länk]

Efter att min fru dog i cancer i slutet på 2022 så känns huset alldeles för stort.
Det gjorde det visserligen redan när hon levde men då kändes det inte så bråttom att sälja.

/Mikael S
Beklagar din frus bortgång 😢 lider med dig.. blir som ytterligare en slags sorg när man tar det där nästa steget.. att "göra sig av med" något som betytt mycket för båda.. (så att att säga).

Hoppas att allt går bra med försäljningen.. och att ditt nästa kapitel i livet lättar bördan lite.. ❤️

#fuckcancer
 
  • Älska
Mikael.S
  • Laddar…
Jag beklagar sorgen ❤️
 
  • Älska
Mikael.S
  • Laddar…
M Mikael.S skrev:
Och nu är det dags att sälja....

[länk]

Efter att min fru dog i cancer i slutet på 2022 så känns huset alldeles för stort.
Det gjorde det visserligen redan när hon levde men då kändes det inte så bråttom att sälja.

/Mikael S
Beklagar sorgen. Jag tyckte det var riktigt fint på bilderna. Känns verkligen som att det är en duktig fixare som bott där.
 
  • Älska
Mikael.S
  • Laddar…
Tack Farstatjej90.
Det plus en duktig stylist inför fotograferingen... ;-)

/Mikael S
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Beklagar din frus bortgång 😢 lider med dig.. blir som ytterligare en slags sorg när man tar det där nästa steget.. att "göra sig av med" något som betytt mycket för båda.. (så att att säga).

Hoppas att allt går bra med försäljningen.. och att ditt nästa kapitel i livet lättar bördan lite.. ❤️

#fuckcancer
Hej Snigla.
Tack! Ja det är nog därför jag har dragit på att sälja, att det är "vårt" hem som jag ska göra mig av med.

Och vi får se hur livet kan utvecklas nu...❤️ Men mycket sämre kan det förhoppningsvis inte bli.

/Mikael S
 
  • Älska
Jowl och 5 till
  • Laddar…
Hej Mikael,
Det är med stor sorg jag möts av nyheten om din frus bortgång.
Jag har varit inne på Skandiamäklarna och ”tjuvkikat” på ditt (ert) hus och gläds över slutresultatet 👍
Vi har själva lagt ner mycket tid och arbete på vår Skånelänga där vi målat om i stort sett hela huset invändigt, gjort vårt kombinerade kök/matplats/vardagsrum.
Själva står vi i tankar att flytta om ett par år.
Godspeed

Anders D
 
  • Trendigt matrum med takbjälkar, moderna ljuskronor, färgglada stolar och en spegel. Stilren skandinavisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbänk med förvaring, tegelvägg, fönster, växter, terrakottagolv, mjuk belysning, mysig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhörn med tegelvägg, fönster, krukväxter, mätinstrument på väggen, klinkergolv, grått skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök under renovering med osatta skåpsluckor, tegelvägg, inbyggd ugn och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt matsalsrum med sluttande tak, stort bord, stolar, spegel och synliga trappor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med högt till tak, trägolv, soffa, katt, köksö, tegelvägg, takkrona, stege, fönster och vita gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt inrett vardagsrum med trägolv, tegelvägg och kristallkronor under snedtak, kvällsbelysning, minimalistisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mysigt kök med tegelväggar, grå skåp och belysning under tak med synliga bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
A Anders D skrev:
Hej Mikael,
Det är med stor sorg jag möts av nyheten om din frus bortgång.
Jag har varit inne på Skandiamäklarna och ”tjuvkikat” på ditt (ert) hus och gläds över slutresultatet 👍
Vi har själva lagt ner mycket tid och arbete på vår Skånelänga där vi målat om i stort sett hela huset invändigt, gjort vårt kombinerade kök/matplats/vardagsrum.
Själva står vi i tankar att flytta om ett par år.
Godspeed

Anders D
Anders D.
Tack! Ja jag hade bl.a. din tråd som inspiration när jag byggde.

Men "shit happens" så nu står nästa kapitel för dörren. Tyvärr så blir det ju inte mitt förstahandsval men jag får jobba för att alternativet blir bra...

Så även om jag är "spretig" och lite vilsen så ska jag nog hitta en ny väg, nu också. Så småningom.

Tack igen.
/Mikael S
 
  • Älska
  • Gilla
thessao och 8 till
  • Laddar…
A
Hej Mikael,
Jag beklagar verkligen sorgen med din frus bortgång. Och med försäljningen av allt ditt fina arbete på gården. 😢

Under flera år har jag kikat in på din långa utförliga tråd, när jag behövt tips i byggmoment på vår (föräldrarnas) gård på Österlen. Förr renoverade jag med min far och mor, men pappa gick bort i cancer sommaren 2022 och mamma nu i april -24 (vårdmissar). Brorsan är med mycket mer i renoveringen nu istället. Men, man saknar ju såklart "teamet" som varit med hela tiden tidigare, och deras erfarenhet & kunskap. Dock upplever jag att fortsätta renoveringen och att vara på gården, ger lugn och jag mår bra :)

Jag önskar dig verkligen lycka till med försäljningen av din gård. Och extra support-energi ☀️ härifrån för processen att gå vidare till något nytt.

Jag kommer att fortsätta se på din fantastiska tråd - framförallt i baskonstruktionen och allt det där i början. I sommar är det snabbfix av dörrar & fönster (skalet), sen planering för utgräv, VVS, murning etc av gamla svinahuset till våren. Pappa sa på slutet, att på egen hand ska jag börja där för det saknar kulturhistoriskt värde (byggt på 1930-talet) så det gör inget om det går snett för mig :-D Och så kan jag använda det som lager medan jag renoverar resten - och gör rätt. Humor & sanning i den instruktionen.
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.