J Jaggatagga skrev:
Det ska det finnas men den är ofta igenmurad. Ha slägga och kil tillgänglig, typ.

Regnvattenuppsamlingstunna i tyg med tappkran är ett bra tips för att samla vatten. Dunkar räcker typ ingenstans om du inte menar sådana som bönder har till kossor.
Dom skyddsrum jag var med och byggde på 80 talet hade alla ungefär likadana utrymnings luckor.
Lite murbruk på några block håller inte för bomber och du ska hyfsat enkelt kunna ta dig ut.
Lossa bultarna, ta ner blocken med handtag och du är ute.
Industriell vägg med stegar, ventilationsrör, elledningar och installationsfästen i en teknisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Farstatjej90 och 7 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Dom skyddsrum jag var med och byggde på 80 talet hade alla ungefär likadana utrymnings luckor.
Lite murbruk på några block håller inte för bomber och du ska hyfsat enkelt kunna ta dig ut.
Lossa bultarna, ta ner blocken med handtag och du är ute.
[bild]
Tack för ditt svar! Skall se om ngt liknande finns i vårt (50-tal).
 
Jävla snack om att gömma sig! Totalförsvarsplikt infördes i Sverige 1995 och gäller alla mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige. Betonar bosatt. Kvittar om du är svensk medborgare eller ej. Kvinna eller man. Du ska försvara landet på ett eller annat sätt!

Kanske ska informera allmänheten vad som gemene individ har för skyldighet att göra.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jävla snack om att gömma sig! Totalförsvarsplikt infördes i Sverige 1995 och gäller alla mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige. Betonar bosatt. Kvittar om du är svensk medborgare eller ej. Kvinna eller man. Du ska försvara landet på ett eller annat sätt!

Kanske ska informera allmänheten vad som gemene individ har för skyldighet att göra.
Kristersson var tydlig med att det gäller medborgare. Enligt tidningarna.

Att han skulle ha stenkoll är kanske inte helt troligt även om han borde. För på försvarsmakten så står det som du skriver.

De kan ge mig en mattransport om det händer något =)
 
A Argastesnickaren skrev:
Lossa bultarna, ta ner blocken med handtag och du är ute.
Ja precis. De där jag menade. Jag var framme och ruckade på en sån en gång, och den satt som berget. Behöver man inte typ en kofot eller slägga för att få upp dem när de suttit i 40 år? Förutom en redig skiftnyckel då.

Genaugenau Genaugenau skrev:
Tänkte du utifrån regelbunden vatteninsamling ifall vattentillgången upphör?
Nej, tänkte mer att det var något som är realistiskt att förvara i skyddsrummet där jag hade förråd tidigare. Jag köpte en VidaXL 1500L för ca 600 kr då jag bodde i hyresrätt. Det fanns vattenslang i skyddsrummet som jag tänkte fylla den med innan vattentornet tömts. Det är ju inte görbart ha 75st 20L-dunkar liggande liksom.

Den största fördelen är att du slipper övertyga resten av föreningen om att tömma cykelförrådet.

Ska man göra det seriöst lär ju en "bonde-tank" för kossor med ständig cirkulation vara det bästa? En sådan där kvadratisk i plast som bönder brukar ha.
Z Zlatje skrev:
Jävla snack om att gömma sig! Totalförsvarsplikt infördes i Sverige 1995 och gäller alla mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige. Betonar bosatt. Kvittar om du är svensk medborgare eller ej. Kvinna eller man. Du ska försvara landet på ett eller annat sätt!

Kanske ska informera allmänheten vad som gemene individ har för skyldighet att göra.
Försvaret av Sverige las ner 2008. Jag vet inte riktigt vad lagstiftningen har för relevans. Skyddsrummen har i alla fall inte rivits då de ju använts som förråd ...
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
J Jaggatagga skrev:
Försvaret av Sverige las ner 2008.
Var har du fått årtalet 2008 ifrån? Invasionsförsvaret monterades ner i Sverige under en lång process som tog många, många år.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var har du fått årtalet 2008 ifrån? Invasionsförsvaret monterades ner i Sverige under en lång process som tog många, många år.
Det kan väl anses som en öppen fråga var gränsen gick. Men Odenberg avgick ju året innan i protest och sedan lades en proposition under Tolgfors där den sk. "återtagande förmågan" sopades undan och värnplikten upphörde osv. Andan gick ur liksom.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
O
P pmd skrev:
Var har du fått årtalet 2008 ifrån? Invasionsförsvaret monterades ner i Sverige under en lång process som tog många, många år.
Jag tror @Jaggatagga menar Försvarsbeslut 2008 då vi la ner allmän värnplikt? (om det inte är någon politiskt händelse som menas?).

Men jag håller inte med, Sveriges försvar är inte nerlagt.
År 2008 tycker jag inte heller sticker ut. Tex fick försvarsbesluten på 90-talet större effekt då vår försvarsmakt kraftigt minskade.
Eller kanske Försvarsbeslut 2000 då vi skulle ställa om från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar, också med kraftig minskning som följd.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zlatje skrev:
Jävla snack om att gömma sig! Totalförsvarsplikt infördes i Sverige 1995 och gäller alla mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige. Betonar bosatt. Kvittar om du är svensk medborgare eller ej. Kvinna eller man. Du ska försvara landet på ett eller annat sätt!

Kanske ska informera allmänheten vad som gemene individ har för skyldighet att göra.
Tyvärr har Sverige ännu inte förmågan att försvara sig mot en, som det numera heter, "dimensionerande motståndare". Eller "stormakt röd", som man sa när jag gjorde värnplikten. Dvs Ryssland.

Den tidens tal om "fördröjningsstrid" i väntan på hjälp från vänligt sinnade länder (dvs NATO) är ganska överspelat numera. Vi har nu förstått att vi inte kan låta en enda rysk soldat sätta sin fot på svenskt territorium och då är det flygvapnet och ubåtsvapnet vi har att förlita oss på om vi ska kunna förpassa varenda rysk soldat ombord på invasionsflottan till Östersjöns botten.

Markstrid på svenskt territorium är det dåliga andrahandsvalet, men risken för att vi kommer dit är förstår rätt stor. Alla som vill försvara Sverige med vapen, och som inte är krigsplacerade, bör därför gå med i Hemvärnet. Den som inte vill eller kan försvara Sverige med vapen kan ändå göra en insats i någon frivillig totalförsvarsorganisation. Det är inte dåligt att hjälpa till på det sättet.
(De som inte vill försvara Sverige alls betraktar jag antingen som kompletta stollar eller som förrädare).

De som flyr och gömmer sig i skogen blir medskyldiga till de Butja, Irpin, Borodjanka, Izium och Mariupol vi kommer att få i Sverige om vi inte gör vårt yttersta för att försvara landet, och kommer att drabbas av ändå i värsta fall.

Är det någon som förresten vill gissa på hur länge glasfasaderna på Nya Karolinska Sjukhuset i Solna kommer att vara hela i ett krig med Ryssland?
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
P
J Jaggatagga skrev:
Det kan väl anses som en öppen fråga var gränsen gick. Men Odenberg avgick ju året innan i protest och sedan lades en proposition under Tolgfors där den sk. "återtagande förmågan" sopades undan och värnplikten upphörde osv. Andan gick ur liksom.
O och en till skrev:
Jag tror @Jaggatagga menar Försvarsbeslut 2008 då vi la ner allmän värnplikt? (om det inte är någon politiskt händelse som menas?).
Min uppfattning är att upphörandet av värnplikt var en (naturlig) följd av invasionsförsvarets nedmontering. Inte tvärtom. Det behövdes helt enkelt inga värnpliktiga i försvaret längre (enligt politikerna).
O och en till skrev:
Men jag håller inte med, Sveriges försvar är inte nerlagt.
Ja, vi håller på att rusta upp igen, men jag tycker nog att man med fog kan säga att invasionsförsvaret var obefintligt ett tag. När Sverige hade fler general än kanoner hade vi inte så jättebra förmåga att hejda en invaderande fiende.
O och en till skrev:
År 2008 tycker jag inte heller sticker ut. Tex fick försvarsbesluten på 90-talet större effekt då vår försvarsmakt kraftigt minskade.
Ja, det är den signifikanta perioden. Då sattes målet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag tror inte det är någon idé att försöka gömma sig. Vid ett krig skulle vårt samhälle kollapsa inom timmar. Det är så himla skört som det är redan. Kolla bara när swisch ligger nere - döden. Eller när bingolotto inte kan sända på uppesittarkvällen.

Det saknas ledare. Allt har sparats bort. Inga reserver för någon. Det kommer vara över på en dag. Tror inte amerikanerna eller något annat nato-land kommer våga agera. Sverige blir nya järnridån.

Ukraina klarar sig bra för de vet hur man lever i ruiner. Strömlöst och brist på allt är ungefär som det brukar vara. Det är bara att hoppas att denna situation löser sig snart. Det är inte roligt att behöva krigshetsa genom att gå med i NATO, men jag skulle inte heller lita på något som någon säger, t.ex. Putins snack om att vi bör vara neutrala.

Antalet idioter som sitter på makten idag har aldrig varit större. Det finns minor i varenda världsvrå som bara väntar på att explodera. Taiwan, Kina, Europa och dess oense parlament, USA i vanlig ordning, judar och araber, Nordkorea framstår som sansade. Var i hela hevete finns Nelson Mandelor och Dalai Lamor någonstans idag???
 
  • Gilla
Stengods och 7 till
  • Laddar…
P
Sprid inte nederlagsdoktriner! Att ge upp från början leder inte till något bra.

"Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska" står det i MSBs häfte "Om krisen eller kriget kommer".

Statens budskap till medborgarna är alltså att Sverige inte kan kapitulera. Att ta till sig det är en bra början. Tillsammans är vi starka. Att leva i misär som slav (eller eventuellt bli torterad och mördad) är alltid sämre än att göra motstånd.

Vi har börjat återta försvarsförmåga, men kan ännu inte bekämpa ett storskaligt ryskt anfall het ensamma. Det är därför vi har ett försvarsavtal med USA som hjälper oss innan Sverige är officiell NATO-medlem.

Nej, Ukraina låg inte i ruiner innan kriget, och det var inte heller brist på allt. Ukraina klarade den första anfallsvågen i februari 2022 av egen kraft och har sen dess fått enormt mycket stöd av EU (inte minst Sverige) och USA.

Den nuvarande "situationen" i Europa löses bara genom att Ryssland besegras i Ukraina, så skicka mer stöd och hjälp! Det är i vårt eget intresse att göra så.
 
  • Gilla
  • Haha
Harald Blåtumme och 11 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Personligen kan jag säga att jag kommer inte gå in i något jädra skyddsrum. Vid första antydan till någon attack sticker jag upp i skogen och stannar där. Tror inte de skulle vara intresserade av att gå ut i tät skog =)

Värre för mina stackars grannbyar. Det fanns 1 skyddsrum i ena byn på 4600 personer. Det inrymmet 90 pers.
Bättre att ställa upp än att springa och gömma sig.
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Så duktigt folk verkar sköta sig som man ser i affären med att först tar allt så tyvärr tror jag att det blir störst först.

Det finns dock mycket skog i våra områden så jag tror många kommer sticka till skogs. Men sen har vi inget av värde alls för någon alls i närheten, de la ner 2 regementen vid nermonteringen, man får ju hoppas att fienden uppdaterat kartan. Vi har dock kvar en central, den är långt från mig förvisso och från bebyggelsen =)
Om han kör på gamla kartor från Stig spion wennerström så kommer de ju gå på ett plomberat bergrum. (inget är hemligt av detta)

Vi har tydligen 52 skyddsrum, de som tillhör villor tar 60 pers och de som ligger i hyreshus ligger runt 115 pers. Räknar man då på 60 pers per allt så är vi uppe i 3120personer. Vi är ca 4900. Lite bättre odds :p
De flesta måste ta striden på ytan för de som gömmer sig så skyddsrum platser finns det gott om
 
A
D Bubblebubb skrev:
Svårt att veta hur man själv skulle agera om kriget kommer, i förväg kan man bara gissa om sin egen försvarsmoral.

Det finns dock flertalet människor som flytt krig och bor i Sverige. Dessa är ju trotsallt mer experter än oss och vi bör ta vara på erfarenheten de har.
Vi behöver folk som slåss inte flyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.