59 319 läst · 970 svar
59k läst
970 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Läste nån vintertest med elbilar.
Förutom laddning/förbrukning var det Volvo man ville åka i när det var vinter, värme, ventilation, torkare, strålkastare, vägegenskaper glänste över de andra.
Hittar tyvärr inte testen nu, mins inte var jag läste den.
Men förbrukningen verkar vara ett aber, chefen kör en P2 och gör inget annat än o ladda.
Förutom laddning/förbrukning var det Volvo man ville åka i när det var vinter, värme, ventilation, torkare, strålkastare, vägegenskaper glänste över de andra.
Hittar tyvärr inte testen nu, mins inte var jag läste den.
Men förbrukningen verkar vara ett aber, chefen kör en P2 och gör inget annat än o ladda.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Björn Nyland körde nyligen 1000km test med uppdaterade XC40 (MY2024) den va ca 1h snabbare än tidigare så där har dom gjort en stor förbättring, främst med laddningen på nya större batteriet. Den har ju fortfarande aerodynamik som en ladugårdIsakare skrev:Läste nån vintertest med elbilar.
Förutom laddning/förbrukning var det Volvo man ville åka i när det var vinter, värme, ventilation, torkare, strålkastare, vägegenskaper glänste över de andra.
Hittar tyvärr inte testen nu, mins inte var jag läste den.
Men förbrukningen verkar vara ett aber, chefen kör en P2 och gör inget annat än o ladda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag ritade upp en schablon, de exakta siffrorna får man ta med en nypa salt. Men att såväl bränsle som service/reparationer i snitt är billigare för en elbil menar jag är obestridbara fakta.P PHPersson skrev:
Så då är det bara en fråga om hur mycket dyrare bilen kan vara i inköp för att ge samma totalekonomi som en avgasbil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
I min kalkyl med 1500mil/år blir det samma månadskostnad för en Skoda Kamiq(235') och Tesla model 3(320') Verkar som TCO blir likvärdigt om elbilen är 85-120' dyrare i inköp.Nötegårdsgubben skrev:Jag ritade upp en schablon, de exakta siffrorna får man ta med en nypa salt. Men att såväl bränsle som service/reparationer i snitt är billigare för en elbil menar jag är obestridbara fakta.
Så då är det bara en fråga om hur mycket dyrare bilen kan vara i inköp för att ge samma totalekonomi som en avgasbil.
Och elbilen vinner på väldigt många områden över bensin/dieselbilen i övrigt, även om det finns vissa områden där den förlorar också.Johannes Carlsson skrev:
På frugans FIAT 500e så har nu låsningen på tanklocket frusit sönder för andra gången på en månad. Det är tydligen väldigt ovanligt på dessa att det händer och vi har drabbats två gånger, men vi bor också vid havet så luftfuktigheten är hög. Nu kör vi utan lås på luckan, vad är det värsta som kan hända? Någon stjäl eller har sönder täcklocken i gummi som finns över ladduttagen...
Det är dock väldigt vanligt på MG som har exakt samma låsmekanism på laddluckan (antagligen samma leverantör av komponenten), men de har luckan i fronten. Konstruktionen är som gjord för att fallera, luckan är inte ens vattentät så fartvinden pressar in vatten i låsmekanismen.
Ännu en sak att tänka på när man skall välja elbil...
Det är dock väldigt vanligt på MG som har exakt samma låsmekanism på laddluckan (antagligen samma leverantör av komponenten), men de har luckan i fronten. Konstruktionen är som gjord för att fallera, luckan är inte ens vattentät så fartvinden pressar in vatten i låsmekanismen.
Ännu en sak att tänka på när man skall välja elbil...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Funkar det att prima med WD40 eller något?
Är det därför jag ser MG bilar köra runt med öppna laddluckor?
Är det därför jag ser MG bilar köra runt med öppna laddluckor?
Håller inte alls med, beror på elbil. Väljer du en dålig elbil på förbrukning är inte 3-4kWh / mil ovanligt Laddar du då publikt blir det dyrare än en snål diesel. Allt beror på förutsättningar så man kan inte säga att en elbil alltid är billigare bränslemässigt.Nötegårdsgubben skrev:Jag ritade upp en schablon, de exakta siffrorna får man ta med en nypa salt. Men att såväl bränsle som service/reparationer i snitt är billigare för en elbil menar jag är obestridbara fakta.
Så då är det bara en fråga om hur mycket dyrare bilen kan vara i inköp för att ge samma totalekonomi som en avgasbil.
Edit: reparationer undrar jag också, har du någon form av källa på det? Kan säga att Tesla är allt annat än billiga att reparera och sönder går de också.
Redigerat: