8 627 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
Vad gör man med en taskig grund på huset?
Hej alla härinne!
Nyss registrerat mej här från tips på andra. Bor på egen gård (jordbruksfastighet) en mil utanför Östersund med flera kåkar där jag själv bor i ett nytt timmerhus från Junsele.
Fått en del att tänka på de senaste dagarna då jag måste dränera runt ett av husen som jag hyr ut. Jorå, tog ett snack med gannen som jobbat som formsättare/snickare hela sitt liv och han sa: -din kåk som e byggd runt 1930.. kolla innan ni gräver att grunden e murad och inte gjuten. för e den gjuten så finns det garanterat!!.... ingen sula och då är risken hur stor som helst att muren rasar innan du fått dit singel och dränering... Varför då? undrade man ju fullständigt novist och såg ut som en fågelholk. Jopp serru.. fattigt å eländigt så man gjöt oftast iställe för mura och då .. Då var man snål och procentade cementen med massa sten åsså gjöt man direkt på backen utan först gjuta en sula som muren helst ska stå på. Jordtrycket + huset tyngd håller allt på plats men när du gräver bort och ner under källargolvets nivå så riskerar det att kalva iväg utåt.
Med blandade tankar och utrustad med hammare och spett gick jag lös på grunden inifrån källarn.. Liknelsen med "flykten från Alcatraz" var närmast total när man endast med en huggmejsel och handkraft kunde mejsla bort murbruket dryga decimetern in i väggen. Söndervitrad cement som är alldeles fuktig och hade jag inte gett mej i karvandet så kunde jag fortsatt ända ut utan större ansträngning.
På den dryga halv-kvadraten man frilagt så sydes "kattskallarna" i grå granit väldigt väl så visst hade snåljåparna procentat. VAD GÖR MAN NU?? Fylla källarn med grus å låsa dörrn dit ner för alltid.. ärligt talat så har jag ingen aning.
Kåken e byggd 1927 i stående timmer, ompanelad och bytt fönster 1957 så det är ju dags igen. Nytt tak för 20 år sen, braskamin för 10år sen och avlopp med trekammarbrunn för 3år sen. Fan bara avloppet gick ju lös på närmare hundra papp, fast då gjorde vi klart för anslutning till vårat nya timmerhus + verkstan oxå. Fast på dom pengarna blev det ju oxå 200meter grävd avledning av avloppsinfiltrationen då vatten trängde in bakvägen till avloppsbrunnen. En av de sista större åtgärderna är nymurad skorsten från vind till topp + monterat fågel/kronskydd.
Värmen är en elpanna via vattenradiatorer men värmepump e planerad till sommaren. Huset e ju hyggligt välskött och i gott skick, ja förutom grunden då samt de gröna medaljongtapeterna som var poppis -75. Det som e mest panik e en ny ytterdörr åsså grunden nu då. Det blir liksom små pölar på källargolvet vid ytterväggarna (framförallt vår och vid regn) och dom som vet" påstår det trycks upp underifrån. Källaren går under 1/3 av huset, resten är krypgrund och jag var in därinnunder så sent som ikväll och hittade inget sådär tokdramatiskt.
Nyss registrerat mej här från tips på andra. Bor på egen gård (jordbruksfastighet) en mil utanför Östersund med flera kåkar där jag själv bor i ett nytt timmerhus från Junsele.
Fått en del att tänka på de senaste dagarna då jag måste dränera runt ett av husen som jag hyr ut. Jorå, tog ett snack med gannen som jobbat som formsättare/snickare hela sitt liv och han sa: -din kåk som e byggd runt 1930.. kolla innan ni gräver att grunden e murad och inte gjuten. för e den gjuten så finns det garanterat!!.... ingen sula och då är risken hur stor som helst att muren rasar innan du fått dit singel och dränering... Varför då? undrade man ju fullständigt novist och såg ut som en fågelholk. Jopp serru.. fattigt å eländigt så man gjöt oftast iställe för mura och då .. Då var man snål och procentade cementen med massa sten åsså gjöt man direkt på backen utan först gjuta en sula som muren helst ska stå på. Jordtrycket + huset tyngd håller allt på plats men när du gräver bort och ner under källargolvets nivå så riskerar det att kalva iväg utåt.
Med blandade tankar och utrustad med hammare och spett gick jag lös på grunden inifrån källarn.. Liknelsen med "flykten från Alcatraz" var närmast total när man endast med en huggmejsel och handkraft kunde mejsla bort murbruket dryga decimetern in i väggen. Söndervitrad cement som är alldeles fuktig och hade jag inte gett mej i karvandet så kunde jag fortsatt ända ut utan större ansträngning.
På den dryga halv-kvadraten man frilagt så sydes "kattskallarna" i grå granit väldigt väl så visst hade snåljåparna procentat. VAD GÖR MAN NU?? Fylla källarn med grus å låsa dörrn dit ner för alltid.. ärligt talat så har jag ingen aning.
Kåken e byggd 1927 i stående timmer, ompanelad och bytt fönster 1957 så det är ju dags igen. Nytt tak för 20 år sen, braskamin för 10år sen och avlopp med trekammarbrunn för 3år sen. Fan bara avloppet gick ju lös på närmare hundra papp, fast då gjorde vi klart för anslutning till vårat nya timmerhus + verkstan oxå. Fast på dom pengarna blev det ju oxå 200meter grävd avledning av avloppsinfiltrationen då vatten trängde in bakvägen till avloppsbrunnen. En av de sista större åtgärderna är nymurad skorsten från vind till topp + monterat fågel/kronskydd.
Värmen är en elpanna via vattenradiatorer men värmepump e planerad till sommaren. Huset e ju hyggligt välskött och i gott skick, ja förutom grunden då samt de gröna medaljongtapeterna som var poppis -75. Det som e mest panik e en ny ytterdörr åsså grunden nu då. Det blir liksom små pölar på källargolvet vid ytterväggarna (framförallt vår och vid regn) och dom som vet" påstår det trycks upp underifrån. Källaren går under 1/3 av huset, resten är krypgrund och jag var in därinnunder så sent som ikväll och hittade inget sådär tokdramatiskt.
Hej
Vårat hus som är byggt 1928 har samma konstruktion som du beskriver riktigt ordentligt procentat. Inte bara med kattskallar utan även en hel del stora stenar också. Fuktgenomslag pga sprickor i ena hörnan av huset samt två kommande utbyggnader (behövligt gamla huset var 8x5,5 m pga växande familj) gjorde att vi började frilägga grunden för dränering 2001. Halva långsidan i taget (kalvningsrisken), såg för bedrövligt ut. Sten gärdesgård som grund hmm. Pågjutning med ny betong av den befintliga stengärdesgården var det enda vettiga.
Formsättning och ordentlig stämpning av formen sedan gjutning med hem blandad betong (Blir kanonbra betong om man måttar med hinkar). Rivning form, gräva resten av långsidan, formsättning gjutning, rivning form. Långsidan var pågjuten med ca 5 m3 betong. Sprickor i gamla källargolvet pga sättningar i kåken men det gör inget för källaren är för låg så vi har grävt ur denna för att få samma höjd här som i utbyggnaden. ca 10 m3 massor har handgrävts ur, (puh). Markduk på utgrävd mark, 100 makadam, 70 frigolit och ca 80 armerad betong
Nu kunde vi gräva för utbyggnad etapp 1 som innefattar källare, markplan och övervåning. Platta på mark (markduk 200 makadam 8-16 200 frigolit 100 armerad betongplatta ) förtagningsjärn in i den pågjutna betongen gör att den befitliga grunden bär mha plattan också. Murning lecasten för utbyggnaden (+ borttagning av betonghålsten i hörnan med sprickor i, därefter uppmurad igen i sammband med den övriga murningen) slammning av grund, nedläggning av dräneringslang runt gamla + nya delen, övertäckning av dränrör med makadam, platonmatta på vägg återtäckning.
Gräva upp ena kortsidan av gamla grunden, pågjutning, dränering, platon återfyllning. Gräva upp andra kortsidan, samma procedur här. Göra klart utbyggnaden innan vintern 01-02.
Nu var sista långsidan kvar att gjuta på. Samma procedur här som förra långsidan. Grunden för utbyggnadsetapp 2 gjordes psv som förra etappen och i samma omfattning. klart 2005.
Sammafattingsvis såhär i efterhand kanske ett nybygge inte är helt fel å andra sidan har jag gjort nästan allt själv så ekonomisk sett är det bra. Tidsmässigt har det gått x antal timmar som man kunde gjort något annat "kul" med men har man husrenovering som ett av sina intressen är det "rätt" så skönt/stimulernade att fixa på sin kåk.
Kommentarer?
Mvh
/exsnickarn
Vårat hus som är byggt 1928 har samma konstruktion som du beskriver riktigt ordentligt procentat. Inte bara med kattskallar utan även en hel del stora stenar också. Fuktgenomslag pga sprickor i ena hörnan av huset samt två kommande utbyggnader (behövligt gamla huset var 8x5,5 m pga växande familj) gjorde att vi började frilägga grunden för dränering 2001. Halva långsidan i taget (kalvningsrisken), såg för bedrövligt ut. Sten gärdesgård som grund hmm. Pågjutning med ny betong av den befintliga stengärdesgården var det enda vettiga.
Formsättning och ordentlig stämpning av formen sedan gjutning med hem blandad betong (Blir kanonbra betong om man måttar med hinkar). Rivning form, gräva resten av långsidan, formsättning gjutning, rivning form. Långsidan var pågjuten med ca 5 m3 betong. Sprickor i gamla källargolvet pga sättningar i kåken men det gör inget för källaren är för låg så vi har grävt ur denna för att få samma höjd här som i utbyggnaden. ca 10 m3 massor har handgrävts ur, (puh). Markduk på utgrävd mark, 100 makadam, 70 frigolit och ca 80 armerad betong
Nu kunde vi gräva för utbyggnad etapp 1 som innefattar källare, markplan och övervåning. Platta på mark (markduk 200 makadam 8-16 200 frigolit 100 armerad betongplatta ) förtagningsjärn in i den pågjutna betongen gör att den befitliga grunden bär mha plattan också. Murning lecasten för utbyggnaden (+ borttagning av betonghålsten i hörnan med sprickor i, därefter uppmurad igen i sammband med den övriga murningen) slammning av grund, nedläggning av dräneringslang runt gamla + nya delen, övertäckning av dränrör med makadam, platonmatta på vägg återtäckning.
Gräva upp ena kortsidan av gamla grunden, pågjutning, dränering, platon återfyllning. Gräva upp andra kortsidan, samma procedur här. Göra klart utbyggnaden innan vintern 01-02.
Nu var sista långsidan kvar att gjuta på. Samma procedur här som förra långsidan. Grunden för utbyggnadsetapp 2 gjordes psv som förra etappen och i samma omfattning. klart 2005.
Sammafattingsvis såhär i efterhand kanske ett nybygge inte är helt fel å andra sidan har jag gjort nästan allt själv så ekonomisk sett är det bra. Tidsmässigt har det gått x antal timmar som man kunde gjort något annat "kul" med men har man husrenovering som ett av sina intressen är det "rätt" så skönt/stimulernade att fixa på sin kåk.
Kommentarer?
Mvh
/exsnickarn
Oj!! helt klart även du lär dej via "the hard way".. E inte så värst impad av allt jobb på gamla hus eftersom jag under ett antal år "förädlat" den gamla lagårdsbyggnaden på gården till fullvärdig bilverkstad. Såhär i efterhand när man tänker efter så har det varit både mer rationellt, mindre jobb och billigare att helt simpelt slagit ner skiten och byggt nytt. Istället för att höja tak, rikta väggar, gjuta golv, fixa grund mm. mm. Dessutom håller jag just på att bygga ut verkstan med 40kvm. eftersom den är för liten.
Om inte annat så ändrar man sej efter vårt i princip nyss klara timmerhus som kom sprillans från fabrik som står på en sprillans platta med golvärme osv. Så har man insett va skoj/lätt *hmm nåja* det är att bygga nya hus *ler* så känns det kämpigt med all rätt.
På min gård finns det två bostadshus med helt separata vvs-system som delar på samma avloppsbrunn. Vi har två brunnar på gårn till var och ett av husen och eftersom vattentillförseln till det äldre huset är under all kritik med hög kalkhalt samt dålig kapacitet. Så är planen att installera jordvärmeanläggning, vattenpump, avhärdare mm i ett blivande kontor i anslutning till verkstan som ligger mitt emellan de två husen. Kulvert/jordvärmeslangen skall läggas ner redan nu i höst + ny vattentillförsel eftersom min hyresgäst krävde detta sedan senaste hyreshöjningen, med all rätt kan jag tillägga eftersom hans vatten verkligen suger.
Det är många tankar just nu är det och helt klart även andra som varit i med om liknande probs. Pratat med en kunnig person idag och vägt olika alternativ mot varann. Då det nu är dessa problem med vattenintränging/kass grund och källaren inte är större än 1/3 under huset (desutom med dålig takhöjd) och endast tjänar som "maskinrum" Som efter nästa sommars installerade värmepump inte kommer inehålla varken el-panna, vv-beredare eller v-pump . Rubbet kommer då som sagt hamna ute i verkstans kontor.
Därför så blev tanken att helt sonika fylla igen källaren med singel. Sen kan man nåt år senare gräva ut ca. en meter runt ytterväggar och bit för bit ta ner gamla muren. lägga en vettig dänering, gjuta en sula direkt på gamla grunden och mura upp ny vägg med leca-block.
Jobbet blir mao. mindre eftersom annars e det samma jobb fast man måste ända ner till källarnivå. Jae.. under tom. eftersom det givetvis måste till en dänering samt det är svårt att få vettigt fall på den ifrån detta djup. Blir även ruskit mer jobb med massor som måste upp eftersom gamla grunden är över 30cm tjock Gjuta en sula i källargolvnivå åsså mura hela vägen upp mot syllring. Allt detta "bara" för att få behålla en liten källare som inte kommer användas till annat än typ föråd. Får dessutom bort källardörren i hallen.
Fler funderingar/tips motages tacksamt..
Om inte annat så ändrar man sej efter vårt i princip nyss klara timmerhus som kom sprillans från fabrik som står på en sprillans platta med golvärme osv. Så har man insett va skoj/lätt *hmm nåja* det är att bygga nya hus *ler* så känns det kämpigt med all rätt.
På min gård finns det två bostadshus med helt separata vvs-system som delar på samma avloppsbrunn. Vi har två brunnar på gårn till var och ett av husen och eftersom vattentillförseln till det äldre huset är under all kritik med hög kalkhalt samt dålig kapacitet. Så är planen att installera jordvärmeanläggning, vattenpump, avhärdare mm i ett blivande kontor i anslutning till verkstan som ligger mitt emellan de två husen. Kulvert/jordvärmeslangen skall läggas ner redan nu i höst + ny vattentillförsel eftersom min hyresgäst krävde detta sedan senaste hyreshöjningen, med all rätt kan jag tillägga eftersom hans vatten verkligen suger.
Det är många tankar just nu är det och helt klart även andra som varit i med om liknande probs. Pratat med en kunnig person idag och vägt olika alternativ mot varann. Då det nu är dessa problem med vattenintränging/kass grund och källaren inte är större än 1/3 under huset (desutom med dålig takhöjd) och endast tjänar som "maskinrum" Som efter nästa sommars installerade värmepump inte kommer inehålla varken el-panna, vv-beredare eller v-pump . Rubbet kommer då som sagt hamna ute i verkstans kontor.
Därför så blev tanken att helt sonika fylla igen källaren med singel. Sen kan man nåt år senare gräva ut ca. en meter runt ytterväggar och bit för bit ta ner gamla muren. lägga en vettig dänering, gjuta en sula direkt på gamla grunden och mura upp ny vägg med leca-block.
Jobbet blir mao. mindre eftersom annars e det samma jobb fast man måste ända ner till källarnivå. Jae.. under tom. eftersom det givetvis måste till en dänering samt det är svårt att få vettigt fall på den ifrån detta djup. Blir även ruskit mer jobb med massor som måste upp eftersom gamla grunden är över 30cm tjock Gjuta en sula i källargolvnivå åsså mura hela vägen upp mot syllring. Allt detta "bara" för att få behålla en liten källare som inte kommer användas till annat än typ föråd. Får dessutom bort källardörren i hallen.
Fler funderingar/tips motages tacksamt..
Hej Exsnickarn
På vårat hus byggt -48 är källaren också gjuten och ser ut som en stengärsgård utvändigt under mark... Inte kul!
Till våren/sommaren hade vi tänkt dränera (och ev. isolera) och jag har länge gått och klurat på hur i he*sike det igentligen
ska gå till med den ojämna ytan av frilagda kattskallar... Nu har jag visserligen varit med vid ett par dräneringar men inte på den här typen av grund, och något jag inte alls hade med i beräkningen var kalvningsrisken!
Vilken tur att jag sökte här i forumet och inte bara började gräva!
Har du lust att dela med dig lite mer i detalj av dina erfarenheter av pågjutningen?
T.ex. hur djupt/högt gjöt du på? Och hur tjockt?
Gjöt du någon sockel längst ner?
Hur gjorde du gjutformen? Jag antar att stämpningen var mot jordvallen?
Hur gjorde du med armering?
Fyllde du igen den gjutna delen av långsidan innan du grävde upp den andra?
Har du kanske bilder?
Sänkte ni källaren innan ni gjorde utsidan?
Hur lågt sänkte ni? Grävde ni ända ner till grundmurens underkant?
Jag har förstått att det var mycket jobb men tänker att det kanske var värt det om man får ett annat klimat i källaren...
All information är mycket välkommen!
Peter
På vårat hus byggt -48 är källaren också gjuten och ser ut som en stengärsgård utvändigt under mark... Inte kul!
Till våren/sommaren hade vi tänkt dränera (och ev. isolera) och jag har länge gått och klurat på hur i he*sike det igentligen
ska gå till med den ojämna ytan av frilagda kattskallar... Nu har jag visserligen varit med vid ett par dräneringar men inte på den här typen av grund, och något jag inte alls hade med i beräkningen var kalvningsrisken!
Vilken tur att jag sökte här i forumet och inte bara började gräva!
Har du lust att dela med dig lite mer i detalj av dina erfarenheter av pågjutningen?
T.ex. hur djupt/högt gjöt du på? Och hur tjockt?
Gjöt du någon sockel längst ner?
Hur gjorde du gjutformen? Jag antar att stämpningen var mot jordvallen?
Hur gjorde du med armering?
Fyllde du igen den gjutna delen av långsidan innan du grävde upp den andra?
Har du kanske bilder?
Sänkte ni källaren innan ni gjorde utsidan?
Hur lågt sänkte ni? Grävde ni ända ner till grundmurens underkant?
Jag har förstått att det var mycket jobb men tänker att det kanske var värt det om man får ett annat klimat i källaren...
All information är mycket välkommen!
Peter
Fler med gamla kåkar...har också en utgrävd källare 1/3 av huset med liknande "procentad" grund. Bor alldeles vid en brant sluttning så jag har inga fuktgenomslag i alla fall. Vattnet rinner väl antagligen helst ner i slänten istället för in i under grunden skulle jag tro. Har dock länge funderat på dränering men inte vågat riva upp marken runt huset i rädsla för ras. Blir dock ganska fuktigt under sommar och höst så jag har en avfuktare nere i källaren som hanterar detta. Kan därför tipsa om en sådan som tillfällig eller permanent "lösning" för andra med samma problem. Kanske inte den rätta men kostnaden är minimal.
Liknande trådar
-
Problem med fukt i krypgrunden, MÅNGA frågor. Hur bäst göra?
Grund & Markarbeten -
Göra om fejk torpargrund till plintgrund, tankar?
Fritidshus -
Krypgrund ventilation vad göra?
Byggnadsvård -
Gammal Betonggrund i sluttning, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Reparera mur vid krypgrund och göra mer vattenfast. Vilken puts/cement?
Grund & Markarbeten