Det finns företag som reparerar batterierna så jag tror inte alls det behöver bli så dyrt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns företag som reparerar batterierna så jag tror inte alls det behöver bli så dyrt.
Vad kostar det med reparation?
 
Läste nån vintertest med elbilar.
Förutom laddning/förbrukning var det Volvo man ville åka i när det var vinter, värme, ventilation, torkare, strålkastare, vägegenskaper glänste över de andra.
Hittar tyvärr inte testen nu, mins inte var jag läste den.
Men förbrukningen verkar vara ett aber, chefen kör en P2 och gör inget annat än o ladda.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Får visa min okunskap. Vad är V2L?
Vehicle-to-load, att man kan få ut ström från bilen till ett uttag. Kompis MG har det o flera andra.

Inget viktigt men trevligt att kunna använda bilen som en stor powerbank vid t.e.x strömavbrott.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad kostar det med reparation?
Inte vet jag och det beror ju på vad det är för fel, eller hur? Ska det vara någon poäng att starta batterirep-företag lär det ju gå att laga billigare än att köpa nytt, annars finns det ingen marknad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läste nån vintertest med elbilar.
Förutom laddning/förbrukning var det Volvo man ville åka i när det var vinter, värme, ventilation, torkare, strålkastare, vägegenskaper glänste över de andra.
Hittar tyvärr inte testen nu, mins inte var jag läste den.
Men förbrukningen verkar vara ett aber, chefen kör en P2 och gör inget annat än o ladda.
Björn Nyland körde nyligen 1000km test med uppdaterade XC40 (MY2024) den va ca 1h snabbare än tidigare så där har dom gjort en stor förbättring, främst med laddningen på nya större batteriet. Den har ju fortfarande aerodynamik som en ladugård
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag tror ditt ekonomiskt tänkande är lite väl optimistisk för elbilen. Det går i princip inte längre att tänka så
Jag ritade upp en schablon, de exakta siffrorna får man ta med en nypa salt. Men att såväl bränsle som service/reparationer i snitt är billigare för en elbil menar jag är obestridbara fakta.

Så då är det bara en fråga om hur mycket dyrare bilen kan vara i inköp för att ge samma totalekonomi som en avgasbil.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ritade upp en schablon, de exakta siffrorna får man ta med en nypa salt. Men att såväl bränsle som service/reparationer i snitt är billigare för en elbil menar jag är obestridbara fakta.

Så då är det bara en fråga om hur mycket dyrare bilen kan vara i inköp för att ge samma totalekonomi som en avgasbil.
I min kalkyl med 1500mil/år blir det samma månadskostnad för en Skoda Kamiq(235') och Tesla model 3(320') Verkar som TCO blir likvärdigt om elbilen är 85-120' dyrare i inköp.
Tabell med två bilar, Skoda Kamiq och Tesla Model 3, priser och månadskostnader listade.
Tabell med tre bilar, årsmodell, modellnamn, några specifikationer och siffror, sannolikt priser och betyg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I min kalkyl med 1500mil/år blir det samma månadskostnad för en Skoda Kamiq(235') och Tesla model 3(320') Verkar som TCO blir likvärdigt om elbilen är 85-120' dyrare i inköp.
[bild]
[bild]
Och elbilen vinner på väldigt många områden över bensin/dieselbilen i övrigt, även om det finns vissa områden där den förlorar också.
 
På frugans FIAT 500e så har nu låsningen på tanklocket frusit sönder för andra gången på en månad. Det är tydligen väldigt ovanligt på dessa att det händer och vi har drabbats två gånger, men vi bor också vid havet så luftfuktigheten är hög. Nu kör vi utan lås på luckan, vad är det värsta som kan hända? Någon stjäl eller har sönder täcklocken i gummi som finns över ladduttagen...

Det är dock väldigt vanligt på MG som har exakt samma låsmekanism på laddluckan (antagligen samma leverantör av komponenten), men de har luckan i fronten. Konstruktionen är som gjord för att fallera, luckan är inte ens vattentät så fartvinden pressar in vatten i låsmekanismen.

Ännu en sak att tänka på när man skall välja elbil...
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Funkar det att prima med WD40 eller något?

Är det därför jag ser MG bilar köra runt med öppna laddluckor?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funkar det att prima med WD40 eller något?

Är det därför jag ser MG bilar köra runt med öppna laddluckor?
Antagligen.

Fartvinden trycker ju bort WD40
 
Av egen erfarenhet (om tips behövs) så funkar det bra att fylla en plastpåse med varmvatten och lägga mot karossen.

Men det hjälper ju bara för stunden förstås.
 
richardtenggren
Spolarvätska i en sprayflaska?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ritade upp en schablon, de exakta siffrorna får man ta med en nypa salt. Men att såväl bränsle som service/reparationer i snitt är billigare för en elbil menar jag är obestridbara fakta.

Så då är det bara en fråga om hur mycket dyrare bilen kan vara i inköp för att ge samma totalekonomi som en avgasbil.
Håller inte alls med, beror på elbil. Väljer du en dålig elbil på förbrukning är inte 3-4kWh / mil ovanligt Laddar du då publikt blir det dyrare än en snål diesel. Allt beror på förutsättningar så man kan inte säga att en elbil alltid är billigare bränslemässigt.

Edit: reparationer undrar jag också, har du någon form av källa på det? Kan säga att Tesla är allt annat än billiga att reparera och sönder går de också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.