D Dortmunder DAB skrev:
Frugans Xc70 D4 med femman men manuell låda ligger på strax över 2500:- per år, kommer nog aldrig att sälja den.

Har alltid varit svag för Bmws större modeller, men hur hållbar är fyrhjulsdriften på din 740xd? Har läst om flera 320/520/530xd som har behövt renovera mittdiff/fördelningslåda och dylikt…
Rasade efter 8000 mil. Över 40000 Kr. Gick på garantin.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kostnaden blir ju kapitalkostnad/lån av inköpsbeloppet och sen värdeminskning.

Värdeminskningen är ju jämnt sjunkande med åren så det spelar ingen roll hur länge man behåller bilen jämfört med om man skulle bytt till en annan bil av samma värde
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D
H HenrikHuslöse skrev:
App, app, app! De ska ju koppla in datorn och göra kaos med bilen. Senast bilen var på service ringde verkstaden och berättade att de brickat den när de skulle uppdatera mjukvaran så jag kunde tyvärr inte hämta bilen.
Detta hände mig redan på 90-talet med en Merca, de behövde montera ut någon motorelektronik och lyckades göra fel, resultatet blev att kontrollboxen brändes som en startspärr och bilen gick inte att vare sig starta eller få växellådan ur P, den stod fast på lyften i flera dagar
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tvärtom . Om du köper beg och kör till skrot blir inköpskostnaden minimal (per år). Den som köpte bilen ny och sålde till dig fick däremot en hög kostnad (per år).
Jag vet inte riktigt vad du kommenterar, det jag menar är att en bil för 400 000 som skrotas efter 10 år ger en högre årskostnad än en bil för 200 000 som skrotas efter 10 år. Det blir 40 000 respektive 20 000 om året.
 
N Nerre skrev:
Jag vet inte riktigt vad du kommenterar, det jag menar är att en bil för 400 000 som skrotas efter 10 år ger en högre årskostnad än en bil för 200 000 som skrotas efter 10 år. Det blir 40 000 respektive 20 000 om året.
Problemet är väl att nästa gång du köper bil kommer en motsvarande golf kombi eller opel kombi ha ett nybilspris på 380.000 och elbilen 470.000 kr. El och (f'låt) fossil närmar sig varandra, fosilbilarna har ökat i pris tycker jag. För 200.000 får du väl knappt en dacia duster som kostade 100.000 för 5 år sen... Medan teslan gått ned 100.000 på samma 5 år. (En golf verkar gått från 150.000 till 300.000 på samma 5 år).
 
JanneJanne123
Teknikens värld har gjort en intressant sammanställning över prisökningarna:
Tabell visar olika bilmärken, priser från 2010, 2023 och prisökningar i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en lista med bilmodeller och priser från Teknikens Värld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Teknikens värld har gjort en intressant sammanställning över prisökningarna:
[bild]
[bild]
Slutsats Porsche 911 är en prisvärd bil 2024 😎
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
G Greger_08 skrev:
Slutsats Porsche 911 är en prisvärd bil 2024 😎
Jag gillar hur du tänker! 😀
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P para skrev:
Produktionen har inte startat än. Kraftigt försenad. Leveranser tidigast efter sommaren 2024
Nu har ÅF börjat ringa runt till beställare och produktionsstart är satt till V.17 och leverans innan midsommar.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Teknikens värld har gjort en intressant sammanställning över prisökningarna:
Jag har i många år sagt att om löneökningen följde lunchpriser, bensinpriser, bostadspriser så har man en hygglig utveckling. Samma verkar gälla bilpriser. Vore intressant se hur ingångslöner ökat under denna period... Och andra priser... Känns nästan som bilpriserna kan ha slagit bostadsprisutvecklingen under denna 13 års period?

Förutom sista året har väl inflationen generellt under denna perioden varit relativt låg.

Kanske har andra varor, kläder, skor, TV-apparater (och fram tills för ett år sen) mat haft betydligt lägre prisökningar?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Slutsats Porsche 911 är en prisvärd bil 2024 😎
Kollegan köpte en 911 GTS i fjol. Inte bara har den inte gått upp speciellt mycket i pris, den tappar inte heller speciellt mycket värde var år.

Eller som han uttryckte det. -Måste vara den klart mest ekonomiska bilen idag! ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kollegan köpte en 911 GTS i fjol. Inte bara har den inte gått upp speciellt mycket i pris, den tappar inte heller speciellt mycket värde var år.

Eller som han uttryckte det. -Måste vara den klart mest ekonomiska bilen idag! ;)
Sannolikt blir ändå kostnaden hög, map försäkring, skatt, service och värdeminskning (även om den i procent är väldigt låg så är det sällan nya bilar går upp i värde, även om det händer ibland).

Jag hade förut en saab cab, hade den i kanske 8 år tror jag... Värdeminskningen var inte många tusen per år. Köpte den när den var 7-8 år gammal tror jag... Nu har jag en gammal BMW Z3, den är nog ännu mera "gratis". Men även jämnåriga bilar av standardmodell är nog i princip utan värdeminskning, om man bara håller dem i samma skick. Dessa båda bilar är inte dyrare än nån annan bil i skatt och försäkring heller... Jag har haft dem som andrabil sommartid.

Kör man väldigt få mil så är nog en riktigt gammal bil det mest ekonomiska man kan ha. Kör man väldigt många mil är värdeminskningen mindre i förhållande till driftskostnaden, så elbilarna blir betydligt bättre att äga vid höga körsträckor. En riktigt gammal bil kan bli dyr om man kör mycket, pga den kräver mycket reparationer (om man inte gör dem själv vill säga). Jag gissar att din kollegas 911 blir rätt dyr om hen kör året runt 4.000 mil om året. Det bygger nog på att det är en finåkarbil om den ska hålla värdet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sannolikt blir ändå kostnaden hög, map försäkring, skatt, service och värdeminskning (även om den i procent är väldigt låg så är det sällan nya bilar går upp i värde, även om det händer ibland).

Jag hade förut en saab cab, hade den i kanske 8 år tror jag... Värdeminskningen var inte många tusen per år. Köpte den när den var 7-8 år gammal tror jag... Nu har jag en gammal BMW Z3, den är nog ännu mera "gratis". Men även jämnåriga bilar av standardmodell är nog i princip utan värdeminskning, om man bara håller dem i samma skick. Dessa båda bilar är inte dyrare än nån annan bil i skatt och försäkring heller... Jag har haft dem som andrabil sommartid.

Kör man väldigt få mil så är nog en riktigt gammal bil det mest ekonomiska man kan ha. Kör man väldigt många mil är värdeminskningen mindre i förhållande till driftskostnaden, så elbilarna blir betydligt bättre att äga vid höga körsträckor. En riktigt gammal bil kan bli dyr om man kör mycket, pga den kräver mycket reparationer (om man inte gör dem själv vill säga). Jag gissar att din kollegas 911 blir rätt dyr om hen kör året runt 4.000 mil om året. Det bygger nog på att det är en finåkarbil om den ska hålla värdet.
Nu låter du som min fru...
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
R Robert-san01 skrev:
Kollegan köpte en 911 GTS i fjol. Inte bara har den inte gått upp speciellt mycket i pris, den tappar inte heller speciellt mycket värde var år.

Eller som han uttryckte det. -Måste vara den klart mest ekonomiska bilen idag! ;)
En bekant köpte en GT3 RS istället, den ökade i värde! Men hen har gått över till Cup-bilar istället för lek :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
En bekant köpte en GT3 RS istället, den ökade i värde! Men hen har gått över till Cup-bilar istället för lek :)
Kollegan köpte en G63 också. Den får han typ 20% mer för efter 6 månader då det är tilldelning på dem. MB vill ha första tjing på att köpa tillbaka G63 första året!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.