S StefanMJ skrev:
Var står det att man inte får pumpa dräneringsvatten från huset till avloppssystemet? Jag kan inte hitta någon sådan info hos VA Syd. Tvärtom - där finns en teckning med en dräneringspump som ser ut att pumpa vattnet till avloppsledningen.
Det är vanligt förekommande, bryter man mot det kan man få viten. Tidigare ägare förelagdes att åtgärda och pumpa en spygatt till dagvatten istället för spillvatten.
 
P paralun skrev:
Jo men i det här fallet slåss man ju mot "moder jord" och behöver hjälp. Åka på Biltema och köpa en pump hjälper inte.

Sen blir det intressant hur försäkringsbolagen nu resonerar i Skåne med ett antal skador i översvämmade områden. Min erfarenhet är att man hjälp till i det akuta skedet eftersom annars riskeras ju ett helt hus om man inte gör något.
Mmm, proagerande kan betala sig. Lite som när fb betalar för stenskottslagning nu för att slippa pynta för en hel ruta senare.

Fast fb löser väl det genom att avstå försäkra översvämningsbenägna fastigheter alternativt höjer de självrisken något enormt?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Plötsligt blir ju allt irrelevant. Skulle det vara värt 200.000 i månaden för att ha en bostad eller leva på en soptipp. 200.000 tusen är ödmjuk oerhört mycket, men tänk olägenheten på soptippen.
Berätta gärna varför Du, AndersPS, sätter som alternativ att leva på en soptipp!

För mig verkar det vara ett fullkomligt orealistiskt alternativ åtminstone i Sverige.
Finns inte någon som helst möjlighet att det skulle tolereras.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Konstigt för det går varken hitta på Malmö stads hemsida eller VA-syd.
Däremot så finns det generella rekommendationer från VA-syd att lokalt ta hand om dagvatten och att boende i Lund och Malmö kan få ekonomisk ersättning ifall de kopplar bort fastigheten från dagvattennätet.
[länk]

Och ingenstans i Dagvattenstrategin för Malmö går det hitta att de rekommenderar att leda dagvatten till dagvattennätet eller spillvatten för att renas i reningsverk. I nya detaljplaner rekommenderas följande
[bild]
De flesta reningsmetoderna där är lokalt omhändertagande och filtrering eller rening genom mark. Även för högt trafikerade vägar.
https://www.vasyd.se/-/media/Dokument_ny_webb/Dagvatten/Dagvatten--och-översvämningsplaner/Dagvattenstrategi_Malmo.pdf
Nej i den länken handlar de inte om att koppla bort fastigheten från dagvattennätet, utan det handlar om att koppla bort stuprör från hustaket, som man kan få ersättning för. Och i mitt VA-abonnemang ingår en dagvattenavgift för 200 m2. Och så har jag nu frågat VA Syd om inträngande vatten genom källarväggar, och husgrundsdräneringsvatten - det får ledas eller pumpas ut i dagvattenledningen. Men för stora delar av Malmö, inkl. mig, gäller att dagvattenledningen går ihop med avloppsledningen i gatan - alltså till reningsverket. Och i normalfallet är dessa vattenmängder bara en bråkdel av det som kommer från hustaken. Men För TS del i den här tråden verkar det som att den har floder av vatten som flödar in i källaren, måste vara något stort generalfel någonstans. En dräneringspump jobbar under markblöta förhållanden bara några korta stunder under en hel dag -- definitivt inte kontinuerligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sorry, jag läste "varför får man inte".

Det beror som sagt på var man bor,
där jag bor så får man inte, både grannen och en släkting har behövt bygga om sina avloppsanläggningar efter de blivit påkomna med att skicka ut dränvatten i avloppet.

Hittar dock inget konkret på kommunens hemsida, men har inte letat så bra.
Jag har kollat med VA Syd nu. Husgrundsdräneringsvatten, och inläckande källarvatten, får ledas, eller pumpas, ut till dagvattenledningen. Men i stora delar av Malmö, inkl. hos mig, går dagvattenledningen i gatan ihop med avloppsledningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Dagvatten bör tas hand om lokalt och inte i våra reningsverk, det är inte möjligt att ta hand om allt regn och smältvatten ifrån våra vägar. Det är en helt annan fråga än den som diskuteras..
Läs gärna bifogat material där man pratar om LOD-lokalt omhändertagande av dagvatten som de flesta kommuner nu kräver vid bygglovsansökan…

[länk]
Men lägg märke till detta i hänvisad broschyr i länken: "I de fall det är möjligt ska dagvattnet tas omhand
på den egna tomten enligt LOD.". Och det är alltså inte alltid möjligt. Och på ett ställe står det att dagvatten inte får ledas till spillvattenledningen OM det finns dagvattenledning i gatan! Så där gäller alltså diverse förbehåll. Och beträffande TS inledande problem, jag rådfrågade VA Syd, gäller att inläckande källarvatten, och husgrundsdräneringsvatten, får ledas /pumpas ut till dagvattenledningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
S StefanMJ skrev:
Men lägg märke till detta i hänvisad broschyr i länken: "I de fall det är möjligt ska dagvattnet tas omhand
på den egna tomten enligt LOD.". Och det är alltså inte alltid möjligt. Och på ett ställe står det att dagvatten inte får ledas till spillvattenledningen OM det finns dagvattenledning i gatan! Så där gäller alltså diverse förbehåll. Och beträffande TS inledande problem, jag rådfrågade VA Syd, gäller att inläckande källarvatten, och husgrundsdräneringsvatten, får ledas /pumpas ut till dagvattenledningen.
Ja så är det, men det verkar som många kommuner ligger efter med LOD..
Sedan kommer det att finnas mycket utmaningar för dom som bor på låglänta områden.
Det jag initialt reagerade på i dina inlägg var att du ville släppa ut dagvattnet i avloppsnätet vilket som är olämpligt och förbjudet enligt de flesta kommuner..
Som du skrev i inlägg #270..
 
S StefanMJ skrev:
Jag har kollat med VA Syd nu. Husgrundsdräneringsvatten, och inläckande källarvatten, får ledas, eller pumpas, ut till dagvattenledningen. Men i stora delar av Malmö, inkl. hos mig, går dagvattenledningen i gatan ihop med avloppsledningen.
Som sagt, det beror på var man bor, det är ingen säkert att man får pumpa ut det i avloppet, det var det jag ville invända mot.

Trelleborgs kommun ingår inte i VA Syd och här får man inte pumpa sånt vatten i avloppet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U
S StefanMJ skrev:
Nej i den länken handlar de inte om att koppla bort fastigheten från dagvattennätet, utan det handlar om att koppla bort stuprör från hustaket, som man kan få ersättning för. Och i mitt VA-abonnemang ingår en dagvattenavgift för 200 m2. Och så har jag nu frågat VA Syd om inträngande vatten genom källarväggar, och husgrundsdräneringsvatten - det får ledas eller pumpas ut i dagvattenledningen. Men för stora delar av Malmö, inkl. mig, gäller att dagvattenledningen går ihop med avloppsledningen i gatan - alltså till reningsverket. Och i normalfallet är dessa vattenmängder bara en bråkdel av det som kommer från hustaken. Men För TS del i den här tråden verkar det som att den har floder av vatten som flödar in i källaren, måste vara något stort generalfel någonstans. En dräneringspump jobbar under markblöta förhållanden bara några korta stunder under en hel dag -- definitivt inte kontinuerligt.
Det jag svarade va ditt svar:
”I Malmö går större delen av regnvattnet från vägarna till Sjölundaverket - där det renas från dom flesta föroreningarna. Och för övrigt pågår nu stora ombyggnader i Malmös avloppsnät för att kunna hantera vatten från skyfall - för rening!”

Jag tolkade det som att du antydde att man i Malmö bygger ut för att kunna rena mer dagvatten i reningsverk bla vatten från vägnätet. Och det påståendet hittar jag inget stöd för och du bjuder heller inte på en hänvisning.
Däremot finns det indikationer på att de vill avlasta mängden dagvatten till va-syds nät, bla genom att koppla bort stuprör. Ingenstans i Malmös dagvattenstrategi går det läsa att de förordar rening i verk utan att det ska planeras för lokalt omhändertagande både för gator och byggnader.

Nu lämnar jag detta för det är inte helt i linje med TS fråga.

Till TS så är det viktigt att ligga på kommunen för att få det löst. Jag har försökt få vår kommun att hantera vatten från gatan i över 2 år och det har inte hänt något alls. De kom och tittade en dag och funderade på en lösning, men det va 1.5 år sedan, men annars har inget hänt. Då har jag ändå ringt och legat på typ var 2-3e månad och fått höra ”du vet det går inte så fort i det kommunala”.
 
R Rejäl skrev:
Då behöver kommunen hantera detta på ett större plan, jag antar att du inte bor i ett nybyggt hus..
Här finns en jätteutmaning kommande år för kommuner som har detta problemet..
Oj, svarade aldrig här.

Det kan man tycka, men vi har full fokus på att bygga en ny hamn, ny stadsdel i gamla hamnen, en ringväg samt ett fängelse. Tid att fixa befintlig infrastruktur är inte lika kul 🙄

2018 kontaktade jag kommunen då jag såg att de planerade en expansion av dagvattnet till ett område nära, jag frågade om de inte kunde överväga att ta det hit med, då vi har problem med att det är väldigt mycket vatten här. Då skulle de precis sätta igång att utreda, sedan dess har det hänt ungefär ingenting på den fronten.

Sen är jag duktigt förbannad på gubben som
1. Tyckte att det var en bra idé att bygga källare i ett område de visste hade problem med högt grundvatten
2. Inte berättade alls om detta, utan gav några små kommentarer som aktiverade vår undersökningsplikt för att sedan sopa dem under mattan... (Han lurade även besiktningsmannen)
Som om han inte fick bra betalt för huset ändå...
 
  • Ledsen
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Oj, svarade aldrig här.

Det kan man tycka, men vi har full fokus på att bygga en ny hamn, ny stadsdel i gamla hamnen, en ringväg samt ett fängelse. Tid att fixa befintlig infrastruktur är inte lika kul 🙄

2018 kontaktade jag kommunen då jag såg att de planerade en expansion av dagvattnet till ett område nära, jag frågade om de inte kunde överväga att ta det hit med, då vi har problem med att det är väldigt mycket vatten här. Då skulle de precis sätta igång att utreda, sedan dess har det hänt ungefär ingenting på den fronten.

Sen är jag duktigt förbannad på gubben som
1. Tyckte att det var en bra idé att bygga källare i ett område de visste hade problem med högt grundvatten
2. Inte berättade alls om detta, utan gav några små kommentarer som aktiverade vår undersökningsplikt för att sedan sopa dem under mattan... (Han lurade även besiktningsmannen)
Som om han inte fick bra betalt för huset ändå...
Ja det är konstigt att inte viktiga saker som detta prioriteras i vissa kommuner.

Tråkigt att höra med erat hus..
 
R Rejäl skrev:
Ja det är konstigt att inte viktiga saker som detta prioriteras i vissa kommuner.

Tråkigt att höra med erat hus..
Jag tror det är lite "skyll dig själv" tyvärr

Det kunde varit värre.
2018 märkte jag att det läckte lite vatten genom ett borrat hål i väggen, inga större bekymmer när man tänker efter, men jag pratade med grannen (som har översvämning i sin källare typ varje år) och denna lämnade över en massa papper om en infekterad härva med ett dike som ingen underhåller där förra ägaren av vårt hus definitivt haft mer problem än han gett sken av.
Både i prospekt och på visningar var gillestugan inredd som gästrum med sängar som stod på golvet.

I år har vädergudarna optimerat förutsättningarna för att jävlas med oss.
Babet sköljde in vatten i markerna och gjorde dem blöta, det har regnat väldigt mycket sedan dess, och samtidigt som det senaste stormvädret med allt sitt regn så var vattenståndet högt vilket hindrade området från att avvattnas.
Visst, jag hade tur och upptäckte det tidigt, så jag har kunnat begränsa skadan till lite nedriven panel och förstörda kakelplattor.

En ljusning i det hela är att det är många hus som bytt ägare i området och när jag pratade med några idag verkar det finnas ett intresse av att få liv i det insomnade diket igen.

Puh, snart har jag skrivit min livshistoria i någon annans tråd. 😮

Så, @krippe91 hur går det för er idag, sjunker vattnet undan utanför?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Berätta gärna varför Du, AndersPS, sätter som alternativ att leva på en soptipp!

För mig verkar det vara ett fullkomligt orealistiskt alternativ åtminstone i Sverige.
Finns inte någon som helst möjlighet att det skulle tolereras.
Det är lika hypotetiskt som ditt inlägg. Det skulle vara ett helt orealistiskt alternativ att vatten skulle kosta så mycket.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det är lika hypotetiskt som ditt inlägg. Det skulle vara ett helt orealistiskt alternativ att vatten skulle kosta så mycket.
Du bortser totalt för att kostnaderna för avlopp är oerhört mycket högre än för vatten.
Dessutom så håller jag inte alls med dig i sak att det är helt orealistiskt att kostnaderna för vatten och avlopp skulle kunna vara 5.000 kr i månaden.

Det som är helt orealistiskt är att leva på en soptipp i Sverige då det finns så många andra alternativ som är så oerhört mycket bättre.
 
  • Haha
StefanMJ
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du bortser totalt för att kostnaderna för avlopp är oerhört mycket högre än för vatten.
Dessutom så håller jag inte alls med dig i sak att det är helt orealistiskt att kostnaderna för vatten och avlopp skulle kunna vara 5.000 kr i månaden.

Det som är helt orealistiskt är att leva på en soptipp i Sverige då det finns så många andra alternativ som är så oerhört mycket bättre.
Låt oss ha olika åsikter om den slutsatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.