Hej!

Vill höra om någon här har erfarenhet av Trygghetsvaktens Isoreflekt marktäckning.

Bor i ett hus från 1920 med krypgrund med en tunn markplast som ser ut att ha gjort sitt vid det här laget som jag vill byta ut och om man i samma veva kan höja temperaturen i grunden hade det varit bra då golvet är kallt vintertid.

Trygghetsvakten påstår själva en temperaturökning i grunden med minst 4° och en annan sida jag kollat påstår en ökning på 8° och stora energibesparingar därtill.

Har någon erfarenhet av att lägga Isoreflekt och kan tala för hur temperatur och energiåtgång påverkas av det?

Tack på förhand!

Att isolera mot marken i en krypgrund är effektivt.
Sen ska man alltid va skeptisk till nyttan med reflekterande material vid husisolering.
Energitransport med strålning är starkt drivet av temperaturskillnad, och skillnaden i temperatur på undersidan bjälklaget och marken är sannolikt inte så stor.
Mitt råd är att isolera mot marken och vid valet av isolering ta hänsyn till isoleringen u-värde (isoleringsförmåga) och ångmotstånd.

larsbj larsbj skrev:
Att isolera mot marken i en krypgrund är effektivt.
Sen ska man alltid va skeptisk till nyttan med reflekterande material vid husisolering.
Energitransport med strålning är starkt drivet av temperaturskillnad, och skillnaden i temperatur på undersidan bjälklaget och marken är sannolikt inte så stor.
Mitt råd är att isolera mot marken och vid valet av isolering ta hänsyn till isoleringen u-värde (isoleringsförmåga) och ångmotstånd.
Tack för svar och kul att höra att det faktiskt är effektivt och inte bara markandsföring. Vad för andra isoleringsmaterial skulle du rekommendera? Har läst att cellplast kan användas såväl som mineralull och något som heter skumglas men antar att alla dessa alternativ först kräver att man lägger en plast på marken för att stänga ute fukt.

ata_drée ata_drée skrev:
Tack för svar och kul att höra att det faktiskt är effektivt och inte bara markandsföring. Vad för andra isoleringsmaterial skulle du rekommendera? Har läst att cellplast kan användas såväl som mineralull och något som heter skumglas men antar att alla dessa alternativ först kräver att man lägger en plast på marken för att stänga ute fukt.
Typ en sån här produkt som är lite tjockare och ger bättre isolerförmåga.

https://www.friskahemsverige.se/products/krypgrundsisolering-130-cm-bred

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.