Visst är det lustigt att alla som kör Bensin/Diesel plötsligt är väldigt medvetna om miljön.

Jag är lite förvånad över miljöpartiets låga val resultat med tanke på antal miljöriddare i denna tråden.

Likaså är det lustigt att de tror att alla som kör elbil har köpt den för miljöns skull 😂😂
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det blir ju lite av elbil då också.
Kokaren använder ju en del el:)
Vid elproblem (brist eller högt pris) kör man med ved eller gasol.
Eftersom det ändå ska i tanken spelar finkeln ingen roll 😇
 
F
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Visst är det lustigt att alla som kör Bensin/Diesel plötsligt är väldigt medvetna om miljön.

Jag är lite förvånad över miljöpartiets låga val resultat med tanke på antal miljöriddare i denna tråden.

Likaså är det lustigt att de tror att alla som kör elbil har köpt den för miljöns skull 😂😂
Miljön stod längst ner när vi valde elbil. Den är ju skitkul att köra!
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F
S SueCia skrev:
Ännu värre ju. All el du producerar kunde sålts till koleldande länder..
Nej, det går faktiskt inte. Fysiska lagar sätter stopp, den lokalproducerade effekten når till närmaste grannarna, sen är det stopp.
 
F fsn skrev:
Jag tänkte tanka direkt från solpanelerna
Blir inte många meter drift på vintern när det snöar.
50 liter i dunkar bör man ha hemma till bilen, snöslungan eller generatorn beroende på.
 
Krilleman
F fsn skrev:
Nej, det går faktiskt inte. Fysiska lagar sätter stopp, den lokalproducerade effekten når till närmaste grannarna, sen är det stopp.
Det är ju superbra då brunkolen inte "räcker" längre än till Sverige från Tyskland.

Är jag då "miljövän" således då jag bor i Svea Rike och har Vattenfall som abonnent?

Stor gruvutrustning, hjulgrävare på dagbrott, arbetare och gruvmaskiner, industriell landskap, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul och blå cirkel ovanför texten "VATTENFALL" mot vit bakgrund; grafisk design, logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fsn skrev:
Bytte glödstiften för ca 5 år sen tror jag. Det är inte dax ännu med tanke på hur jävla svårstartad den var då. Men jag kan väl resistansmäta dom och kolla. Glömde nämna att jag fick ta dubbelfattad backhand för att få i backen med så det var trögt. Växelådsoljan byttes fö för 2 år sen efter att bilen stått still i 18 månader.
En bra dieselmotor behöver inga glödstift.
Bedford 3 liters rak 6:a som jag har i båten startar i alla väder på max 5 sekunder.
 
Fossilt är bäst för mig absolut. Billiga i inköp (beg) lätta att laga (nåja) och givetvis körsträckan (pendlar lååånga sträckor). Men vem vet hur det ser ut om 15-20 år, vid pensionen om 25 år kanske en el-bil blir aktuell.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Visst är det lustigt att alla som kör Bensin/Diesel plötsligt är väldigt medvetna om miljön.

Jag är lite förvånad över miljöpartiets låga val resultat med tanke på antal miljöriddare i denna tråden.

Likaså är det lustigt att de tror att alla som kör elbil har köpt den för miljöns skull 😂😂
Det kan beror på att Miljöpartiet inte har en bra miljöpolitik. Miljön är den absolut viktigaste frågan i min värld men bra miljöpolitik är inte att stoppa kärnkraft och motverka bilismen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
En lösning som användes förr när man ska starta förbränningsmotor i kyla eller bara trögstartat är startgas, funkar varje gång.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bytte glödstiften för ca 5 år sen tror jag. Det är inte dax ännu med tanke på hur jävla svårstartad den var då. Men jag kan väl resistansmäta dom och kolla. Glömde nämna att jag fick ta dubbelfattad backhand för att få i backen med så det var trögt. Växelådsoljan byttes fö för 2 år sen efter att bilen stått still i 18 månader.
Dags att sälja den och köpa en Yaris istället?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.

Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.

Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.

El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.

Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.

Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
Ungefär så här går det med släp på elbil. 3,6kWh per mil, blir väl 4 när det är riktigt kallt. Fast kör man med en mer aerodynamisk vagn blir det lägre förbrukning såklart

1000km med släp:
Model S 13,5h
Model Y 14h
ID Buzz 14,5h

 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Nej, det går faktiskt inte. Fysiska lagar sätter stopp, den lokalproducerade effekten når till närmaste grannarna, sen är det stopp.
Vilka i sin tur kan köpa mindre från de längre bort, lite så det fungerar.
 
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Älskar när man är rädd om barnen i Kongo men skiter i barnen i Sverige andas in avgaser.

Men barn arbetet är inte bra, de har ingen känsla för kvalitet!
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.