Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du är programmerare, va?
Nej. Är du säljare eller inom marknadsföring?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är tre körfält södergående i en dryg mil. Högerfilen är inte avfart hela vägen. Jobbigt, va?
Du har rätt, det 3 körfält tills vägen delar sig vid Port 73...
 
C
Den här situationen på E4 norrgående vid Järva Krog är annars intressant i sammanhanget...
Som jag tolkar regelboken skall man formellt sett egentligen ta "stickspåret" här om man skall fortsätta E4 och man inte håller på med en omkörning.

De enda som gör det gör det av misstag och många kastar sig över spärrfältet när de inser misstaget (och tror att de kommer att hamna fel, syns rätt tydligt på slitaget på vägmarkeringen).

Motorväg med vägskyltar, markerade filer, få bilar, och byggnader i dagljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Som jag tolkar regelboken skall man formellt sett egentligen ta "stickspåret" här om man skall fortsätta E4 och man inte håller på med en omkörning.
Så är det nog, men sannolikt är filen skapad för att lätta trycket lite vid extremt hög trafik.
C cpalm skrev:
De enda som gör det gör det av misstag
Jag har gjort det några gånger med flit, då det rullar på rätt bra i högerfilen där. Men man straffas fort då det kommer mycket extremt långsam påfartstrafik från Bergshamravägen.
 
N Nyikåk skrev:
Nej.
Oväntat. Andra än programmerare brukar ha en intuitiv förståelse för att den mänskliga hjärnans plasticitet gör att den klarar av logiska skillnader utan att explicit behöva ställa upp matematiska villkor för dem.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det nog, men sannolikt är filen skapad för att lätta trycket lite vid extremt hög trafik.
Jag har fått för mig att det är pga busshållplatsen som ligger på stickspåret, men det är ju bara en hypotes.
Är den till för att lätta upp trafiken funkar det inget vidare 😄

Det funkar ju fint att åka stickspåret om man vill. Problemet som jag upplever det är alla som får panik när de följt skyltningen och sen tror att de håller på att köra fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oväntat. Andra än programmerare brukar ha en intuitiv förståelse för att den mänskliga hjärnans plasticitet gör att den klarar av logiska skillnader utan att explicit behöva ställa upp matematiska villkor för dem.
Säljare och marknadsföringsmänniskor (och politiker) har problem med att ge konkreta svar på frågor.

Problemet är ju att människor har olika åsikter om när det då skulle bli en avfart och med tanke på problemet med mittfilsförare på den sträckan (åt båda håll) tyder på att många anser att det är en avfart hela vägen trots skyltar.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Den här situationen på E4 norrgående vid Järva Krog är annars intressant i sammanhanget...
Som jag tolkar regelboken skall man formellt sett egentligen ta "stickspåret" här om man skall fortsätta E4 och man inte håller på med en omkörning.

De enda som gör det gör det av misstag och många kastar sig över spärrfältet när de inser misstaget (och tror att de kommer att hamna fel, syns rätt tydligt på slitaget på vägmarkeringen).

[bild]
Det är väl 70 km/h där?
Få är det ju ok att ligga mer vänster.
Sen blir det 80 km/h efter satt vägen delats, om jag inte minns fel.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl 70 km/h där?
Få är det ju ok att ligga mer vänster.
Sen blir det 80 km/h efter satt vägen delats, om jag inte minns fel.
Stämmer, men samma sak gäller väl oavsett hastighetsbegränsningen i och med att sträckan har körfältsvägvisare = att fordonet för föras i det körfält som är "lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden". Dock lite oklart (för mig) vad det konkret innebär i denna situation.
 
Satan vad folk kör illa för det är lite snö ute.
Jag åkte från Vamlingbo på södra Gotland och hem i kväll, 18 mil förutom båtresan.
Snittfarten blev 49 km/h !!!
50 i ytterfil på motorvägen från Nynäshamn.
Snöade på Gotland så där var det befogat att åka lite lugnare, men från Nynäs och hem var det vanlig vinterväg och 10 grader kallt.
Skulle åkt igår, men båten blev inställd, snöandet på Gotland idag gjorde att jag blev sen till båten och kom på sist av alla, och således även av sist, och fick åka efter hela gänget ända in till stan.
Flera bilar hade parkerat sig i ytterfilen och blev omkörda till höger, men utan reaktion och att de kanske skulle byta till höger.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jag hade precis motsatt upplevelse på E4 söderut från Stockholm igår kväll. Trafiken rullade på bra strax under skyltad hastighet. Nästan ingen körde extremt långsamt, ytterst få blåste på i någon högre fart. Folk låg huvudsakligen i de filer de skulle, till och med högerfilen vid trefiligt.

Det hade varit en trafikolycka utanför Nyköping med efterföljande krypkö – det hanterades väl det med.

Jag fick en genuin känsla av att folk tänkt till. Förhoppningsvis hade de även mat och vatten, varma kläde samt tillräckligt med soppa och ladd i bilen utifall att de skulle råkat ut för större problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Stämmer, men samma sak gäller väl oavsett hastighetsbegränsningen i och med att sträckan har körfältsvägvisare = att fordonet för föras i det körfält som är "lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden". Dock lite oklart (för mig) vad det konkret innebär i denna situation.
Iaf när du passerat 80-skylten gäller väl körfältet längst till höger eftersom alla fyra filer går rakt fram. Såvida du inte håller på med en omkörning just då. Men utformningen är ju lite speciell här, med räcke mellan körfältet längst till höger och övriga.

Innan 80-skylten får du ju köra om även till höger, men det är väl fortfarande så att körfältet längst till höger är det som är huvudkörfältet (finns nog något annat namn på detta), de andra är för omkörning.
 
Märkligt att inte staten sätter ned foten avseende utländska lastbilars möjlighet att köra i snöväglag. Kanske dags att förbjuda lastbilstrafik vid snöfall eller kräva bättre däck/snökedjor eller vad som krävs.
 
K Kallens skrev:
Innan 80-skylten får du ju köra om även till höger, men det är väl fortfarande så att körfältet längst till höger är det som är huvudkörfältet (finns nog något annat namn på detta), de andra är för omkörning.
Nej, inte om det är 70km/h eller lägre.
 
Isakare Isakare skrev:
Satan vad folk kör illa för det är lite snö ute.
Jag åkte från Vamlingbo på södra Gotland och hem i kväll, 18 mil förutom båtresan.
Snittfarten blev 49 km/h !!!
50 i ytterfil på motorvägen från Nynäshamn.
Snöade på Gotland så där var det befogat att åka lite lugnare, men från Nynäs och hem var det vanlig vinterväg och 10 grader kallt.
Skulle åkt igår, men båten blev inställd, snöandet på Gotland idag gjorde att jag blev sen till båten och kom på sist av alla, och således även av sist, och fick åka efter hela gänget ända in till stan.
Flera bilar hade parkerat sig i ytterfilen och blev omkörda till höger, men utan reaktion och att de kanske skulle byta till höger.
Höll på att få hjärnblödning på väg hem från Sälen igår kväll.

Vasaloppsvägen.....bilar som bromsar vid varje möte. Ja, det var mycket is och började skymma men måste man bromsa till 50 vid varje möte borde man ha tagit en taxi eller stannat hemma.

Rättvik/Falun.....snörök, snö, vind. De flesta körde lite långsammare än fartgränsen. Rätt ok, men så kommer lastbilarna som plötsligt kör i halva farten - oklart om det var pga vind eller halka.

Motorväg från Valbo och söderut.....mer snö och vind, snö på vägen i vänsterfilen. Högerfilen gick i 20kph under anvisad hastighet, omkörningar gjordes i 10kph under..... det går ju inte att blåsa förbi detta i +20kph så det blev jojo-fart hela vägen hem. Här var det snön som skrämde tror jag. Trots att det gick utmärkt att köra i 140 i snön i vänsterfilen.....vem var det som sa att 4wd var onödigt?

med en extra stor portion tålamod, extra långa avstånd och kraftigt reducerad hastighetsskillnad till omgivningen kom vi iallafall hem i ett stycke.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Höll på att få hjärnblödning på väg hem från Sälen igår kväll.

Vasaloppsvägen.....bilar som bromsar vid varje möte. Ja, det var mycket is och började skymma men måste man bromsa till 50 vid varje möte borde man ha tagit en taxi eller stannat hemma.

Rättvik/Falun.....snörök, snö, vind. De flesta körde lite långsammare än fartgränsen. Rätt ok, men så kommer lastbilarna som plötsligt kör i halva farten - oklart om det var pga vind eller halka.

Motorväg från Valbo och söderut.....mer snö och vind, snö på vägen i vänsterfilen. Högerfilen gick i 20kph under anvisad hastighet, omkörningar gjordes i 10kph under..... det går ju inte att blåsa förbi detta i +20kph så det blev jojo-fart hela vägen hem. Här var det snön som skrämde tror jag. Trots att det gick utmärkt att köra i 140 i snön i vänsterfilen.....vem var det som sa att 4wd var onödigt?

med en extra stor portion tålamod, extra långa avstånd och kraftigt reducerad hastighetsskillnad till omgivningen kom vi iallafall hem i ett stycke.
Höll på att krocka av samma anledning på Gotland, efter långtradarmöte hade bilen framför stannat på vägen !!!
Jag blinkade några gånger på bilen under färden, i hopp om att den skulle tända dimbakljuset, men inget hände.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.