J Jannet skrev:
Min lösning är att koppla in TTL kabeln in i en RPI (usb).
Mäter jag mellan röd och svart så är det 5 volt.
Med en RPi är det möjligt att skippa USB och koppla direkt på de rätta GPIO-pinnarna. Men man måste nivåanpassa signalen som beskrivits ovan, samt invertera den. Detta gör man enklast med två motstånd och en NPN-transistor i stället för det jag skrev ovan.
Jag har gjort det tidigare med en RPiZero-W men det funkade inte att köra RPi på mätarens +5V för strömmen räcker inte till ens en RPiZero. Så jag fick byta till en ESP-8266 i stället. Om man har mätaren inne så att man kan mata från ett vägguttag så är ju det inget problem...
Kan skicka ett schema senare men nu skall jag iväg till Wasa-museet med barnbarn.
 
B Bo Berglund skrev:
Med en RPi är det möjligt att skippa USB och koppla direkt på de rätta GPIO-pinnarna. Men man måste nivåanpassa signalen som beskrivits ovan, samt invertera den. Detta gör man enklast med två motstånd och en NPN-transistor i stället för det jag skrev ovan.
Jag har gjort det tidigare med en RPiZero-W men det funkade inte att köra RPi på mätarens +5V för strömmen räcker inte till ens en RPiZero. Så jag fick byta till en ESP-8266 i stället. Om man har mätaren inne så att man kan mata från ett vägguttag så är ju det inget problem...
Kan skicka ett schema senare men nu skall jag iväg till Wasa-museet med barnbarn.
Tack Bo.
Tar jag gärna emot schema.
Hållt på med pico w men hanporten (Omnia mätaren) gör nedslag då den förmodligen drar för mycket.
 
  • Gilla
Skrambeloln
  • Laddar…
Här är schemat på inkopplingen av min RPiZero-W baserade HAN-läsare.
Det fungerar om man matar RPi med tex en power-bank i stället för från elmätaren som här.
Men jag kan inte använda extern matning eftersom mätaren står ute på gatan i ett skåp med 3 andra grannfastigheters mätare...
Jag har kopplat in anpassningskretsen till GPIO-pinnarna på RPi enligt numreringen.
Transistorn skall vara NPN men det spelar inte så stor roll vilken typ man tar, jag tog vad jag hade i komponentlådan.
Ev kan man minska storleken på basmotståndet till 4K7 eller så för att bättra på högfrekvenshanteringen.
Men detta fungerade med 115200 baud i alla fall.

Elektrisk kretsritning på rutigt papper med anslutningar, komponenter och varningstext på svenska.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Den USB<->UART adaptern (FT232RL) du länkade till ska klara att invertera i chippet. Frågan är bara om det finns drivrutiner till som stödjer det.
 
B Bo Berglund skrev:
Här är schemat på inkopplingen av min RPiZero-W baserade HAN-läsare.
Det fungerar om man matar RPi med tex en power-bank i stället för från elmätaren som här.
Men jag kan inte använda extern matning eftersom mätaren står ute på gatan i ett skåp med 3 andra grannfastigheters mätare...
Jag har kopplat in anpassningskretsen till GPIO-pinnarna på RPi enligt numreringen.
Transistorn skall vara NPN men det spelar inte så stor roll vilken typ man tar, jag tog vad jag hade i komponentlådan.
Ev kan man minska storleken på basmotståndet till 4K7 eller så för att bättra på högfrekvenshanteringen.
Men detta fungerade med 115200 baud i alla fall.

[bild]
Tusen tack Bo👍
 
B Bo Berglund skrev:
Här är schemat på inkopplingen av min RPiZero-W baserade HAN-läsare.
Det fungerar om man matar RPi med tex en power-bank i stället för från elmätaren som här.
Men jag kan inte använda extern matning eftersom mätaren står ute på gatan i ett skåp med 3 andra grannfastigheters mätare...
Jag har kopplat in anpassningskretsen till GPIO-pinnarna på RPi enligt numreringen.
Transistorn skall vara NPN men det spelar inte så stor roll vilken typ man tar, jag tog vad jag hade i komponentlådan.
Ev kan man minska storleken på basmotståndet till 4K7 eller så för att bättra på högfrekvenshanteringen.
Men detta fungerade med 115200 baud i alla fall.

[bild]
Angående ESP8266. Hur fungerar denna med wifi om den placeras i mätarskåp av plåt.
När jag testade med Pico w så dog wifi när jag stängde dörren till elskåpet.
(Faradays bur)
 
J Jannet skrev:
Angående ESP8266. Hur fungerar denna med wifi om den placeras i mätarskåp av plåt.
När jag testade med Pico w så dog wifi när jag stängde dörren till elskåpet.
(Faradays bur)
Funkar men inte superbra.

Jag har en smal gång mellan skåp och huset.
Tvärsöver sitter ett fönster, och strax bakom fönstret sitter en Accesspunkt.

Så totalt 3-4m mellan skåp och AP.

Mycket längre än så går inte.
 
J Jannet skrev:
Angående ESP8266. Hur fungerar denna med wifi om den placeras i mätarskåp av plåt.
När jag testade med Pico w så dog wifi när jag stängde dörren till elskåpet.
(Faradays bur)
Det har jag beskrivit i denna tråd hur man löser...
På båda mina ställen (hemma och sommarstugan) har jag elskåpet utomhus på avstånd från huset (c:a 20 m) och skåpen är båda av plåt. Gick väldigt dåligt när jag började hösten 2022 på landet.
Det jag fick göra var:
- Bygga en ny ESP-läsare baserad på ESP-07S som har en antennkontakt och ingen inbyggd antenn.
- Tillverka en WiFi-antenn från en WiFi antennkabel som jag kapade till 125 mm längd
- Skalade av plasthöljet 30 mm från änden så att jag kunde skjuta tillbaka skärmen över kabeln så att det blev en dipol.
- Satte krympslang över den tillbakaskjutna skärmen för att låsa den på plats
- Laddade in samma f/w som tidigare i den nya ESP-enheten
- Borrade ett 3 mm hål i elskåpet så att jag kunde sticka ut "kabelantennen" när jag placerat läsaren inne i skåpet.

Resultatet:
Gick från signalstyrka sämre än -90 dBm (med dålig uppkoppling) till c:a -75 dBm med helt stabil uppkoppling.
Utifrån ser det ut så här:

En grå metallplatta med skruvar, plastsprint och buntband, mot en suddig grön och träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Eller så placerar du ESPn utanför skåpet och drar bara in kabeln med RJ12-kontakten.

Eller så sätter man en repeater nära skåpet. Eller...

Det finns många lösningar på problemet. Jag placerade en AP nära skåpet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det har jag beskrivit i denna tråd hur man löser...
På båda mina ställen (hemma och sommarstugan) har jag elskåpet utomhus på avstånd från huset (c:a 20 m) och skåpen är båda av plåt. Gick väldigt dåligt när jag började hösten 2022 på landet.
Det jag fick göra var:
- Bygga en ny ESP-läsare baserad på ESP-07S som har en antennkontakt och ingen inbyggd antenn.
- Tillverka en WiFi-antenn från en WiFi antennkabel som jag kapade till 125 mm längd
- Skalade av plasthöljet 30 mm från änden så att jag kunde skjuta tillbaka skärmen över kabeln så att det blev en dipol.
- Satte krympslang över den tillbakaskjutna skärmen för att låsa den på plats
- Laddade in samma f/w som tidigare i den nya ESP-enheten
- Borrade ett 3 mm hål i elskåpet så att jag kunde sticka ut "kabelantennen" när jag placerat läsaren inne i skåpet.

Resultatet:
Gick från signalstyrka sämre än -90 dBm (med dålig uppkoppling) till c:a -75 dBm med helt stabil uppkoppling.
Utifrån ser det ut så här:
ESP-07S - https://share.temu.com/cDUVN0qFUUA
esp8266 - https://share.temu.com/TUKFN5iXwmA
 
ESP07 kräver extern converter till 3,3V.

NodeMCU mini D1 har denna inbyggd.

Bägge dessa är billigare på AliExpress.
 
Så här ser mina ESP-07S baserade läsare ut.
De 3 ledningarna (svart-brun-röd) i nedre vänstra hörnet går till en DS18B20 temperatur-sensor eftersom jag loggar temperaturen också.
Nere till höger syns två dioder kopplade i serie från +5V till +3.3V matningen. Dvs ingen regulator utan 2x0.7V spänningsfall ger 3.4 V till ESP-07S....
Den stora 1000 uF kondensatorn sitter på baksidan.
På den här bilden syns ingen krympslang på den tillbakavikta skärmen på antennen. Kan inte förnya bilden för modulen sitter i elskåpet på landet..

Elektronikprototyp på kopplingsdäck med Wi-Fi-modul, komponenter, ledningar, lödningar på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jensa86 och 2 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Så här ser mina ESP-07S baserade läsare ut.
De 3 ledningarna (svart-brun-röd) i nedre vänstra hörnet går till en DS18B20 temperatur-sensor eftersom jag loggar temperaturen också.
Nere till höger syns två dioder kopplade i serie från +5V till +3.3V matningen. Dvs ingen regulator utan 2x0.7V spänningsfall ger 3.4 V till ESP-07S....
Den stora 1000 uF kondensatorn sitter på baksidan.
På den här bilden syns ingen krympslang på den tillbakavikta skärmen på antennen. Kan inte förnya bilden för modulen sitter i elskåpet på landet..

[bild]
På vilka pinnar har du kondingen kopplad på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.