pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men hur många av dessa gateways stöder tredjeparts HW utan drivare? En minoritet är svaret. Dessutom då måste man ta fram mjukvaran för mätningen och avläsningen själv. Och det skall debuggas osv. Jag är den förste att göra denna typ av dongle så snart den är rimlig att ta fram, för tillfället finns inte ens utvecklingsmiljön annat än i alfa-release...
I min värld fungerar nästan alla Zigbee 3.0 med tex HA. Men även med en billig GW fr Lidl. Men jag missförstår kanske infon i länken du gav. Har inte börjat ned HA själv än..
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Borde man inte kunna utnyttja de inbyggda programmerbara pull-up-motstånden och grindar som de flesta ESP-kort har?
Ännu enklare är att invertera serieporten i softSerial, då behövs bara motstånd för spänningsdelning till pinnen (exempelvis 33kOhm och 66kOhm).

Edit: men då styr jag fortfarande inte när det matas ut. Men jag läser varje gång det matas ut, dvs var tionde sekund istället och saprar det inne i min ESP till dess att jag läser ut det.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Borde man inte kunna utnyttja de inbyggda programmerbara pull-up-motstånden och grindar som de flesta ESP-kort har?
Då måste man verkligen kolla hur de är kopplade. Jag bygger mina apparater från scratch med ESP-07S eller ESP-12 moduler och då blir det ju exakt som jag vill ha dem. 07S när jag behöver använda extern antenn och 12 när det går men inbyggda antennen.
De här färdigbyggda modulerna som nämnts här (Wemos, Huzzah m fl) har ju mer av det jag bygger själv, faktiskt mer än vad som behövs för de flesta fallen. Men är enklare om man inte kan bygga själv förstås.
En nyttig funktion vore en generell Optokopplar-utgång, men det vet jag inte om det finns moduler att köpa som har. Då skulle man kunna koppla en sån så att den drivs från en ESP-utgång och koppla utgången mellan +5V och REQ. Borde funka, men finns det såna?
Hela problemet är ju hur man kan driva en +5V signal från ett 3.3V system...
 
K karlmb skrev:
I min värld fungerar nästan alla Zigbee 3.0 med tex HA. Men även med en billig GW fr Lidl. Men jag missförstår kanske infon i länken du gav. Har inte börjat ned HA själv än..
Nu skall du ju fylla i registren också med din mjukvara och för det så behövs det bibliotek (som för tillfället finns i alfa-version för Arduino). Vidare så skall strömmen räcka till också, här har jag dock inte räknat på hur det blir med en ESP32.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men hur många av dessa gateways stöder tredjeparts HW utan drivare?
Nu är jag inte säker på om jag kopplar alla termer rätt.
Men är inte det vad "custom converters" på Z2M är?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall du ju fylla i registren också med din mjukvara och för det så behövs det bibliotek (som för tillfället finns i alfa-version för Arduino). Vidare så skall strömmen räcka till också, här har jag dock inte räknat på hur det blir med en ESP32.
Ok. Jag får väl vänta ett slag då och köra med mer färdigt Wifi t.v.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok. Jag får väl vänta ett slag då och köra med mer färdigt Wifi t.v.
Men det närmar sig att bli användbart, vi kommer nog att se en explosion av intressanta byggen med ZigBee och ESP när detta finns färdigt. Det har börjat dyka upp ett par på marknaden, men de känns fortfarande som "hack" med dubbla kort som sitter ihop.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Noen svar på diverse kommentarer angående implementering på ESP8266/32:
- SoftwareSerial fungerer dårlig på 115200 baud.
- Innebygget pullup har for stor motstandsverdi til å gi sikker deteksjon.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Noen svar på diverse kommentarer angående implementering på ESP8266/32:
- SoftwareSerial fungerer dårlig på 115200 baud.
- Innebygget pullup har for stor motstandsverdi til å gi sikker deteksjon.
Varför skulle SoftwareSerial fungera dåligt på 115200 baud? Jag har inga bekymmer alls med detta. Om man har mycket annat kod som körs så blir det tight dock, men jag har kört den med avläsning medelst både interrupt och pollat utan bekymmer på 115200 baud..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle SoftwareSerial fungera dåligt på 115200 baud?
Godt spørsmål; og jeg vet ikke. Men om du googler vil du se at mange har slitt med det. Så anse dette som en "heads up" i fall det ikke fungerer som forventet. Det er ellers lett å bruke HardwareSerial med de nyere ESP32, hvor man kan reroute UARTx til nesten vilkårlig GPIO. Så behovet for SoftwareSerial er redusert.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Godt spørsmål; og jeg vet ikke. Men om du googler vil du se at mange har slitt med det. Så anse dette som en "heads up" i fall det ikke fungerer som forventet. Det er ellers lett å bruke HardwareSerial med de nyere ESP32, hvor man kan reroute UARTx til nesten vilkårlig GPIO. Så behovet for SoftwareSerial er redusert.
Men den är praktisk om man vill invertera serieporten... :)
 
Det är väl hårdvarustöd för att invertera dock i ESPn?
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men den är praktisk om man vill invertera serieporten..
Du kan invertere også med HardwareSerial.
Jeg sitter og koder en testigg nå, og benytter meg av det:

#include <HardwareSerial.h>
HardwareSerial mySerial1(1); //UART1

mySerial1.begin(2400, SERIAL_8N1, -1, DUT_HAN, true); // Parameter 'true' inverts the signal.

"-1" er dummy fordi jeg ikke benytter Rx.
DUT_HAN er GPIOen jeg bruker for Tx
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
I couldn't find any HW support for inverting it on ESP8266 when I searched for it last fall, but I found SW support so that is what I am using.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Jag kör ESPHome där det fungerar i alla fall. Tyckte också att jag läste om att det fanns HW stöd men att det inte kom stöd för det i ESPHome förrän för ett par år sedan. Men mer än så så har jag inte undersökt vad den faktiskt gör när man sätter upp det. Men det fungerar i alla fall utmärkt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.