B Bo Berglund skrev:
När jag fick igång kopplingen till mina två HAN-enablerade mätare, som tillhandahölls av Eon resp Vattenfall, så var man tvungen att "aktivera" porten hos nätägaren.
Aktiveringen medförde två saker:
1) Det kommer ut +5V matning på RJ12 stift 1 medf jord på stift 3 och 6
2) Datautmatningen är aktiverad och styrs nu av ingången på stift 2 (data-REQ)
Dvs i ditt fall får du igång din avläsare eftersom den kontaktar MQTT-servern, alltså har du 5V tillgängligt.

För att få ut data måste du nu koppla ihop RJ-12 stift 2 (REQ) med stift 1 (+5V) annars sänds inga data ut på stift 5.

Du kan antingen koppla ihop 1-2 permanent (har jag gjort) och då får du data i paket var 5:e eller 10:e sekund, eller också kör du databegäran från din ESP8266 så att den lägger stift 2 hög när den vill få ett paket data och tar ner den när paketet mottagits. En filosofi-fråga egentligen.

I det första fallet behövs det någon mjukvarufiltrering om man inte vill sända till MQTT var 5-10:e sekund och i det andra sover läsaren mellan de önskade datatiderna och kommenderar sändning vid behov.
Tack för svar! var precis inne på samma tanke att 3.3V var för klent för att mata stift 2 som jag har för enligt kopplingsschemat nu, jag testar att mata med 5v istället och återkommer om det ändrar något!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är väll ritat så (svarta strecken)?
[bild]
Röda pilen
R Ryden skrev:
Hej, jag har spenderat kvällen/dagen med att försöka få till en ESP8266-P1 mätare till min Kamstrup Omnia-mätare från göteborgs energi. Jag har använt denna:
[länk]
Jag har någon D1 klon.

Jag har lött ihop enligt RJ12-instruktuionen med matning från mätaren. Nu när jag kopplar in mätaren så får jag kontakt med Mosquitto MQTT-Broker i home assistant.
jag får livtecknet: p1 meter alive: p1meter

Dock får jag inga andra datapaket, det jag tror jag fastnar på att jag inte får Serial.available().
Någon som har någon ide om vad jag ska testa? Vad jag förstått så är mätarnas p1-port aktiverad från start från gbg-energi?
vad jag har fått till mig så är han-porten avaktiverad från start och man aktiverar den på gbg-energi ”mina sidor”.
Mobilapp, genvegar, energirelaterade tjänster, HAN-port, avbrottsinformation, flyttanmälan, effektkalkylator, Grön och vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jannet skrev:
Har jag uppfattat rätt på kondensatorns placering?
OBoy! Kör du med RaspberryPi som HAN-data hanterare?
Det försökte jag också i somras men fick lägga på hyllan för den drog alldeles för mycket för elmätarens +5V matning!
Fick bli en ESP8266 i stället...
Men du kanske har din mätare inomhus så du kan mata den från vägguttag?
 
B Bo Berglund skrev:
OBoy! Kör du med RaspberryPi som HAN-data hanterare?
Det försökte jag också i somras men fick lägga på hyllan för den drog alldeles för mycket för elmätarens +5V matning!
Fick bli en ESP8266 i stället...
Men du kanske har din mätare inomhus så du kan mata den från vägguttag?
Tyvärr så har jag ingen 230v uttag i mätarskåpet på husfasaden.
Kanske får göra detsamma och titta på ESP?
 
Och om man använder ESP8266 så kan man använda sig av SoftSerial, gör man detta så slipper man invertera pinnen med elektronik, man kan iställlet bara ange ett argument till setup-funkltionen om att man vill ha porten inverterad.

Själv inverterade jag den med elektronik och tvingades invertera tillbaka med SoftSerial av någon orsak, har fortfarande inte kommit på varför.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och om man använder ESP8266 så kan man använda sig av SoftSerial, gör man detta så slipper man invertera pinnen med elektronik, man kan iställlet bara ange ett argument till setup-funkltionen om att man vill ha porten inverterad.

Själv inverterade jag den med elektronik och tvingades invertera tillbaka med SoftSerial av någon orsak, har fortfarande inte kommit på varför.
Datautgangen på P1 port er "Open collector", og det er viktig å gjøre en tilstrekkelig kraftig "pull" til 3,3V. Vi har sett at ca 3 kohm er "lagom". 4k7 er ikke tilstrekkelig for 3,3V, men fungerer om man skal ta signalet inn på en 5V mikrokontroller (og da gjør pull til 5V).
 
J Jannet skrev:
Röda pilen

vad jag har fått till mig så är han-porten avaktiverad från start och man aktiverar den på gbg-energi ”mina sidor”.
[bild]
Doh!
Jag hade letat runt i appen, men inte hittat hit!
Jag hade Han-porten inaktiverad, kanske blir bättre när man har något som skickar ut data :D
 
  • Gilla
Egil Opsahl och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
1000 uF på matningen gör STOR skillnad!
Länk?
 
J Jannet skrev:
Länk?
 
  • Gilla
Jannet
  • Laddar…
Om jag kopplar in 2 st AAA på pin 38GND(-), 39VSYS(+) skall jag ta bort ”pull”, dvs 3Kohm?
Skärmavbild av elektronikkopplingsschema och tabell, mobilgränssnitt, text på svenska, teknisk instruktion, Raspberry Pi koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du må alltid ha pullup på DataOUT, fordi det er en Open Collector utgang.
 
  • Gilla
BillyT
  • Laddar…
gol gol skrev:
När det gäller denna typ av data, rätt stora datamängder som kommer med 1 till 20 sekunders intervall, så tror jag Xbee tyvärr inte är lämpligaste valet. Man vill ju kunna synkronisera, buffra och validera datat så mycket som möjligt innan det trådlöst skickas vidare som paket.
Jag har nu provat det här och du har rätt, det funkar inte med bara en XBee. Datan kommer ut för fort från HANporten för att XBeen ska hinna sända allt utan att tappa data. Jag fick sätta dit en ATMega som buffrar paketet och sänder ut det till XBeen på 9600 baud, då funkar det klockrent. Kontroll av CRC och uppackning av data etc görs av mottagarnoden.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
J Jannet skrev:
Tyvärr så har jag ingen 230v uttag i mätarskåpet på husfasaden.
Kanske får göra detsamma och titta på ESP?
Verkar finnas olika varianter av ESP8266.
Vilken skall man välja för HAN-port och med utan extern strömkälla och med wifi stöd?
 
J Jannet skrev:
Verkar finnas olika varianter av ESP8266.
Vilken skall man välja för HAN-port och med utan extern strömkälla och med wifi stöd?
NodeMCU mini D1 är det enklaste sättet om du inte kör på en ren ESP8266, men då behöver du en regulator typ denna:
- https://www.aliexpress.com/item/1005002829381037.html

NodeMCU mini D1 och ESP8266 hittar du här:
- https://www.aliexpress.com/item/32633763949.html

Notera att den rena ESPn saknar USB för programmering så du behöver en seriekrets till den, exempelvis denna (där även ren ESP kan köpas):
- https://www.aliexpress.com/item/1005002975811689.html

Hmm, jag kanske borde beställa 3,3V regulator och rena ESP för framtida projekt. Jag kör mest med NodeMCU mini D1, bara för att det är så lätt...
 
R Ryden skrev:
Doh!
Jag hade letat runt i appen, men inte hittat hit!
Jag hade Han-porten inaktiverad, kanske blir bättre när man har något som skickar ut data :D
Hej jag kan nu uppdatera att när han-porten väl var aktiverad så gick det mycket bättre!
Nu har jag lyckats få in data genom mqtt till Home Assistant.
En fråga är dock, i min kod har jag lagt in en uppdateringsfrekvens på 1min, dock så får jag inte seriellkontakt oftare än ca var annan minut. Är det rimligt för min kamstrup omnia-mätare eller borde jag kunna få det oftare. Jag har konstant 3.3V på pinne 2 (Data REQ).
Vh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.