3 737 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Ansluta tele till huset
Har fått problem med att ansluta ip dosan från telia till husets nätverk.
Utgångsläget: fiber från telia in via trippel & play dosa vidare till Ip dosan och routern,huset har(Hjältevdshus)färdigt nätver med uttag för tele,tele och tv i dom flesta rummen. Internet fungera felfritt men jag vet inte hus jag ska ansluta ip dosan till huset. Det kommer in tele från fasadmätarskåpet in i mediaskåpet som är anlutet till huset så hade jag haft vanlig tele så hade allt funkat. Problemet är att från "ip dosan" så kommer en kabel som hade en vanligt telekontakt ( lilla modellen inte nätverk) men det finns inget hål att stoppa den i. Jag klippte av huvet så jag fick två kablar istället som skulle anslutas där inkommande kablar sitter idag (tips från en elektriker)
När jag kopplade så så fick jag en tutande signal typ långsam upptaget ton men när jag skiftade dom så fick jag ingen signal alls. Ska jag kapa dom inkommand kablarna och ansluta mina två där eller kan dom vara kvar så det blir dubbla kablar.
Hoppas ni förstår vad jag menar för detta ligger utanför min kunskap.
Jag ska ta bilder imorgon på skåpet om det kan hjälpa mer än min röriga text.
L-G
http://lavendeln.blogspot.com/
Utgångsläget: fiber från telia in via trippel & play dosa vidare till Ip dosan och routern,huset har(Hjältevdshus)färdigt nätver med uttag för tele,tele och tv i dom flesta rummen. Internet fungera felfritt men jag vet inte hus jag ska ansluta ip dosan till huset. Det kommer in tele från fasadmätarskåpet in i mediaskåpet som är anlutet till huset så hade jag haft vanlig tele så hade allt funkat. Problemet är att från "ip dosan" så kommer en kabel som hade en vanligt telekontakt ( lilla modellen inte nätverk) men det finns inget hål att stoppa den i. Jag klippte av huvet så jag fick två kablar istället som skulle anslutas där inkommande kablar sitter idag (tips från en elektriker)
När jag kopplade så så fick jag en tutande signal typ långsam upptaget ton men när jag skiftade dom så fick jag ingen signal alls. Ska jag kapa dom inkommand kablarna och ansluta mina två där eller kan dom vara kvar så det blir dubbla kablar.
Hoppas ni förstår vad jag menar för detta ligger utanför min kunskap.
Jag ska ta bilder imorgon på skåpet om det kan hjälpa mer än min röriga text.
L-G
Tyvärr är ditt inlägg lite rörigt, vilket gör det hela svårt att hjälpa till.
Ett par saker behöver nog klargöras innan vi kan hjälpa dig:
1. Har ni enbart fiber in till huset? (Det lät som att ni hade telefonkabel från fasadmätaskået)
2. Går fibern direkt in i huset?
3. Vilken sorts box sitter i änden på fibern, och vilka utgångar finns på den?
4. Kopplingspanelen som finns på bild på din blogg, vilka in- och utgångar har den?
Ett par saker behöver nog klargöras innan vi kan hjälpa dig:
1. Har ni enbart fiber in till huset? (Det lät som att ni hade telefonkabel från fasadmätaskået)
2. Går fibern direkt in i huset?
3. Vilken sorts box sitter i änden på fibern, och vilka utgångar finns på den?
4. Kopplingspanelen som finns på bild på din blogg, vilka in- och utgångar har den?
Hmm .. Du har alltså fiber , men har även en vanlig telekabel in ..
En vild gissning , utan att ha sett vart tp-kabeln längst till höger kommer från , så säger jag att där den blå/vit kabeln ligger , ska kabeln från ip-dosan ligga
En vild gissning , utan att ha sett vart tp-kabeln längst till höger kommer från , så säger jag att där den blå/vit kabeln ligger , ska kabeln från ip-dosan ligga
Du har rätt, nu har jag bara ett fungerande uttag men jag får sätta en switch. Då kan jag välja vilka rum som jag vill ha telefon i efter som alla rum har kablar dragna ner till panelen i mediaskåpet.
Det ä kanske inte rätt sätt men det löste problemet för tillfället.
L-G
Det ä kanske inte rätt sätt men det löste problemet för tillfället.
L-G
analog telefoni är ju rent elektriskt busenkel. två trådar och växelström så det kvittar vem som är vem av dem också. Det ska bara vara att parrallellkoppla uttagen i en panel och tuta och köra. Någon switch eller annan dyr pryl krävs inte.
Liknande trådar
-
vad behöver man för att ansluta varmvattenberedare till sommarvatten ?
Vatten & Avlopp -
Ansluta sig till telefonnätet år 2014 - går det?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hemtelefon som kan ansluta till en Router som har IP-telefoni. Var finns?
Teknik -
Hur ansluta DSC larm till tele?
Villalarm & Hemautomation -
Hur ansluta telefonslinga i huset till IP-telefoni?
Teknik