För övrigt kan vi ju summera el-året 2023 nu.. mitt snittpris (SE3 utan moms, avgift, tillägg, moms på tillägget och skatt på momsen) blev 59 öre per kWh... Ner från 132 öre för 2022 ...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är elen så dyr i Finland idag?
extrem konsumtion (kallt)

det är inte alla år som Finland når upp till ett effektbehov på 14 GW (senast var det 2021), och i så fall under kortare perioder – nu ligger man nära 15 GW, senast man överskred 15 GW var för åtta år sedan, i januari 2016

och fram till 2022 fanns även rysk elimport att tillgå på ca 1.5 GW
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För övrigt kan vi ju summera el-året 2023 nu.. mitt snittpris (SE3 utan moms, avgift, tillägg, moms på tillägget och skatt på momsen) blev 59 öre per kWh... Ner från 132 öre för 2022 ...
Snittpriset är inte jätteintressant för en villaägare som värmer med el på något sätt.
Eftersom man oftast förbrukar mest under den tiden elpriserna är som högst.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Snittpriset är inte jätteintressant för en villaägare som värmer med el på något sätt.
Eftersom man oftast förbrukar mest under den tiden elpriserna är som högst.
Jovisst är det intressant. Snittet på din förbrukning kan du jämföra med snittspot eller rörligt (vägt) pris.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Imorgon vill man inte bo i Finland köra elpatron och ha timpris.
 
S sandos skrev:
Har du kollat priserna för imorgon?

Saker som jag gissar kan ha med detta att göra:

Kallt väder
vindstilla
Isläggning på svenska älvar
Svensk kärnkraft inte uppe i full produktion
England har fått ännu mer grepp om våra priser iom ny kabel? (Denna är nog tveksam faktiskt, tror det blåser hos de nämligen)
Pratar du om Finlands pris nu, Sverige exporterar så mycket det går i morgon, så du kan stryka de anledningarna i så fall.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Imorgon vill man inte bo i Finland köra elpatron och ha timpris.
Inte i SE3 eller 4 heller.
 
Det är väl värre om man har månadsrörligt. Då kan man inte ens sänka kostnaden genom att stänga av någon timme.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pratar du om Finlands pris nu, Sverige exporterar så mycket det går i morgon, så du kan stryka de anledningarna i så fall.
Jo, det stämmer såg jag. Phew!
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl värre om man har månadsrörligt. Då kan man inte ens sänka kostnaden genom att stänga av någon timme.
Dom där topparna nöts förhoppningsvis bort i snittet sen när mildvädret och låga priser gör entré nästa vecka igen 😎
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Nej, det gör det i inte. Du betalar enligt kollektivets förbrukning den timmen oavsett vad som händer med priset senare under månaden.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det i inte. Du betalar enligt kollektivets förbrukning den timmen oavsett vad som händer med priset senare under månaden.
Ehh, inte alls med på vad du menar. Min individuella förbrukningsprofil påverkar ju inte prislappen överhuvudtaget i slutet på månaden när snittet beräknas oberoende på när och till vilket pris jag förbrukade elen.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte i SE3 eller 4 heller.
Fast vi har iaf inte 20kr/kWh som mest
 
D Dayangel skrev:
Dom där topparna nöts förhoppningsvis bort i snittet sen när mildvädret och låga priser gör entré nästa vecka igen 😎
Ja exakt, vi har haft toppar på runt 3kr i december, men snittet blev ändå moderata 70 öre. Men med timpris och 10-20kr/kWh så kan det dra iväg snabbt, oavsett om man snålar.
 
D Dayangel skrev:
Ehh, inte alls med på vad du menar. Min individuella förbrukningsprofil påverkar ju inte prislappen överhuvudtaget i slutet på månaden när snittet beräknas oberoende på när och till vilket pris jag förbrukade elen.
Nej just det. Du får betala för kollektivets förbrukningsprofil och har ingen möjlighet att påverka den. Dvs, du kan inte minska påverkan av de dyraste timmarna genom att dra ner då.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.