14 704 läst · 45 svar
15k läst
45 svar
De nya väggskivorna
Va precis på K-Rauta och köpt "Humidboard" som dom hade fått in första leveransen idag. 900x2500x12.5 290:-/st vilket var helt ok jämfört med de andra skivorna. Detta är en skiva med glasfiber och gips, väger precis lika mycket som vanligt gips.
tillägg till kartonggips och cementskivor/glasfibergips... om det ska sättas skivor i en på utsidan oisolerad källarvägg så låt bli kartonggipset där också! så gör iallafall jag. annars kan det bli allt annat än mumsmumsigt i väggarna...
"Får" man alltså inte ens ha OSB bakom glasrocen? Jag håller på att bygga nytt hus och tänkte bygga upp badrumsväggen med OSB, glasroc och sedan avsluta med en Mataki rubbox tätskiktsmatta. Skivorna är skruvade på träreglar cc 35 cm?urk skrev:
Nej, om du läser de nya reglerna så får du inte ha det. Men jag har i alla fall satt upp OSB under mina aquapanel. Jag resonerar som så att bara tätskiktet är ordentligt utfört så kommer inte fukt att nå inre delar.Jerre skrev:
Men som jag har förstått det så medgav de gamla reglerna att man satte upp OSB bakom, någon annan kunnig/branschmänniska här på forumet får gärna bekräfta eller kommentera detta då jag också vill ha ett klart besked om detta.
I sådant fall innebär det att bara du börjat bygga innan första juli i år så är det ok. Det gjorde jag (i princip i alla fall...) och du kanske också kan hävda att du gjorde detsamma.
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Får man inte sätta upp en OSB skiva bakom gipsskiva i ett område som inte kommer i direkt kontakt med väggen? Anledningen till att jag måste ha en OSB skiva, är att bakom väggen är tvättstugan där vi har tagit upp golvvärmerör och rör till LK-fördelaren Svårt att regla upp ordentligt och måste även ha en en yta att skruva upp konsollerna i.
Annars har jag ivarit Dryco på ytterväggen där bubbelbadet ska ligga och och badrumet i övervåningen har vi lagt ivarit Dryco på yttervägg och inne i duchhörnan. Resten ska vara kartonggips men vi ska sätta upp Casco WetStop på alla väggar och på golvet i undervåningen som är av betong kommer vi att prima och sedan rolla Casco Aquastop medans på övervåningen kommer vi att fixa fall med flytspackel och sedan prima och rolla Casco Aquastop. Kommentera gärna om ni anser att något är fel.
Mvh
Leon
Annars har jag ivarit Dryco på ytterväggen där bubbelbadet ska ligga och och badrumet i övervåningen har vi lagt ivarit Dryco på yttervägg och inne i duchhörnan. Resten ska vara kartonggips men vi ska sätta upp Casco WetStop på alla väggar och på golvet i undervåningen som är av betong kommer vi att prima och sedan rolla Casco Aquastop medans på övervåningen kommer vi att fixa fall med flytspackel och sedan prima och rolla Casco Aquastop. Kommentera gärna om ni anser att något är fel.
Mvh
Leon
Vad jag förstår av de nya reglerna så är det OK att använda kartonggips under en övergångtid till och med 1/7-08. Dock så gäller:
"Om kartongklädda gipsskivor ingår i konstruktioner under övergångstiden krävs att fuktsäkerhetsprojektering gjorts eller att tätskiktstillverkaren angivit tillräckligt ånggenomgångsmotstånd för den aktuella konstruktionen. Se BBR 6:5331."
Jag kör nog med vanligt kartonggips så länge reglerna och försäkringsbolaget är med på det.
/Jonas
"Om kartongklädda gipsskivor ingår i konstruktioner under övergångstiden krävs att fuktsäkerhetsprojektering gjorts eller att tätskiktstillverkaren angivit tillräckligt ånggenomgångsmotstånd för den aktuella konstruktionen. Se BBR 6:5331."
Jag kör nog med vanligt kartonggips så länge reglerna och försäkringsbolaget är med på det.
/Jonas
Anledningen till att man inte får ha träbaserade skivor i konstruktionen är väl just att tätskiktet inte är helt tätt, och det hjälper inte att det är ordentligt utfört. Vill man ha det 100% tätt så får man sätta våtrumsmatta.urk skrev:
Ja, det var godkänt med de gamla reglerna.
Vem har sagt att det är ok?
Möjligtvis om plattsättningen var påbörjad innan dess, men jag tvivlar på att det är godkänt annars. I slutändan är det ju plattsättaren som skall kontrollera och godkänna underliggande konstruktion innan han gör sitt jobb. Är han seriös så vänder han i dörren.
Men även om tätskiktet inte är helt tätt så måste det ju ändå vara bättre med tätskikt+Aquapanel+OSB än bara tätskikt+dubbelgips, eller hur...?ACME skrev:Anledningen till att man inte får ha träbaserade skivor i konstruktionen är väl just att tätskiktet inte är helt tätt, och det hjälper inte att det är ordentligt utfört. Vill man ha det 100% tätt så får man sätta våtrumsmatta.
Ja, det var godkänt med de gamla reglerna.
Vem har sagt att det är ok?
Möjligtvis om plattsättningen var påbörjad innan dess, men jag tvivlar på att det är godkänt annars. I slutändan är det ju plattsättaren som skall kontrollera och godkänna underliggande konstruktion innan han gör sitt jobb. Är han seriös så vänder han i dörren.
Beträffande plattsättaren är så är det ju mig själv. Det är ju tillåtet att sätta plattor själv, för övrigt att göra (i stort sett) hela badrummet själv så länge det är gjort fackmannamässigt. Och jag godkänner ju jobbet som fackmannamässigt eftersom det har påbörjats före 1 juli.
Och, följdfråga på detta: finns det en övergångsperiod när det gäller OSB-skivor bakom våtrumsskivor på samma sätt som när det gäller gipsplattor, d v s till 2008-01-01?
Jovisst är det så.urk skrev:
Nej, "förbudet" mot träbaserade skivor gäller redan, det är bara gipsen som är belagd med en övergångsperiod. Därmed kan också badrummet klassas som icke fackmannamässigt utfört.Beträffande plattsättaren är så är det ju mig själv. Det är ju tillåtet att sätta plattor själv, för övrigt att göra (i stort sett) hela badrummet själv så länge det är gjort fackmannamässigt. Och jag godkänner ju jobbet som fackmannamässigt eftersom det har påbörjats före 1 juli.
Och, följdfråga på detta: finns det en övergångsperiod när det gäller OSB-skivor bakom våtrumsskivor på samma sätt som när det gäller gipsplattor, d v s till 2008-01-01?
Men varför bryr du dig öht om branschreglerna om du ändå inte tänker följa dom?
Medlem
· Västra Götaland
· 25 inlägg
Ingen vänlig själ som kan besvara min fråga? Vore oerhört tacksam
Nya reglerna säger att "träbaserade skivor ej skall användas i keramiska väggbeklädnader". Det tolkar jag som att skivan närmast keramiken ej får vara av trä! Reglerna säger också att i ytterväggar skall skivorna vara av icke fuktkänslig karaktär samt att väggen måste ventileras, dvs diff-plasten i ytterväggen måste bort.
Summa summarum: skruva/limma aquaboard eller dylikt mot OSB/spån etc är ok om man tar bort plasten i yttervägg!
//WSP
Summa summarum: skruva/limma aquaboard eller dylikt mot OSB/spån etc är ok om man tar bort plasten i yttervägg!
//WSP
Träbaserade skivor eller råspont är aldrig ok på våtrumssidan av väggregeln.
Undantaget är om det är en gammal vägg med plank och råspont. Då får den vara kvar pga att BKR inte vill börja peta i bärande konstruktioner.
Undantaget är om det är en gammal vägg med plank och råspont. Då får den vara kvar pga att BKR inte vill börja peta i bärande konstruktioner.
Kommer just från en information från Gyproc angående Glasroc där väggutföranden diskuterats.
Gång på gång nämdes från flera håll:
"Det är förbjudet med OSB-skiva och andra träskivor mellan regelstomme och kakel." så det blir till att förstärka med plåt eller kortla mellan reglarna." Även om jag inte har hunnit kolla upp det så förutsätter jag att så är fallet.
Vad gäller plast i yttervägg så är det inte förbjudet längre. Vet inte var i BBR du (WSP) kan hitta det, däremot rekomenderas generellt att vägg byggs utan plast i våtrum eftersom fuktackumulering kan uppstå mellan byggplast och tätskiktet bak kaklet.
Sen ska man ju inte glömma att trots allt så kan man skippa kakel och fortsätta med vanlig gipsskiva på OSB om man har våtrumsmatta som väggbeklädnad.
(För en som jag som bor i ett gammalt timmerhus är det det som gäller även om kakel och klinker kanske är snyggare)
Gång på gång nämdes från flera håll:
"Det är förbjudet med OSB-skiva och andra träskivor mellan regelstomme och kakel." så det blir till att förstärka med plåt eller kortla mellan reglarna." Även om jag inte har hunnit kolla upp det så förutsätter jag att så är fallet.
Vad gäller plast i yttervägg så är det inte förbjudet längre. Vet inte var i BBR du (WSP) kan hitta det, däremot rekomenderas generellt att vägg byggs utan plast i våtrum eftersom fuktackumulering kan uppstå mellan byggplast och tätskiktet bak kaklet.
Sen ska man ju inte glömma att trots allt så kan man skippa kakel och fortsätta med vanlig gipsskiva på OSB om man har våtrumsmatta som väggbeklädnad.
(För en som jag som bor i ett gammalt timmerhus är det det som gäller även om kakel och klinker kanske är snyggare)
Så förbud mot OSB gäller alltså även innan 2007-07-01...? Lite nyfiken på sedan vilket år då? Mig veterligt har det genom åren satts in många OSB-skivor i badrum runt om i detta land.ACME skrev: