1 331 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Hydropress/pumpfråga.
Men känns starttryck på 3,7 och frånslag på 5 ok? Det var VVS-gubben som ställde in det när han böt ut vår trasiga sänkpump i somras mot en ny.GK100 skrev:
Mvh
Starttrycket kanske ligger väl högt lite närmare 3 bar är ofta ok. Som sagt justera ner lite och kolla vad du tycker är bra. Det passar att göra innan du gör mer med lufttrycket. Om du vill ha det som det är nu kan du direkt följa det Avemo skrev och anpassa luften med tom tank.
Jag tror jag har en Schneider Electric Telemecanique Tryckströmbrytare/Tryckvakt XMP 0-6 bar, om jag vill ha 3 som starttryck, för att slippa lufta igen vilket jag gjorde igår "2.5bar" hur går jag tillväga?GK100 skrev:
Förstår att det finns en stor ratt för att höja samt sänka tillslaget? Samt en liten mutter för differens?
Om vi leker med tanken att jag vill ställa ner den på 3 bar, från 3.7, skulle jag kunna få en liten guide till hur jag går tillväga?
Vill ju att det ska bli rätt, enormt tacksam för hjälpen förresten 🙏.
Du kan nog inrikta dig på att justera den du kallar lilla muttern dvs differensen. Den stora brukar vara stopptrycket och nu ska du låta den vara och öka diffen ner till start. Så spänn åt den lilla lite i taget i högervarv och testa vad du får för resultat. går det åt fel håll så kör vänster.Andreas8380 skrev:Jag tror jag har en Schneider Electric Telemecanique Tryckströmbrytare/Tryckvakt XMP 0-6 bar, om jag vill ha 3 som starttryck, för att slippa lufta igen vilket jag gjorde igår "2.5bar" hur går jag tillväga?
Förstår att det finns en stor ratt för att höja samt sänka tillslaget? Samt en liten mutter för differens?
Om vi leker med tanken att jag vill ställa ner den på 3 bar, från 3.7, skulle jag kunna få en liten guide till hur jag går tillväga?
Vill ju att det ska bli rätt, enormt tacksam för hjälpen förresten 🙏.
Tror jag förstår, men låt oss säga att jag nu bara skruvar på den o får pumpen att slå igång på 3 bar, kommer den fortfarande slå av på 5 då?GK100 skrev:
Får jag till tillslagstrycket på 3 så känns det ju som att dom 2.5 jag fyllt hydropressen med borde räcka?
Ursäkta om jag e trög🤷
Ja den du kallar stora ratten är normalt stopptrycket och påverkas inte eller mycket lite av att du skruvar på den andra. Det är inget farligt att labba lite oavsett bara håll lite koll vad du gör så det är enkelt att komma tillbaks och börja om försöken.Andreas8380 skrev:
Kommer du ner till 3 är det bra marginal om du har luften vid 2.5 inga problem med det.
Liknande trådar
-
Minsta difftryck på pressostat i hydropress_system?
Vatten & Avlopp -
Hydropress / vattenfilter i jordkällare?
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedare utan säkerhetsventil (med hydropress)
Vatten & Avlopp -
Ny hydropress för "reservvatten" - lite råd ang installation?
Vatten & Avlopp -
Kan inte tömma vattnet ur hydropressen?
Vatten & Avlopp