A AndersS skrev:
Man ska hantera veden i den takt som passar och undvika känna att det blir för jobbigt, sedan har vi olika förutsättningar med tillgänglig tid och mängd ved som ska hanteras. Så begreppet snabbt eller långsamt är subjektivt. Brukar hantera vedklyvning på förmiddagar när det är så varmt att man på eftermiddagen kan ta en öl utomhus och klappa sig på axeln och säga "idag har du varit duktig.
Finns en klassisk låttext:
Det ska va' gött å' leva, annars kan det kvitta
Fint å' leva, annars kan det kvitta

😉
Kör med enfasklyv, yxan bara sällan.
Det är mycket lättare att klyva veden när det är kallt. Men med en vedklyv är det inga större problem. Jag föredrar att hålla på med veden i februari, Mars då är det härligt en solig dag på vedbacken.
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Det är mycket lättare att klyva veden när det är kallt. Men med en vedklyv är det inga större problem. Jag föredrar att hålla på med veden i februari, Mars då är det härligt en solig dag på vedbacken.
Då är jag i skogen istället innan det blir för varmt och det finns alltid lite att ta hand om efter en vinter av det stormar och blötsnö tagit ned.
Skiljer nog en del också utifrån var man finns i landet och mängden ved som tas om hand, blir sällan mera än 4-5 kbm.
 
A AndersS skrev:
Då är jag i skogen istället innan det blir för varmt och det finns alltid lite att ta hand om efter en vinter av det stormar och blötsnö tagit ned.
Skiljer nog en del också utifrån var man finns i landet och mängden ved som tas om hand, blir sällan mera än 4-5 kbm.
Ja så är det absolut. Februari, Mars har jag för djup snö ute i skogen så det passar väldigt bra att fixa veden då. Jag hugger veden innan Jul så den är redan hemma på vedbacken och väntar på att bli kapad och kluven.
 
Nu sätter jag er på prov.
Ser ganska ofta inlägg här att priserna på ved som läggs ut är skyhög och det finns att köpa mycket billigare än det som läggs ut.

Jag söker Björkved, i första hand i 40/60L-säck. (Pga logistiken på hur tomten osv ser ut)
Detta i Jämtland, Klövsjö (nära Vemdalen).
Helst med frakt fram till tomten.

Billigaste jag hittat just nu är 120kr / 40-literssäck, levererat och klart.
Ev finns någon lettisk firma som kan leverera för 99kr/säck.

Storsäck eller liknande kan också vara aktuellt så länge kvalitet är bra och priset är rätt, men i första hand mindre säckar som sagt.

Så mottager tacksamt era handfasta tips där det finns billig ved.


/Jocce
 
galento
M Mikko58 skrev:
Jag föredrar att hålla på med veden i februari, Mars då är det härligt en solig dag på vedbacken.
Försöker göra detta här också , gärna veden kapad i kubbar sen tidigare. Då kan man stå i vårsolen och greja lite. Men i år blir det nog inte så mycket av detta.
 
galento
Hmmm , man får be om ursäkt , man ryktes med i diskussionerna 😌
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Nu sätter jag er på prov.
Ser ganska ofta inlägg här att priserna på ved som läggs ut är skyhög och det finns att köpa mycket billigare än det som läggs ut.

Jag söker Björkved, i första hand i 40/60L-säck. (Pga logistiken på hur tomten osv ser ut)
Detta i Jämtland, Klövsjö (nära Vemdalen).
Helst med frakt fram till tomten.

Billigaste jag hittat just nu är 120kr / 40-literssäck, levererat och klart.
Ev finns någon lettisk firma som kan leverera för 99kr/säck.

Storsäck eller liknande kan också vara aktuellt så länge kvalitet är bra och priset är rätt, men i första hand mindre säckar som sagt.

Så mottager tacksamt era handfasta tips där det finns billig ved.


/Jocce
Där har du redan satt gränser som gör att väldigt få kan leverera. Vanlig billig ved är aldrig i säck och ytterst sällan är den ren björkved. Som vanlig vedeldare med vanlig billig ved så eldar man allt som växer i skogen eller blir över på rivningar oberoende av trädslag eller längd eller grovlek.

Ditt sätt att köpa ved är i mångt och mycket jämförbart med att köpa bil och börja med att specificera att det måste vara en Rolls Royce och sedan klaga på att bilar är dyra.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Detta i Jämtland, Klövsjö (nära Vemdalen).
Helst med frakt fram till tomten.

Billigaste jag hittat just nu är 120kr / 40-literssäck, levererat och klart.
Ev finns någon lettisk firma som kan leverera för 99kr/säck.
Köp! Inget tyder på att någon svensk skulle vilja packa torr björkved i småsäck och dessutom leverera den till Jämtland billigare.

Ska du ha ett lägre pris får du nog vara beredd att göra arbetet själv eller åtminstånde köpa fulla lastbilslass huggen och kluven nyhuggen rå björkved och sköta torkningen och förpackningen själv.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Nu sätter jag er på prov.
Ser ganska ofta inlägg här att priserna på ved som läggs ut är skyhög och det finns att köpa mycket billigare än det som läggs ut.

Jag söker Björkved, i första hand i 40/60L-säck. (Pga logistiken på hur tomten osv ser ut)
Detta i Jämtland, Klövsjö (nära Vemdalen).
Helst med frakt fram till tomten.

Billigaste jag hittat just nu är 120kr / 40-literssäck, levererat och klart.
Ev finns någon lettisk firma som kan leverera för 99kr/säck.

Storsäck eller liknande kan också vara aktuellt så länge kvalitet är bra och priset är rätt, men i första hand mindre säckar som sagt.

Så mottager tacksamt era handfasta tips där det finns billig ved.


/Jocce
Jag säljer billigare än så, men säljer små kvantiter och får slut snabbt. (bor ca 8 mil från klövsjö)
Sålt 1,5kbm säck för 1000kr och pall med småsäck för 1500kr (20st 60liters))

I år 2024 däremot så tror jag vedpriserna i Jämtland kommer sticka uppåt en del, vi fick 90cm redan i mitten av November så manuellhuggningen som jag och flera med mej är på paus, han hugga bara några enstaka kbm innan snön.
Långveden har dragit upp i pris, om man ens får tag på, väldigt svårt att hitta redan idag.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.