61 142 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 580 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 580 inlägg
Ah, så det är du som kör i 120 km/h om skylten säger så oavsett omständigheter som:R Rejäl skrev:
- Snöoväder
- Isig väg
- Problem med bilen
- Sjuk passagerare
- Rädd passagerare
- Trafikintensitet
- Födande passagerare
- Störtregn
- etc
Du verkar inte läst vad jag har skrivit tidigare i tråden…Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 580 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 580 inlägg
Jodå, men du verkar inte läsa vad andra skriver. Det kan finnas skäl för någon annan trafikant att hålla en lägre hastighet, ett skäl som du eller jag inte vet något som. Jag kan irritera mig lite på det (mindre idag än när jag var yngre) och sen köra om. Så värst farligt tycker jag inte det blir, men du verkar anse att det är farligt.R Rejäl skrev:
Du kommer aldrig o få mig till att tycka som du, du får leva i din subjektiva bubbla tills den spricker så får vi se om verkligheten kommer ikapp dig😂Fairlane skrev:Jodå, men du verkar inte läsa vad andra skriver. Det kan finnas skäl för någon annan trafikant att hålla en lägre hastighet, ett skäl som du eller jag inte vet något som. Jag kan irritera mig lite på det (mindre idag än när jag var yngre) och sen köra om. Så värst farligt tycker jag inte det blir, men du verkar anse att det är farligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 580 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 580 inlägg
Mitt mål är inte att få dig att tycka som jag, utan mer att försöka öppna dina ögon för att det finns andra sätt att tänka än ditt.R Rejäl skrev:
Du har flera gånger skrivit om att det är trafikfarligt om någon kör 80 km/h på 110/120 väg, men aldrig förklarat på vilket sätt det är farligare när bilar utan släp gör det än bilar med släp.
Du vill inte ha in något subjektivt gällande val av hastighet, samtidigt som du verkar sänka hastigheten om du anser att väglaget kräver det. Det blir ju ändå subjektivt, för kanske anser du att det är rimligt att sänka till 90 km/h medan någon annan då ser dig som en trafikfara för deras subjektiva bedömning är att det går utmärkt att köra 120 km/h.
Förstår man inte att mänskliga bedömningar är subjektiva och att mänskliga bedömningar görs hela tiden i trafiken så är man nog inget vidare som förare, även om man med största säkerhet anser att man är det.
Det jag inte förstår är att du hela tiden skriver till mig i denna frågan då vi tycker så olika🤔Fairlane skrev:Mitt mål är inte att få dig att tycka som jag, utan mer att försöka öppna dina ögon för att det finns andra sätt att tänka än ditt.
Du har flera gånger skrivit om att det är trafikfarligt om någon kör 80 km/h på 110/120 väg, men aldrig förklarat på vilket sätt det är farligare när bilar utan släp gör det än bilar med släp.
Du vill inte ha in något subjektivt gällande val av hastighet, samtidigt som du verkar sänka hastigheten om du anser att väglaget kräver det. Det blir ju ändå subjektivt, för kanske anser du att det är rimligt att sänka till 90 km/h medan någon annan då ser dig som en trafikfara för deras subjektiva bedömning är att det går utmärkt att köra 120 km/h.
Förstår man inte att mänskliga bedömningar är subjektiva och att mänskliga bedömningar görs hela tiden i trafiken så är man nog inget vidare som förare, även om man med största säkerhet anser att man är det.
Men du har väll ingett vettigare för dig än fylla tråden med ditt tyckande😉
Kom nu ihåg att om man av ovan nämnda anledningar kör 10km/h saktare så kommer polisen att stoppa dig.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 580 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 580 inlägg
Ja, det är lite märkligt det erkänner jag. Jag borde ge upp försöken att förklara saker som är uppenbara, som att allt du gör när du kör bil baseras på subjektiva bedömningar (eller borde) i kombination med objektiv fakta. Kör du någonsin långsammare än vad det står på skylten, t.ex baserat på t.ex. dåligt väglag så gör du en subjektiv bedömning av lämplig fart, baserat på den objektiva fakta som finns, dåligt väglag. Din subjektiva bedömning av lämplig hastighet behöver inte överensstämma med andras subjektiva bedömning av lämplig hastighet i det läget.R Rejäl skrev:
Att du ska besvara frågan om varför det är farligt att köra långsammare än skyltning om man saknar släp, men ok om man har släp har jag gett upp, det lär aldrig ske.
Då är vi minst två.R Rejäl skrev:
Då du har fel igen… jag svarar dig vilket är och bör ses som artigt..Fairlane skrev:Ja, det är lite märkligt det erkänner jag. Jag borde ge upp försöken att förklara saker som är uppenbara, som att allt du gör när du kör bil baseras på subjektiva bedömningar (eller borde) i kombination med objektiv fakta. Kör du någonsin långsammare än vad det står på skylten, t.ex baserat på t.ex. dåligt väglag så gör du en subjektiv bedömning av lämplig fart, baserat på den objektiva fakta som finns, dåligt väglag. Din subjektiva bedömning av lämplig hastighet behöver inte överensstämma med andras subjektiva bedömning av lämplig hastighet i det läget.
Att du ska besvara frågan om varför det är farligt att köra långsammare än skyltning om man saknar släp, men ok om man har släp har jag gett upp, det lär aldrig ske.
Då är vi minst två.
Sällan jag som skriver till dig i denna frågan🤔
Självklart inte. Varför skulle jag göra det?sysmali skrev:
Det är vanligt förekommande att avgastekniker och lastbilschaufförer hävdar att alla elbilar kör sakta och är mycket trafikfarliga.
Detta är bara ett sätt att misskreditera elbilsförarna och elbilstekniken så de kan fortsätta att köra runt i sin gamla bensinbil och tycka att de är fräsiga när de kör 130km/h på motorvägen.
Medlem
· Uppland
· 1 708 inlägg
Nej, det distraherar ju från att skriva inlägg på Byggahus på telefonen. Trafiken i Stockholm är ju så pass lugn att man hinner få ihop många inlägg innan man kommit fram. Göteborg är värre.Nyfniken skrev:Jag inser att det kanske är kulturellt.
Jag bor i Stockholmstrakten och >50% av min bilkörning är i tät rusningstrafik på 3- till 5-filiga vägar. Antingen i lättare köer eller tät trafik som kör 30+ över skyltad hastighet. Det är rätt tätt mellan bilarna, av-, påfarter, blåljus, långtradare och folk som inte riktigt hittar och gärna drar rätt över tre filer och en spärrlinje på rad.
Det finns helt enkelt inte tid att sitta och bläddra i menyer. "Fippla med Spotify" finns inte på kartan.
Om vi då tar 2 helt olika förare.R Rejäl skrev:
En yrkeschaufför med en riktigt bra bil, kanske till och med 4 hjulsdrift, nya fina märkesdäck, gärna extraljus och alla nya hjälpmedel som finns osv.
Sen tar vi då en person med nytaget körkort, lite allmänt risig bil, däcken är på rätt sida gränsen till att vara lagliga men inte mer.
Anser då du att dessa ska hålla samma hastighet alltid oavsett, mörker, regn, snö, personligt mående osv.
Eller är det KANSKE lite förnuftigt att det kan skilja i hastighet mellan dessa oavsett vilken typ av väg vi pratar om??