60 775 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Den här kan de nöta till april, minst. Såg att de kränger "artikeln" i premiumtjänsten nu också.JanneJanne123 skrev:Nu kör Expressen artikeln om laddkaos på ettan igen. Källan är detta Facebook-inlägg:[bild]
Det är alltså ett inlägg som har fått 5(!) kommentarer och 60 reaktioner. Det är väl i stort sett vad man får om man lägger ut en bild på sin nya frisyr. Att man baserat på detta skriver en artikel i nationell kvällspress där man berättar ”sanningen” om hur laddningssituationen i landet ser ut känns skrämmande.
Vänta ett par veckor så återanvänds den som faktakälla i något glatt inlägg här på forumet också ska du se.
Tycker du? Jag tycker det är ganska normal kvällstidningsjournalistik. Har man någon gång varit väldigt väl insatt i något de slår upp stort inser man hur mycket av det de skriver som antingen är helt fria fantasier eller vinklat så extremt att det inte är nära att ge en korrekt bild.JanneJanne123 skrev:
Fast för all del, lite skrämmande är det allt att det är så normalt för dem.
Jag vill ju ha elbil vad det lider för miljöns skull men svårt att räkna hem. Nu idag 1:a januari efter prissänkning körde jag maxlastad Passat Alltrack 190 hästars diesel med takbox Luleå-Stockholm på 0,71 liter per mil och med 17,62 kr/l blir det 12,50 kr per mil. Snålkör jag utan box och utan fullt bagage och box så blir det neråt 10 kr/mil.boihus123 skrev:Ja, vi tog bensinare för vår 60 mils resa sist. Elbilen med påstod 40 mil räckvidd skulle behövas laddas 3 ggr...
Iom de drar mycket mer på vintern och på motorvägen, samt att man bar få bra laddhastighet 10-80%. Effektiv räckvidd är närmare hälften av spec.
Sen har vi köerna orka inte tänka på hur mycket kö de blir utanför laddarna vid storhelger.
Sen har vi priset snabbladarna kostar 5-6 kr kwh, då blir det närmare 18 kr milen vid 3 kwh/mil dvs mer än bensin bil som drar en 0.7 liter dvs 12-13 kr milen...
Men älskar elbil som pendlarbil och i stadstrafik med mycket start/stop
Har du någonsin reflekterat över att skyltar som visar hastighetsbegränsningar är förbudsskyltar? De visar alltså inte rekommenderad hastighet, utan att det är förbjudet att överskrida den angivna hastigheten…R Rejäl skrev:
Så om förbudsskylten visar 80, vilken marschhastighet rekommenderar du där?
Med billigarenikasp skrev:Jag vill ju ha elbil vad det lider för miljöns skull men svårt att räkna hem. Nu idag 1:a januari efter prissänkning körde jag maxlastad Passat Alltrack 190 hästars diesel med takbox Luleå-Stockholm på 0,71 liter per mil och med 17,62 kr/l blir det 12,50 kr per mil. Snålkör jag utan box och utan fullt bagage och box så blir det neråt 10 kr/mil.
84 km/h på mätaren blir äkta 80 km/h GPS fart.Nissens skrev:
Så 84 km/h på mätaren ska alla köra för att inte hindra era medmänniskor.
Det stämmer inte på min bil, min mätare visar mer, men det har inte med någonting att göra. Dessutom drar polisen av några % när de mäter. För jag antar att i din värld är det polisen som är det besvärliga, olycksrisken funderar du troligen aldrig över…H H-Thomasson skrev:
Så marschastighet är det samma som exakt på gränsen till otillåten hastighet i din värld, det var väl vad man kunde förvänta sig… 🙄
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Det som står på skylten svårare än så är det inte😉Nissens skrev: