Bananskalare Bananskalare skrev:
Så översvämningar är normalt för di? Fredags nöjet är att suga upp allt vatten? att det blir fina plaskdammar

Ts verkar inte hålla med dig!
Exakt vad förväntar du dig att kommunen ska utföra för åtgärder på höga vattenstånd i åar? Tror du man suger bort vattnet eller? Herrejesus... översvämningar är väl per definition det mest naturliga som finns.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Exakt vad förväntar du dig att kommunen ska utföra för åtgärder på höga vattenstånd i åar? Tror du man suger bort vattnet eller? Herrejesus... översvämningar är väl per definition det mest naturliga som finns.
Det uppenbara är väl att man pluggar ledningen för dagvattenanläggningens utlopp i ån så vatten inte kan ta sig in där. Och monterar tillfälliga pumpar som tömmer systemet i ån från den brunn som ligger mest nedströms.

Men det kräver ju att VA-huvudmannen har en plan för detta och att pumparna finns tillgängliga.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Exakt vad förväntar du dig att kommunen ska utföra för åtgärder på höga vattenstånd i åar? Tror du man suger bort vattnet eller? Herrejesus... översvämningar är väl per definition det mest naturliga som finns.
Kommunen kan vidta olika förebyggande åtgärder så att vattnet i framtiden inte svämmar över. En avhjälpande åtgärd kan vara att öppna dammluckor nedströms, om sådana finns.
 
VA Syd har att göra.
Flygbild av ett översvämmat bostadsområde med hus omgivna av vatten, disigt väder och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Västra Ringsjön: ”Vattnet har ingenstans att ta vägen. Det går inte inte att få ut mer vatten i Rönneå”

SMHI har utfärdat en gul varning om höga flöden i hela södra Skåne. Det har regnat stadigt i Eslövstrakten och nederbörden kommer att fortsätta. Under onsdagen och torsdagen väntas än kraftigare nederbörd i form av snöblandat regn.

https://www.sydsvenskan.se/2024-01-01/vastra-ringsjon-svammar-over-flera-tomter-ligger-under-vatten
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Klass0n och 10 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
VA Syd har att göra.
[bild]
Västra Ringsjön: ”Vattnet har ingenstans att ta vägen. Det går inte inte att få ut mer vatten i Rönneå”

SMHI har utfärdat en gul varning om höga flöden i hela södra Skåne. Det har regnat stadigt i Eslövstrakten och nederbörden kommer att fortsätta. Under onsdagen och torsdagen väntas än kraftigare nederbörd i form av snöblandat regn.

[länk]
Ja, denna prognos är inte skoj just nu, men trädgården ser inte ut sådär än.

Skärmavbild av väderprognos: temperatur, nederbörd, vind med veckodagar och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Ja, går väl bara att sammanfatta läget som att det här inte bådar gott. Förbereder mig för krig mot vattnet i källaren kommande dagar. Det har bildats en ny liten sjö i trädgården nu och nytt vatten har trängt upp i källaren. Mycket regn senaste 24 timmarna. Hoppas på att kommunen kan sätta en tillfällig ballong i den felande brunnen imorgon så att vatten slutar tränga upp.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Oliver Eriksson och 2 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Ja, går väl bara att sammanfatta läget som att det här inte bådar gott. Förbereder mig för krig mot vattnet i källaren kommande dagar. Det har bildats en ny liten sjö i trädgården nu och nytt vatten har trängt upp i källaren. Mycket regn senaste 24 timmarna. Hoppas på att kommunen kan sätta en tillfällig ballong i den felande brunnen imorgon så att vatten slutar tränga upp.
Så pumpen från Ocab är borttagen?
 
P paralun skrev:
Så pumpen från Ocab är borttagen?
Nej den är kvar och jobbar på. Men det har kommit mer vatten än den mäktar med.
 
K krippe91 skrev:
Nej den är kvar och jobbar på. Men det har kommit mer vatten än den mäktar med.
Ok!
Har du någon kontaktperson på VA Syd som du når direkt i morgon? (så du slipper en överbelastad/trög kundtjänst)
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Exakt vad förväntar du dig att kommunen ska utföra för åtgärder på höga vattenstånd i åar? Tror du man suger bort vattnet eller? Herrejesus... översvämningar är väl per definition det mest naturliga som finns.
När vattnet kommer. in källaren från golv/vägg Är det normalt för dig?

Bor man när en å eller eller en sjö Så ja visst. Då kan jag hålla med dig om att det får man ta.
Nu är inte detta en vanlig översvämning. Utan jär handlar det om dagvattnet. Tycker du fortfarande att det inte är kommunens fel?

Jag kan se att kommunen har ett generellt ansvar för att undvika att svämmaröver. Som att rensa från loppen
 
K krippe91 skrev:
Ja, går väl bara att sammanfatta läget som att det här inte bådar gott. Förbereder mig för krig mot vattnet i källaren kommande dagar. Det har bildats en ny liten sjö i trädgården nu och nytt vatten har trängt upp i källaren. Mycket regn senaste 24 timmarna. Hoppas på att kommunen kan sätta en tillfällig ballong i den felande brunnen imorgon så att vatten slutar tränga upp.
Men har du inte funderat på att vara tacksam?
Kommunen ger dig gratis ett vattenland. Med spa inomhus
Allt redan uppfyllt?


eller så innehåller inlägget en större del ironi 😋
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror man arbetar med ränta på ränta med höjningarna. Då blir det inte så illa år för år men med tiden så blir det stora höjningar. Så gör man i min kommun där man har misskött VA-underhållet och sina projekt under många år. Så har vi äckligt höga avgifter numera också. Men pengarna behövs, det går inte att göra historien ogjord.
När väl försummelserna är åtgärdade och det inte behövs lika mycket pengar längre kommer knappast avgifterna att sänkas …
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska jag vara lite cynisk så är detta bara mer pappersprodukter och byråkrati. Men sådana stoppar inte vatten. För det krävs fördämningar, vallar, diken, ledningar, pumpar o s v.
Det går kanske att bygga fördämningar av papper? :)
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är att det är 600 000 kr på tio år. Det går att få en fantastisk egen VA-anläggning med god service för det beloppet. D v s hamna vi där kostnadsmässigt för kommunalt VA så faller hela tanken med stordriftsfördelar, då är det bättre för både ekonomi och miljö att vi alla skaffar enskilt VA.
Vilket kanske dock inte är praktiskt genomförbart i tätbebyggda områden.

Dessutom kan kommunen tvinga på folk att ha kommunalt VA.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dränering kan vanligen ordnas i de fallen. Man får pumpa dagvattnet helt enkelt. Eller lägga byggnaden lite högre.
När jag läser om översvämmade källare i villor så är jag väldigt glad att vi bor på en liten kulle. Trots det hade förra ägarna av huset problem med fukt i krypgrunden och installerade Nivellgolv med mekanisk ventilation. Det är inte något som skulle lösa TS problem, förstås.

F.ö. så är den här tråden ett exempel på när Byggahus är som bäst. Jag noterade inte den här tråden förrän idag, läste snabbt igenom den, och är imponerad över hur alla hjälper till. Inget käbbel (inte så mycket åtminstone :)), bara goda råd.

Jag har inget att tillägga till TS, utom en förhoppning att översvämningsproblemet kan lösas så billigt som möjligt.
Jo, förresten: för att få ut fuktig luft från ett rum behöver man ha en temperaturgradient som gör att luften rör sig utåt. Ett öppet fönster kan vara bra men inte alltför öppet.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.