60 744 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Jag trodde att den där myten redan var avhandlad flera gånger - vad fel jag hade 🙂Nyfniken skrev:Det kan ju diskuteras om det verkligen är en miljögärning, just där och då.
Tar man elbilen så bränns det mer naturgas/kol någonstans i mellaneuropa. Det är ju inte så att solen lyser lite extra mycket eller att det blåser lite extra mycket för att du tar elbilen.
(Men absolut, i ett större perspektiv är det såklart nyttigt att driva upp elkonsumptionen så att det blir motiverat att investera i koldioxidfria energikällor.)
/Krille
Ja, det var ett slag under bältet. Det medger jag.K Krille4 skrev:
Jag får bara mental klåda av alla självutnämnda miljöhjältar som stoltserar med att tuffa runt mil efter mil i en metallklump på 2,5 ton och tycker att de gör världen en tjänst. Det är inte fritt från koldioxidutsläpp, det är bara lite mindre koldioxidutsläpp.
(Och jag är lika illa själv, så ingen får för sig att jag tror något annat)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 092 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 092 inlägg
Jag tycker att vi får in minst lika mycket vår Ioniq 5 än i tidigare Passaten. Är fyra i familjen och vi brukar ha både packning och mat med oss. Lite mer tetris bara eftersom utrymmet sluttar men det hade ju underlättat med mindre sluttande baklucka. Har man behov av hundbur blir det väl bara småburar som passar.L Liljeros skrev:
Baksätet kan man skjuta fram 17 cm i längsled och även då är det rymligt baksäte. Baksätet är mycket rymligare både i längs och bredd än Passaten. Åka fem går utmärkt i Hyundaien till skillnad från Passaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom finns det en helt okej frunk i den bakhjulsdrivna modellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ryms fler banankartonger i Ioniq 5 än Tesla Y. https://docs.google.com/spreadsheet...vI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview?pli=1
Ev6 har inte skjutbart baksäte och var 70000kr dyrare så den gick bort.
Visst kan jag hålla med dig om att det går till överdrift och bäst är ju naturligvis att inte resa alls (eller ens skaffa barn). Sen är jag den första att erkänna att miljöaspekten inte är orsaken till vårt byte till elbil även om det inte är någon nackdel.Nyfniken skrev:Ja, det var ett slag under bältet. Det medger jag.
Jag får bara mental klåda av alla självutnämnda miljöhjältar som stoltserar med att tuffa runt mil efter mil i en metallklump på 2,5 ton och tycker att de gör världen en tjänst. Det är inte fritt från koldioxidutsläpp, det är bara lite mindre koldioxidutsläpp.
(Och jag är lika illa själv, så ingen får för sig att jag tror något annat)
Samtidigt är det ju inte bara "lite mindre koldioxidutsläpp" det rör sig om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kikade runt en del när vi böt bil och upplevde ioniq 5s bagage som hopplöst trångt, möjligt att det blir en förbättring om man drar fram stolarna men det var inget jag hade med i beräkningen när jag jämförde.S sinuslinus skrev:Jag tycker att vi får in minst lika mycket vår Ioniq 5 än i tidigare Passaten. Är fyra i familjen och vi brukar ha både packning och mat med oss. Lite mer tetris bara eftersom utrymmet sluttar men det hade ju underlättat med mindre sluttande baklucka. Har man behov av hundbur blir det väl bara småburar som passar.
Baksätet kan man skjuta fram 17 cm i längsled och även då är det rymligt baksäte. Baksätet är mycket rymligare både i längs och bredd än Passaten. Åka fem går utmärkt i Hyundaien till skillnad från Passaten.
[bild]
Dessutom finns det en helt okej frunk i den bakhjulsdrivna modellen.
[bild]
Det ryms fler banankartonger i Ioniq 5 än Tesla Y. [länk]
[media]
Ev6 har inte skjutbart baksäte och var 70000kr dyrare så den gick bort.
När vi reser är det framförallt mjuk packning och inte banankartonger och där slukar model Y fruktansvärt mycket om man nyttjar hela utrymmet under bagagegolvet.
Det är åtminstone den klart rymligaste bil jag ägt och då har jag tidigare haft v70 och VW touran
Ditt diagram visar ju snittsiffror och inte marginaleffekterna i mitt under bältet-slag.K Krille4 skrev:
Nu hittar jag inte tillbaka till artikeln men Europarådet (?) hade någon forskningsrapport som sa att som allra sämst släpper en elbil ut 22% mindre CO2 än en förbränningsbil.
Så att i absolut sämsta scenariot är det en besparing på 22% men man kan spara upp till 79% som i Sveriges fall? Det låter i alla fall som en förbättring. Med lite minskat bilåkande så kanske det ändå finns hopp om att utsläppen ska landa på en hanterbar nivåNyfniken skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 092 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 092 inlägg
Tesla y är säkert en jättebra bil även om den inte föll oss i smaken. Ioniq 5 är mycket luftigare inredd med plant golv både fram och bak.L Liljeros skrev:Jag kikade runt en del när vi böt bil och upplevde ioniq 5s bagage som hopplöst trångt, möjligt att det blir en förbättring om man drar fram stolarna men det var inget jag hade med i beräkningen när jag jämförde.
När vi reser är det framförallt mjuk packning och inte banankartonger och där slukar model Y fruktansvärt mycket om man nyttjar hela utrymmet under bagagegolvet.
Det är åtminstone den klart rymligaste bil jag ägt och då har jag tidigare haft v70 och VW touran
Undrade vad det var för något som var odugligt med den bara eftersom du skrev så. Tycker själv att det är bästa bilen. Sjukt skön att köra och åka i och med snabb laddning och till lägre pris.
Är väl bara Lucid och Porsche som har snabbare laddning och de kostar nog 2,5 gånger så mycket.
Självutnämnda är väl kanske inte korrekt. Elektrifiering i olika former är väl i stort sett planen vi jobbar efter för att nå utsläppsmålen.Nyfniken skrev:Ja, det var ett slag under bältet. Det medger jag.
Jag får bara mental klåda av alla självutnämnda miljöhjältar som stoltserar med att tuffa runt mil efter mil i en metallklump på 2,5 ton och tycker att de gör världen en tjänst. Det är inte fritt från koldioxidutsläpp, det är bara lite mindre koldioxidutsläpp.
(Och jag är lika illa själv, så ingen får för sig att jag tror något annat)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
Tror du själv på den typen av askes, eller vill du bara se hur andra reagerar på påståendet?Nyfniken skrev:
För egen del tror jag nämligen att det är trams. Folk må prata om att man borde göra uppoffringar, men i verkligheten är få villiga till det i någon större omfattning. I alla fall över tid.
Och med den inställningen kan man fråga sig vad man kan göra trots att man kör mycket bil. Exempelvis.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 483 inlägg
Det måste varit innan Teslas prissänkning då. Nu är Ioniq 5 dyrare än Model YS sinuslinus skrev:Tesla y är säkert en jättebra bil även om den inte föll oss i smaken. Ioniq 5 är mycket luftigare inredd med plant golv både fram och bak.
Undrade vad det var för något som var odugligt med den bara eftersom du skrev så. Tycker själv att det är bästa bilen. Sjukt skön att köra och åka i och med snabb laddning och till lägre pris.
Är väl bara Lucid och Porsche som har snabbare laddning och de kostar nog 2,5 gånger så mycket.
Kollade priser på nya idag
Model Y SR 527' (455km WLTP, real world ~350km)
Ioniq 5 SR 575' (400km WLTP, real world ~295km)
Model Y LR AWD 603' (542km WLTP, real world ~435km)
Ioniq 5 LR 2WD 610' (507km WLTP, real world ~390km)
Ioniq 5 LR AWD 645' (481km WLTP, real world ~385km)
Lite lustigt hur man känner för inredningen. Jag tycker Ioniq 5 är trevlig, men att Model Y känns både luftigare och rymligare. Ioniq 5 känns lite halvtrång i cupen men ändå okej, inte klaustrofobisk med huvudet i taket som Ioniq 6
Redigerat:
Bilflottan blir elektrifierad en bil i taget. En elentrifierad bilflotta ger möjlighet att i framtiden driva den på fossilfri kraft i alla länder. Men redan nu är det bättre än olja och i Norden är det markant.Nyfniken skrev:
En oljedriven bilpark gör inte den framtidsutvecklingen möjlig.
Jag skulle säga att det länge lutade åt ev6/ionic5 men att dom föll bort efter att jag tittat på dom, jag upplevde dom helt enkelt ha lite konstig formfaktor, ev6 är som sagt väldigt stor och har galet långt baksäte men väldigt litet/lågt bagage.S sinuslinus skrev:Tesla y är säkert en jättebra bil även om den inte föll oss i smaken. Ioniq 5 är mycket luftigare inredd med plant golv både fram och bak.
Undrade vad det var för något som var odugligt med den bara eftersom du skrev så. Tycker själv att det är bästa bilen. Sjukt skön att köra och åka i och med snabb laddning och till lägre pris.
Är väl bara Lucid och Porsche som har snabbare laddning och de kostar nog 2,5 gånger så mycket.
Möjligt att jag hade fått en bättre bild vid ett regelrätt test av dom, för mig är själva bilens proportioner A och O och köper jag en bil för 5-600.000kr är minimikravet alla fall ett rejält bagage och en schysst instrumentering och på dom punkterna levererade inte den koreanska koncernernen vilket för mig var en total dealbreaker.