Jag har inte använt BGS men har en del Ks-tools på jobbet och dom fungerar fortfarande bra efter 6 år.

Cheesen
F fsn skrev:
kanske man får titta på BGS då. Har du använt KS-Tools nåt så du vet vad du jämför med? KS har en komplett, utskuren lådinsats jag är lite sugen på men är BGS garanterat bättre så passar jag på den.
Nog funkar ks-tools. Det är mer en fråga om tycke och smak. Jag är inte speciellt förtjust i BMW men grannen gillar sin. Det betyder inte att jag kommer att skaffa en.
Har använt ks-tools på jobbet och dom funkar bra. Dom är mera inriktade mot industrin och verkstadssidan jämfört med BGS som är inriktade mot fordons sidan.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
L Lutte skrev:
En preferens helt enkelt, jag är helt enkelt van med att inte köra 3/8 för det är ytterligare en grej man ska dra fram och tillbaka och när man ska klättra upp in i en maskin så vill man inte dra med sig så mycket grejer.

faktiskt rätt förvånande vad lite saker man faktiskt behöver för att få jobbet gjort, min "lösa 90%" av jobbet väska innehåller inte många grejer. Men helt klart beroende på vad man jobbar med eller skruvar i hemma i garaget.

Kör 1/4 till 13mm och sen går jag direkt till 1/2 fram tills att det är så stort att man behöver slagnyckel eller stora momentnyckeln och då är det 3/4 som gäller.

Skruvar inte lika mycket bil nu som förr men jag har aldrig känt att jag behöver det där mellansteget när jag skruvat i bilar skotrar och sånt. Så jag finner det onödigt, men jag får kanske komplettera med en 3/8 från wera, gillar deras satser med spärrskaft helt i metall, lite dyra kanske men hellre det än o skatta bort pengarna
Ja helt och hållet en preferens.
Känner du inget behov av det är det ju onödigt att skaffa en. Men kanske du börjar tycka om den när du väl börjat använda den.

På jobbet behöver man ju verktyg som gör att man kan jobba snabbt och effektivt och passar arbetsuppgifterna. Hemma kan det ta lite längre tid.

Man gör ganska mycket med ganska få verktyg om man har dom rätta verktygen. Såg en gång 2 snickare en ung och en gammal. Den yngre hade ett stort tungt verktygsbälte med den äldre inte hade något sådant utan bara några verktyg i fickorna och en hammare i bältet. Den äldre gjorde nästan allt med dom få verktygen han hade med sig. Han berättade att han också sprang omkring med ett tungt verktygsbälte när han var yngre men hade tröttnat på att släpa på det.

Jag har sedan länge ledsnat på lådor i olika format till höger och vänster. Hylsnyckelsatsen var länge den lådan som fick hänga med trots sin okompatibla låda. Gjorde slag i saken för några månader sedan och slog till på ett för mig oprövat märke, BGS. Mycket nöjd hittils, mest för att allt levererades i en systainer och för 967kr 😇

https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B085M1T5Q2/ref=ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1

Edit. Sorry såg nu att den inte gick att köpa längre 😪

F
F Freee123 skrev:
Jag har sedan länge ledsnat på lådor i olika format till höger och vänster. Hylsnyckelsatsen var länge den lådan som fick hänga med trots sin okompatibla låda. Gjorde slag i saken för några månader sedan och slog till på ett för mig oprövat märke, BGS. Mycket nöjd hittils, mest för att allt levererades i en systainer och för 967kr 😇

[länk]

Edit. Sorry såg nu att den inte gick att köpa längre 😪
Ja, jag såg det med, synd. Den hade varit utmärkt att ha som dedikerad låda när man skall iväg och leka racing.

F
Cheesen Cheesen skrev:
Nog funkar ks-tools. Det är mer en fråga om tycke och smak. Jag är inte speciellt förtjust i BMW men grannen gillar sin. Det betyder inte att jag kommer att skaffa en.
Har använt ks-tools på jobbet och dom funkar bra. Dom är mera inriktade mot industrin och verkstadssidan jämfört med BGS som är inriktade mot fordons sidan.
Vet du om det är nån skillnad på blåa BGS och den röda, det står BGS diy på den? Letar efter en skapligt komplett sats till pojkbarnet nu när han äntligen börjat intressera sig lite för att skruva. Och det hade passat bra med då gångjärnet (plastgångjärn) gått åt skogen på min jättegamla hylssats.

Cheesen
F fsn skrev:
Vet du om det är nån skillnad på blåa BGS och den röda, det står BGS diy på den? Letar efter en skapligt komplett sats till pojkbarnet nu när han äntligen börjat intressera sig lite för att skruva. Och det hade passat bra med då gångjärnet (plastgångjärn) gått åt skogen på min jättegamla hylssats.
Röda är diy. Har inte testat det själv. Brukar undvika dedikerade hemmapulverktyg.

N Niq skrev:
Ja helt och hållet en preferens.
Känner du inget behov av det är det ju onödigt att skaffa en. Men kanske du börjar tycka om den när du väl börjat använda den.

På jobbet behöver man ju verktyg som gör att man kan jobba snabbt och effektivt och passar arbetsuppgifterna. Hemma kan det ta lite längre tid.

Man gör ganska mycket med ganska få verktyg om man har dom rätta verktygen. Såg en gång 2 snickare en ung och en gammal. Den yngre hade ett stort tungt verktygsbälte med den äldre inte hade något sådant utan bara några verktyg i fickorna och en hammare i bältet. Den äldre gjorde nästan allt med dom få verktygen han hade med sig. Han berättade att han också sprang omkring med ett tungt verktygsbälte när han var yngre men hade tröttnat på att släpa på det.
Jag får se helt enkelt om jag skaffar en så kanske man använder den, man måste ju trösthandla ibland

Precis det är ganska tröstlöst o dra med sig saker helt i onödan, när man ser alla dessa "influencers/youtubers" i både snickeri och mek så är det alltid proppfulla verktygsbälten för snickarna och inte allt för ofta snap-on skåp för mer än vad ens hus är värt. Helt i onödan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.