S sinuslinus skrev:
Zaptec skryter att det är den smartaste laddboxen på marknaden så om du inte har installerat deras app så har du nog missat halva boxen
Ok, tre stycken som gissar hej vilt nu. Tack för ditt bidrag. 😂

Självklart har jag appen. Självklart har datalektikern till elektriker "visat mig hur den fungerar".
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Du kan nog gå via webinterface med dator/mobilens webbläsare. Du loggar in med lösen anv namn som står i instruktionsboken.

Alternativt som redan sagts laddar deras app till mobil, registrerar dig ett konto där.

Nu har jag visserligen Easee.

[bild][bild]
Du menar att Easee och Zaptec fungerar likadant???
Man blir ju inte lite nyfiken på hur du kunde komma fram till det???
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad avses?

Jag kan tänka mig att ställa in strömmen hur som helst. En hemsida, SMS, App, röksignaler. Bara någon berättar hur.
Var ut och kollade och hittar inget, tror enbart det är vid installation du kan ändra. 🤷
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Fairlane
S Stefan.o skrev:
Det är egentligen ganska kul att det anses vara normen att ”man” ska låta besökande tanka sina elbilar gratis!
Är det verkligen så?
När tråden startade så var det tydligt att det var upp till var och en.

Personligen skulle jag utan tvekan låta någon ladda i den utsträckning min anläggning kan klara det. Går det inte så säger jag helt enkelt det. Vill jag has betalt så säger jag det, svårare än så är det ju inte, för oss som kan kommunicera med våra vänner. Kanske blir det hela 20 kr det kostar mig. Bjuder på öl, vin, mat, kaffe etc också och jag brukar få det hos mina vänner.
S Stefan.o skrev:
Jag tror knappast någon skulle kräva eller fråga om de får fylla sin dieselbil ur någons farmartank eller bensinbil ur de dunkar många har till gräsklipparen.
Kräver? Just i detta fall frågade TS om han kunde få ladda hos svärföräldrarna och erbjöd sig att betala. Svärfar ville inte förstöra sin statistik så han tackade nej, dvs det var inte anläggningen som var problemet eller ekonomin utan statistiken.

Jämförelsen med att tanka en dieselbil eller bensinbil har kommit upp innan. Där kanske vi talar om 1000 kr och uppåt, samt en massa jobb för den som ska hämta bränslet. Att koppla in el till bilen är väl inte mycket jobbigare än att ladda kompisens mobil?
Inte heller är det något nytt att folk får köra motorvärmare etc, men som sagt, det är fullt tillåtet att säga nej.
S Stefan.o skrev:
Och nej, jag är inte snål eller skulle nog inte neka någon det heller om frågan kom upp.

Mvh

Stefan
Frågan? De skulle väl kräva? 😉
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ok, tre stycken som gissar hej vilt nu. Tack för ditt bidrag. 😂

Självklart har jag appen. Självklart har datalektikern till elektriker "visat mig hur den fungerar".
Det är ju bara att ändra i appen - eller vad menar du?

Ja - jag har Zaptec och appen så jag gissar inte.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det är ju bara att ändra i appen - eller vad menar du?

Ja - jag har Zaptec och appen så jag gissar inte.

/Krille
Var?
Kollade både en och två gånger men hittar inte.
 
K Krille4 skrev:
Det är ju bara att ändra i appen - eller vad menar du?

Ja - jag har Zaptec och appen så jag gissar inte.

/Krille
Var?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var?
Får nog pudla då jag minns fel (ställer om i Teslas app). Du ändrar genom att logga in på portal.zaptec.com och kan då ändra.

Skärmdump av inställningar för elektrisk apparat: minsta ström, maximal ström, effekt och firmware-version visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ok, tre stycken som gissar hej vilt nu. Tack för ditt bidrag. 😂

Självklart har jag appen. Självklart har datalektikern till elektriker "visat mig hur den fungerar".
Point taken. Men fattar inte hur man skryta om hur smart den är när man inte kan göra sånt enkelt.

Har man kopplat den till Tibber så borde man kunna ställa ner laddeffekten i där.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Får nog pudla då jag minns fel (ställer om i Teslas app). Du ändrar genom att logga in på portal.zaptec.com och kan då ändra.
Tackar! 🫶

PS. Vad betyder "Minsta ström"? Vägrar den ladda om man inte kan ta emot 6A?
 
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Du menar att Easee och Zaptec fungerar likadant???
Man blir ju inte lite nyfiken på hur du kunde komma fram till det???
Det har jag inte menat, men liknande inställning borde ju finnas i samtliga boxar? Kanske heter det nåt annat.

Tom den enkla chuckoboxen som medföljde bilen har en inställning på laddeffekt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske blir det hela 20 kr det kostar mig. Bjuder på öl, vin, mat, kaffe etc också och jag brukar få det hos mina vänner.

Jämförelsen med att tanka en dieselbil eller bensinbil har kommit upp innan. Där kanske vi talar om 1000 kr och uppåt, samt en massa jobb för den som ska hämta bränslet. Att koppla in el till bilen är väl inte mycket jobbigare än att ladda kompisens mobil?

Frågan? De skulle väl kräva? 😉
Precis så är det.

Har själv bjudit diesel till vänner den tiden man kunde i Finland tanka för 3kr litern 😉 lite skillnad när det idag går på närmare 20kr litern.

Men det finns väl dem som kräver att gästerna ska ha med sig maten och drickat! Vägrar låta ladda mobilen osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vägrar låta ladda mobilen osv.
Beror väl på mobilsort? En del har läskigt stora batterier numera. 😉🤔😂🙃
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Beror väl på mobilsort? En del har läskigt stora batterier numera. 😉🤔😂🙃
Jovisst och inte tala om alla powerbanks som finns 😰

Blev ju i vårat grannland förbud att ladda på jobbet.
 
  • Wow
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tackar! 🫶

PS. Vad betyder "Minsta ström"? Vägrar den ladda om man inte kan ta emot 6A?
Minsta ström är om du har lastbalansering till din box. Då ger den inte bilen OK att börja ladda om den inte kan tilldela den minst 6A 1-f.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.