Medlem
· Sverige
· 5 249 inlägg
Inte svårt alls, bara vanlig dragfjäder. Enda problemet är att telefonjacken och bakomliggande elrör brukar vara dragna i en seriell slinga, trådat nätverk brukar ha stjärntopologi. Men några sträckningar med trådat kan du nog få till relativt enkelt, elrören brukar kunna rymma två ethernetkablar av inte alltför grov sort tex cat 5e.
Plocka ur teleuttagen, ta en penna och dra ett streck just där kabeln går in i röret. Ta och dra lite försiktigt i en kabel på ett annat uttag för att identifiera vilken kabel som går vart samt om det är rörstopp eller inte. Köp sedan kabel på lösmeter och skala upp ca 10cm av varje kabel, ta tex ett par av nätverkskabeln samt två tåtar från telekabeln. Tvinna ihop och tejpa tajt så kabeln inte blir nämnvärt större i omkrets än vad den redan är. I vissa fall kan man stoppa i kabeln för hand men att använda befintliga telekabeln som draglina är enklast.W Wai Wong skrev:
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "kabel skala"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Kan rekommendera att använda lite glidmedel typ https://www.kjell.com/se/produkter/...enomforing/smorjmedel-for-kablar-095-l-p67423
Jag hade kollat hur rör etc går och eventuellt dragit Ethernet som redan föreslagits.
Vill du göra något roligt så bygg ett eget internt telefonnät och ring till varandra inom huset, alternativt med snabbtelefoner 😇
/Jocce
Vill du göra något roligt så bygg ett eget internt telefonnät och ring till varandra inom huset, alternativt med snabbtelefoner 😇
/Jocce
Lite sammanfattning:
1. Dra Ethernetkablar i rören (om det är rör) för det egna nätverket. Nackdel kan vara att rören går i "serie", dvs opraktiskt för modernt nätverk.
2. Använd för interntelefoner. Inte stor nytta numera (speciellt för mig, lever ensam).
3. Använd befintliga ledningar för nätverk m h a omvandling av typ "nätverk via elnätet i huset". Min ide. Har ingen aning om det är möjligt. (Lågspänning här naturligtvis!)
4. Använd för test av glidmedel... 😆
1. Dra Ethernetkablar i rören (om det är rör) för det egna nätverket. Nackdel kan vara att rören går i "serie", dvs opraktiskt för modernt nätverk.
2. Använd för interntelefoner. Inte stor nytta numera (speciellt för mig, lever ensam).
3. Använd befintliga ledningar för nätverk m h a omvandling av typ "nätverk via elnätet i huset". Min ide. Har ingen aning om det är möjligt. (Lågspänning här naturligtvis!)
4. Använd för test av glidmedel... 😆