Det var ingen gasexplosion utan tanken revs upp för att av svagheterna kring svetsen och av korrosionen där var lägre i styrka än vad tryckluften belastade tanken med i dragkrafter - det som skedde sedan var som att riva ett papper...

normalt provtrycks tankar till ungefär 1.5 ggr av högsta angivna designade arbetstryck - det brukar stå ph, vp wp eller liknande för provtryck och görs alltid med tanken stumfull med vatten - aldrig med luft.

på Biltemas SOL6 jag har så står det att tanken på 6 liter är 2 mm stålplåt max arbetstryck 10 Bar och provtryck 15 Bar och på videon och hur plåten betedde sig när de vickade runt och hur sladdrigt det var så var det nog inte mycket över 1 mm IMHO och en större tank som deras behöver i regel tjockare plåt för att tåla de högre dragkrafterna av trycket med marginal.
 
useless useless skrev:
För att propan ska brinna måste koncentrationen vara mellan 2 och 10 %. Är det mer eller mindre så brinner det in
man provtrycker med 1,43 ggr, en tank exploderar ju inte av att du kör explosivt köldmedia i systemet, då systemet är syrefritt kan inte köldmediet antända! Så mycket skrämselpropaganda om brännbara köldmedier, så länge det är inuti systemet är det ofarligt, det farliga är när det läcker ut i en omgivning som kan skapa antändning. Och ni som är rädd att R32 är brandfarligt, kolla video på ytuben, Det går knappt att få R32 att brinna, R32 behöver en hel del värme och rätt blandning för att brinna, det är inte som propan som tar eld vid 2% inblandning i luft (men den antänder inte av sig själv, det ska antändas av något)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
Fotografen Fotografen skrev:
Hur såg den historien ut, hur (f-n) kom man dithän att man provtryckte med syrgas??
Fanns antagligen ett väldigt gott skäl, eller bara tradition.

Apollo 1 brann upp och dödade astronauterna Chaffee, Grissom och White eftersom kabinen var fylld med ren syrgas och dessutom i övertryck. Elektrisk brand startade förloppet. Pga höga trycket inuti gick inte dörrarna att öppna heller.

Syrgas var ett medvetet val som följt med från både Mercury och Gemini-programmen.

Finns anledningar och tanken bakom valet om du söker själv, t ex Wiki.
 
Det man inte observerat var att plastmaterial och även teflonliknande 'brandsäker' material och annat som var självsläckande eller värmetåliga på jordytan, var inte det i ren syre även vid kraftigt reducerad tryck (typ 21% av atmosfärstryck för att partialtrycket av syret skulle vara samma som i vanlig luft - syre blir toxiskt även för människor när partialtrycket höjs). Att räkna på syrets partialtryck gäller också vid dykning på lite större djup för att inte få syreförgiftning men samtidigt att ballastgasen (helium för djupdykning) inte gjorde att man fick syrebrist av för låg halt vid tex. uppstigande och förhållandet mellan ballastgas och syre hela tiden måste justeras.

Det man inte insåg då innan olyckan var att kvävet i luften är en viktig termisk ballast och diffusionshinder och med sin inerthet trögar ned reaktioner i tex. en brandförlopp då i ren syre även vid 0.21 Bars absoluttryck så skulle en cigarett brinna upp på nära ingen tid alls. Det trista var att det skulle gå åt två människoliv innan man insåg problemen och dess omfattning med detta.

Man hade låg tryck i kabinatmosfären för att minska tryckpåfrestningarna i kapsel och framför allt om man skulle göra utom-kabin vandring i rymddräkt då vid full atmosfärstryck (100 kPa) gjorde dräkten väldigt stel - det var mycket som konstruerades om efter den olyckan och jag tror även dräkterna gjordes om helt för att kunna vara användbara även vid högre intern tryck med blandgas och inte enbart syre.


När det gäller olyckan med syre i en AC i en fordon så var det garanterat av misstag då "alla" som håller på med gassvets och verkstad vet att man inte skall ha fett eller olja på saker som för ren syre eller där det kan läcka ren syre - det finns mer än en som stoppat ned gassvetsens munstycke med enbart ren syre strömmande i konsistensfetts-fatet - efter det blir det mycket att städa och eventuellt också släcka branden man just startade...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.