Jag har en Mitsubishi LLVP som i princip fungerar bra. Men jag upplever att det är
mycket knappande på inställningarna. Man måste kompensera för utetemperaturen
när det blir minusgrader ute. Jag skulle önska att det fanns möjlighet att ställa in
en temperaturkurva, samma som på värmepannor. Finns denna goda karamell
någonstans eller är det bara önsketänkande från min sida?
När jag ändå är inne och önskar så vore det förnämligt om man kunde se direkt på
inomhusdelen vilken temperatur som är inställd. Jag vet att det finns på en del,
men det vore önskvärt om det blev allmänt!

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
pegee pegee skrev:
Jag har en Mitsubishi LLVP som i princip fungerar bra. Men jag upplever att det är
mycket knappande på inställningarna. Man måste kompensera för utetemperaturen
när det blir minusgrader ute. Jag skulle önska att det fanns möjlighet att ställa in
en temperaturkurva, samma som på värmepannor. Finns denna goda karamell
någonstans eller är det bara önsketänkande från min sida?
När jag ändå är inne och önskar så vore det förnämligt om man kunde se direkt på
inomhusdelen vilken temperatur som är inställd. Jag vet att det finns på en del,
men det vore önskvärt om det blev allmänt!
Du borde inte behöva knappa så mycket på Temperaturen men beror dock på hur mycket extra kyla som trycker på skalet på huset när det blir kallare ute.
Framgår inte vilken modell du har men finns modeller som kan ”se” värme/kyla och kan kompensera men funkar bra enligt vissa och mindre bra enligt vissa.
En extern rumsgivare skulle i många hus vara en fördel men finns dessvärre inte.
Är egentligen inte så noga med vilken temperatur du har inställt utan det viktiga är att du har önskad innertemp i så stor yta som möjligt från luftvärmepumpen och när den inte räcker till så får man stötta med en annan värmekälla också.
Fläkthastighet och riktning på luften i sid och höjdled är viktigt men det har ni nog redan koll på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och inte minst att fläktnäten i innerdelen rengörs ofta, kanske så ofta som 1 vecka till 14 dagar intervall när det är kallt ute och fläktläge så högt som ni står ut med och högst när ni är på annan del i huset eller utanför.

Autoläget för fläktfart fungera ofta inte så bra när det är kallt ute och högsta fläktfarten och rätt inriktning (ev pendlande) är för att få luftcirkulationen så vid cirkel som möjligt i rummet då det gäller att spräcka värmeskiktningen som lätt bildas mellan golv och tak i form av kall golv och varm tak och blir värre ju kallare ute det är.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag upplever lite samma sak med vår Hero, iaf här i Skåne när vädret skiftar från dag till dag.

Ända lösningar jag ser är att förlänga temperatur sensorn utanför maskinen eller ändra temperaturen med homebridge (men då funkar inte timmer funktion).

Vår är i en öppen del av huset så känner inte alltid rätt själv) men handlar om +-1grad hos oss beroende på utetemperatur.

B buffyin skrev:
Jag upplever lite samma sak med vår Hero, iaf här i Skåne när vädret skiftar från dag till dag.

Ända lösningar jag ser är att förlänga temperatur sensorn utanför maskinen eller ändra temperaturen med homebridge (men då funkar inte timmer funktion).

Vår är i en öppen del av huset så känner inte alltid rätt själv) men handlar om +-1grad hos oss beroende på utetemperatur.
Det är värre med vattenburet och speciellt med trögt system i gjuten platta när det är stora temperaturskillnader ute om det är någon tröst 😂

Det här är en av orsakerna till att LLVP snarast ska ses som ett komplement, till en annan primär värmekälla. Alternativt en mindre, mycket varm, extra värmekälla. Exempelvis en kamin.

A AG A skrev:
Det här är en av orsakerna till att LLVP snarast ska ses som ett komplement....
Det är ju inte kapaciteten på apparaten som brister. Som ComfortThomas
skrev är det ju hur stor avkylningen utifrån är. Om man då hade en
utegivare så skulle apparaten själv kunna dra på när temperaturen ute faller.

När jag bara kör den ena LLVP'n så upplever jag samma sak att man hela tiden måste kompensera för utetemperaturen när det växlar från nollgradigt till många minusgrader. Blir betydande temperaturskillnader i olika delar av huset. Sätter jag däremot på båda LLVP'erna så behöver jag inte bry mig om temperaturinställningen mer än en gång eftersom det sedan alltid är en jämn balanserad värme i huset och båda aggregaten mest jobbar på halvfart.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
pegee pegee skrev:
Det är ju inte kapaciteten på apparaten som brister. Som ComfortThomas
skrev är det ju hur stor avkylningen utifrån är. Om man då hade en
utegivare så skulle apparaten själv kunna dra på när temperaturen ute faller.
Nej, det var inte heller riktigt så jag menade. Jag menade att jag hade nog upplevt samma problem, om jag inte hade haft vedeldning som primär värme. Just för att man annars måste justera pumpen väldigt ofta. Låter jag bli att elda några dagar så får man ställa den på 24 grader och maxfläkt, när det blir kallt inne. Sen dra ner när det värmts upp lite, och när man inte orkar med högt fläktljud längre. Då hade det varit bättre om pumpen höjde lite grand, så fort utetempen sjönk.

C Comfort Thomas skrev:
Det är värre med vattenburet och speciellt med trögt system i gjuten platta när det är stora temperaturskillnader ute om det är någon tröst 😂
Kör vår golvärme (med FLVP) på lägre temp nu med LLVP. Så lite tröst är det.

OT:
Har vår Hero innkopplad till Apple home (med homebridge) o ute sensor (eve weather) Använder dock melcloud timmer för att styra riktningarna o fläkt. Så hjälper inte oss just nu o ej orkat gräva mer. Men kan en lösning även om lite komplicerad.

Dock enklare att ändra inställningarna.
Har samma i tibber Appen. Men smidigare att snabbt ändra med Apple Home.

Klen tröst detta med och borde gå med extern eller förlängd rumsgivare i vårt fall.

Smartphone-skärm med termostatapp, inställd på värmeläge 22 grader, anpassningsbara lägen: Off, Cool, Heat, Auto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.