Hej,
Vi ska bygga hus och har tittat lite på Mellby Hus, de har dock bara 145 stomme.
Så regelverket blir i tre skikt.
145+70+70.
Hade helst velat ha 70+145+70 men det kommer med utsidan färdig.

Min fråga är, håller detta och blir det bra?

R
C Chariz skrev:
Hej,
Vi ska bygga hus och har tittat lite på Mellby Hus, de har dock bara 145 stomme.
145+70+70.

Inga problem det håller..är 70+70 på utsidan eller insidan?

C Chariz skrev:
Hej,
145+70+70.

Välkommen till forumet!

Ja det håller. Om det blir bra och är optimalt kan diskuteras.
Själv vill jag gärna bygga stomme med 8tumsreglar och har hittills korsreglat med tvåtum men med nuvarande energipriser kanske man skulle överväga tjockare väggar.

R Rejäl skrev:
Inga problem det håller..är 70+70 på utsidan eller insidan?
På insidan

F fribygg skrev:
Välkommen till forumet!

Ja det håller. Om det blir bra och är optimalt kan diskuteras.
Själv vill jag gärna bygga stomme med 8tumsreglar och har hittills korsreglat med tvåtum men med nuvarande energipriser kanske man skulle överväga tjockare väggar.
Tackar! 😄, vad kan diskuteras, vad är det som blir sämre?

R
C Chariz skrev:
På insidan
Så dom slår på första 70an och sedan åldersbeständig folie och en 70a till som istallationskikt?

R Rejäl skrev:
Så dom slår på första 70an och sedan åldersbeständig folie och en 70a till som istallationskikt?
Precis

R
C Chariz skrev:
Precis
Det blir en bra stomme…

R Rejäl skrev:
Det blir en bra stomme…
Okej, vad skönt att höra! Hur sitter reglarna då? Är det vertikalt + Horisontellt + Vertikalt?

R
C Chariz skrev:
Okej, vad skönt att höra! Hur sitter reglarna då? Är det vertikalt + Horisontellt + Vertikalt?
Det vet inte jag, jag skulle tro att dom vänder ett av 70 reglarna på tvären men om det är den inre eller yttre vågar jag inte svara på..
Hade jag byggt med denna metod så hade jag haft det sista innersta installationsskiktet liggande för alla elinstallationernas skull..

Men stabil kommer väggen att bli.. ska ni ha träfasad?

Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det vet inte jag, jag skulle tro att dom vänder ett av 70 reglarna på tvären men om det är den inre eller yttre vågar jag inte svara på..
Hade jag byggt med denna metod så hade jag haft det sista innersta installationsskiktet liggande för alla elinstallationernas skull..

Men stabil kommer väggen att bli.. ska ni ha träfasad?
Ja precis

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.