TRJBerg
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du är kund i en lokal sparbank så är du kund i Swedbank. Sparbankerna ägs av Swedbank.
Fel.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Anekdot:
För ett par år sedan försökte jag överföra 1000 kronor till min svägerska i Finland. Det var en gåva.
Jag, som kund i Swedbank (mosvarande) sedan mer än 30 år, ville föra över pengarna från mitt konto på Swedbank till hennes konto på etablerad finsk bank men fick inte tillstånd av banken.
Satt länge i samtal med handläggare på banken men lyckades inte få tillstånd.
Försökte igen i år och lyckades.
 
  • Gilla
  • Wow
Huaooja och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Anekdot:
För ett par år sedan försökte jag överföra 1000 kronor till min svägerska i Finland. Det var en gåva.
Jag, som kund i Swedbank (mosvarande) sedan mer än 30 år, ville föra över pengarna från mitt konto på Swedbank till hennes konto på etablerad finsk bank men fick inte tillstånd av banken.
Satt länge i samtal med handläggare på banken men lyckades inte få tillstånd.
Försökte igen i år och lyckades.
Verkar helt otroligt för mig. Överföringar i Euro till andra bankkonton inom EU har jag kunnat göra avgiftsfritt i 5-10 år efter att SEPA infördes. Du behöver bara IBAN-nummer och BIC till mottagaren så kan du göra det från din internetbank. Det gäller i alla fall SEB om man har det vanliga betalpaketet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Hej,
Jag jobbar i finansbranschen och har de sista åren hanterat arvsskifte inom familjen genom Nordea. Du kan vara lugn - att det tar tid är inget konstigt alls - räkna med veckor och inte dagar... Att hantera banker i dödsbo/arvskiftesfrågor är en rätt besvärlig och tidskrävande process - så utrusta dig med stort tålamod. När processen inte är digital med bankid och liknande (som vanligt) ska allt gå via deras avdelning för arvsskiften. De har kö. Swedbank skriver till och med ut hur många veckor
https://www.swedbank.se/privat/livet/familj/arvskifte.html
Påstås det är sen pandemin då de hamnade efter.
Är det så stora belopp att man är PrivateBanking kund (vilket det var i vårt fall) och man har en personligen utsedd handläggare så går det ofta fortare och finns någon att prata med kring var processen är.
Annars är det bara att lugnt avvakta.
Nordea är en seriös bank - pengarna försvinner inte bara för kontot är avslutat.
God jul!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skandiabanken tog i år tre månader på sig att göra ett slutskifte. Registrerad bouppteckning fanns och det hade redan gjorts ett delskifte som tog två månader. Alla dokument fanns på plats och hade verifierats då.
Jag begärde ränta under utbetalningstiden, banken vägrade. Jag kontaktade kundombudsmannen som inte ändrade något. Tog det till ARN (allt enligt instruktioner på Skandiabankens hemsida). Efter 6 månader kom beslut från ARN att ärendet avvisades då de för dödsbon endast hanterade begravningsärenden.
Jag hade lust att ta det som småmål i tingsrätten, men orkade inte med det.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Skandiabanken tog i år tre månader på sig att göra ett slutskifte. Registrerad bouppteckning fanns och det hade redan gjorts ett delskifte som tog två månader. Alla dokument fanns på plats och hade verifierats då.
Jag begärde ränta under utbetalningstiden, banken vägrade. Jag kontaktade kundombudsmannen som inte ändrade något. Tog det till ARN (allt enligt instruktioner på Skandiabankens hemsida). Efter 6 månader kom beslut från ARN att ärendet avvisades då de för dödsbon endast hanterade begravningsärenden.
Jag hade lust att ta det som småmål i tingsrätten, men orkade inte med det.
Fast i vårat fall var allt redan klart, det handlar bara om att göra utbetalningen och avsluta kontot, vilket banken inte gör, det finns inga pengar kvar på något konto och ingen av arvingarna har fått ett enda öre. Var befinner sig våra pengar nu?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
R
B Birgitta64 skrev:
Fast i vårat fall var allt redan klart, det handlar bara om att göra utbetalningen och avsluta kontot, vilket banken inte gör, det finns inga pengar kvar på något konto och ingen av arvingarna har fått ett enda öre. Var befinner sig våra pengar nu?
Hos bankens konton där dom placerar pengar i sin iver att tjäna ännu mer pengar på kundernas pengar😢
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Fast i vårat fall var allt redan klart, det handlar bara om att göra utbetalningen och avsluta kontot, vilket banken inte gör, det finns inga pengar kvar på något konto och ingen av arvingarna har fått ett enda öre. Var befinner sig våra pengar nu?
Gjorde arvskifte efter min mamma i våras. Hon hade Swedbank så jag fruktade det värsta, efter tidigare dåliga erfarenheter.
När jag fick tillbaka bouppteckningen från skatteverket, fyllde jag i blanketten som fanns på Swedbanks hemsida. Skickade in papperen med snigelposten till nån central arvskiftesavdelning. Fick ett sms att de tagit emot det och att kötiden var ett antal veckor. Nytt sms skulle komma när de påbörjat ärendet. Så skedde också efter 6 veckor om jag minns rätt. Kom sms kl 9:30.
Kl 10:30 hörde brorsan av sig, då hade han pengarna på sitt konto (han har Swedbank).
Dagen efter hade jag mina (SEB) och ytterligare en dag senare min andra bror till sin bank i Florida. Så det kan uppenbarligen gå smidigt ibland, vilket jag som sagt inte hade väntat mig. Kontona avslutades samtidigt, vilket jag angett i blanketten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det gör man genom att rösta. Om du är missnöjd med penningtvättsregelverket får du rösta på något parti som vill ta Sverige ur EU, eftersom det svenska regelverket är en implementation av tvingande EU-direktiv.
Vi bor i Tyskland som naturligtvis också har penningtvättslagar "a la EU". Vi har bank både här och i Sverige och upplever det svenska systemet enormt komplicerat för oss utlandssvenskar. När det fungerar är det väl ok men när det blir fel på BankID och batteriet i dosan är dött, är det helt kört. Ett nytt kan man bara få genom ett personligt besöka på ett bankkontor vilket inte är så lätt när man befinner sig tusentals km från närmaste. Vår svenska bank finns också i tex Frankfurt, bara 300 km från var vi bor. Vet inte hur de är knutna till den svenska delen. I alla fall, besöka dom fungerar inte, bara besök på ett kontor i Sverige gäller.

Vi har bank ett i både Tyskland och Sverige. Det senare för att slippa dumma, idiotiska och nästan kränkande frågor för minsta transaktion över några tusen kronor.

För två år sedan missade vi att betala fastighetsskatten i Sverige. Strulade med den "stora svenska" banken om detta utan framgång och var sedan tvungna att gå på en överraskande tjänsteresa till Kourou i Sydamerika så det föll ut minnet och en påminnelse såg vi först när det var för sent. Kronofogden var däremot berättigad att "plundra" kontot utan att fråga och det gick väldigt snabbt och kostade oss också extra pengar. N.B. både skatteverket och banken har all kontaktdata, dvs adress, telefonnummer, mobilnummer och mailadresser.

Två av våra 4 numera vuxna barn är födda i Tyskland och får därför inget personnummer utan bara ett så kallat samordningsnummer. Detta medför att de inte kan få ett BankID och därför inte kan komma åt (online) de pengar de samlat på sina svenska bankkonton genom åren, gåvor från mor- och far-föräldrar, lite arvspengar osv. Enbart personliga besök hjälper men inte heller så lätt numera eftersom fler och fler bankkontor inte alls eller bara efter tidsbeställning tar emot personliga besök. Under "service minded" förstår jag något helt annat. Ibland undrar jag vad de anställda gör hela dagen.

Kortbetalningar ställer också till problem då de flesta vägrar att ta emot kontanter, t.o.m för något så litet som en glass eller tidning, helt otroligt.

I somras handlade vi byggmaterial på en känd byggmarknad i en större stad. Hade glömt våra svenska kort, inga problem tänkte vi och försökte betala med de tyska korten. Gick inte, vi var inte de första som hade problem med icke svenska kort, det var något problem med datakommunikation. Erbjöd oss att betala kontant, lite över 15k. Gick naturligtvis inte. Jag blev så förbannad att jag tömde hela släpvagnen på gården framför kassan. Hindrade naturligtvis efterföljande kunder men de flesta hade full förståelse för mitt handlande.

I vår lokala byggaffär i södra Sverige kan vi fortfarande betala kontant (eller med kort naturligtvis).

Här i Tyskland kan man betala med kort och kontanter överallt och i alla länder som jag har besökt eller känner, är kontanter fortfarande ett giltigt betalningsmedel, även i Sverige.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det handlar ju om att täppa till alla hål som möjliggör transaktioner från brottslig verksamhet som drogpengar och värre typ stödjande av terrorism, inom Sverige och till annat land.
Sen blir det då krångel för "svennebanan" men det får vi nog stå ut med som det ser ut i världen och i Sverige.
Menar du då att alla som finns på de så kallade swishlistorna ska få sina rättigheter att inneha ett bankkonto indragna?
De har fullständigt avsiktligt matat den svenska maffian med pengar!
 
T TommyStrandberg skrev:
Här i Tyskland kan man betala med kort och kontanter överallt
Nej, det kan man inte, häromåret när jag ställde bilen i ett P-hus i Lübeck så gick det inte att betala med kort när jag skulle ha ut bilen utan det var bara att knalla iväg och leta upp en ATM och ta ut lite pengar så att vi kunde åka därifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag känner naturligtvis inte till "hela Tyskland" men här i södra Tyskland kan man alltid betala på något sätt mer än bara kontant, tex kort eller app (jag använder själv EasyPark eller PayByPhone).

I övrigt tänkte jag inte på parkeringsavgifter när jag skrev mitt inlägg utan snarare på normala inköp.

Förstå mig inte fel, jag har inget emot kortbetalning men det borde trots allt vara möjligt att betala med kontanter också. Det är ju trots allt ett giltigt betalningsmedel men vad hjälper det när inga tar emot kontanterna. Då kan man ju lika gärna sluta trycka pengar.

När jag var liten, fick vi pengar från far och morföräldrar som vi satte in på banken. Vi fick något i handen, fick en känsla för pengar och dess värde. Vad gör man nu i Sverige, håller upp mobilen framför tvååringen och visar på skärmen an jag har nu satt över 100 kr i present till dig??????

Vi ger våra barnbarn, förutom presenter, kontanter till födelsedagar, jul osv., som de får gå till banken med och sedan sätta in på sitt konto eller betala in på en fond eller dylikt.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Kan nog med all rätt berätta nu!
Fick ingen rätsida på hanteringen av pengar och anmälde då detta till ledningen i Banken. Detta var fredag förmiddag och samtal från banken att pengarna gick bra att hämta måndag! Det var huvudbankkontoret som jag berättade för och ifrågasatte hanteringen och om det var interna problem!
 
  • Gilla
Birgitta64 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Verkar helt otroligt för mig. Överföringar i Euro till andra bankkonton inom EU har jag kunnat göra avgiftsfritt i 5-10 år efter att SEPA infördes. Du behöver bara IBAN-nummer och BIC till mottagaren så kan du göra det från din internetbank. Det gäller i alla fall SEB om man har det vanliga betalpaketet.
I mitt fall är det så här:
För att föra över pengar till utlandet (t ex konto till konto), behöver du funktionen Utlandsbetalningar. Det är en separat funktion som inte är aktiverad/tillgänglig som default.
För att få den tillgänglig måste du begära det från banken. Dvs prata med en handläggare.
Vilket jag gjorde. Utan lyckat resultat.
Varför vet jag inte, handläggaren ville veta vad överföringen handlade om och varför jag ville göra den. Jag förklarade att det var en gåva till min svägerska etc. Handläggaren verkade tycka att begreppet "gåva" var suspekt. Det var också tal om att jag måste skicka in pappersdokumentation om mottagaren och mottagarens bank med diverse betyganden. I det här fallet är det då knappast något jag ville belasta svägerskan med.
När jag lyckades i år handlade det om en betalning för en gravsten på ca 25000 kronor. Den handläggaren hade inga problem med det och verkade inte vara särskilt intresserad av detaljerna. Inget som helst prat om dokumentation av något slag.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Kan ju vara så enkelt att ni alla tre arvingarna måste gå till banken tillsammans...

/ATW
Min sambo var tvungen att besöka ett Swedbank kontor fysiskt med sina två bröder för att de skulle få pengarna överförda till sina konton i andra banker. . Alla behövde legitimera sig och vara där samtidigt. Detta var något år sedan.
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.