Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Fast fortfarande har de flesta en bankomat någorlunda tillgänglig och fortfarande accepterar de flesta butiker kontanter. Trots det är det väldigt få som betalar med kontanter. Är det bankernas verk?
Så är det kanske i Västernorrland. I Stockholm börjar det bli sällsynt att tex restauranger och mindre butiker accepterar kontanter.

Kostnaden för swish/kortbetalningar är lägre än för kontanter, så om kunderna accepterar detta så kör de på.

Visst finns det enstaka Bankomater kvar, men för en privatperson är det så omständligt att sätta in pengar. Så incitamentet att acceptera eller använda kontanter vid en privat transaktion (loppmarknad, blocket etc) är även låg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så är det kanske i Västernorrland. I Stockholm börjar det bli sällsynt att tex restauranger och mindre butiker accepterar kontanter.
Ja i ärlighetens namn har jag nog ingen vidare koll då jag i princip aldrig betalar med kontanter. Det kanske börjar bli en minoritet av "restauranger och mindre butiker" som tar kontanter även här.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så incitamentet att acceptera eller använda kontanter vid en privat transaktion (loppmarknad, blocket etc) är även låg.
Fast beror det på att kontanter blivit krångligare eller på att Swish fungerar bättre/enklare/säkrare?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast beror det på att kontanter blivit krångligare eller på att Swish fungerar bättre/enklare/säkrare?
Jo men banken ser ju att här är det en "superswishare" i en kunds transaktioner. Vad beror det på?
Sen stora summor kontanter syns ju i alla flygplatsers säkerhetskontroller samt scanners för bagage samt att man har kontroll över alla ställen där större summor av kontanter kan lämnas in.
Det här är då inte ett "svennebanan" problem .
 
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt Bankomats hemsida styrs det av bankerna. Dessutom finns en teknisk begränsning i själva maskinen.

[bild]



Man kan sätta in kontanter i vissa Bankomater. Nedan ser du de i stockholmstrakten.

[bild]

Noterar med viss förvåning att det inte verkar finnas någon på Söder men insättning av kontanter kanske aldrig är aktuellt där... 🤔

Sen har jag lite svårt att förstå ditt problem. Om ingen ändå vill ta emot kontanter, vad ska du då ha dessa till?
Hur mycket kan man sätta in i dessa, och hur lång tid tar det från insättning tills bankens Gestapo avdelning hör av sig och avkräver kvitton,id kort samt köpehandlingar i 5 med bakåt för att spåra pengarna?
 
R
P Peter Petterson skrev:
Hur mycket kan man sätta in i dessa, och hur lång tid tar det från insättning tills bankens Gestapo avdelning hör av sig och avkräver kvitton,id kort samt köpehandlingar i 5 med bakåt för att spåra pengarna?
Jag kan sätta in 15tkr på en rullande 30 dagars period hos Nordea..
 
P Peter Petterson skrev:
Hur mycket kan man sätta in i dessa, och hur lång tid tar det från insättning tills bankens Gestapo avdelning
Tror även detta kan skilja mellan banker. För knappt ett år sedan satte jag in 20 tkr i två olika insättningar (om jag minns rätt) direkt efter varandra. Inga gestapobesök ännu i alla fall men de kanske fortfarande planerar insatsen. 🤔
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nej, jag läste det troligen på någon nyhetssajt på nätet(troligen svt.se) eller hör och häpna, det kan ha varit på den fina Text-TV som vi har i Sverige...
Det var händelsevis inte det som omtalas här?
https://www.tv4.se/artikel/EaNZvbYz...gen-bank-id-osaekert-vill-infoera-nytt-system
Dagens system uppfyller inte högsta säkerhetsnivå enligt EU-mått utan ligger på en trea på en fyrgradig skala.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Tror även detta kan skilja mellan banker. För knappt ett år sedan satte jag in 20 tkr i två olika insättningar (om jag minns rätt) direkt efter varandra. Inga gestapobesök ännu i alla fall men de kanske fortfarande planerar insatsen. 🤔
Men du är väl trygg med att Karo sköter om oväntade besökare😉
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Det var händelsevis inte det som omtalas här?
[länk]
Nej, den jag läste var utförligare.
 
P Peter Petterson skrev:
Hur mycket kan man sätta in i dessa, och hur lång tid tar det från insättning tills bankens Gestapo avdelning hör av sig och avkräver kvitton,id kort samt köpehandlingar i 5 med bakåt för att spåra pengarna?
Jo jag har själv transaktioner när "Gestapavdelningen" slår till och vill ha ett förtydligande på vad en Iban-transaktion gäller för något, första gången så "studsade" pengarna tillbaka men efter att ha förklarat betalningen så är det nu inga problem. Mycket bra eftersom jag tydligt nu ser varför!
En Iban transaktion är då alltså till ett konto i utlandet.
 
P paralun skrev:
Jo jag har själv transaktioner när "Gestapavdelningen" slår till och vill ha ett förtydligande på vad en Iban-transaktion gäller för något, första gången så "studsade" pengarna tillbaka men efter att ha förklarat betalningen så är det nu inga problem. Mycket bra eftersom jag tydligt nu ser varför!
En Iban transaktion är då alltså till ett konto i utlandet.
Vart utsatt för gestapoavdelningen, skulle bevisa ditt och datt för jag gjort en överföring på otroliga 14 000 till en annan bank. Ja jösses! Fann dom inte mottagit svar acceptabelt så skulle mina konton låsas.

Kul att få rörelsekontona och ens privata konton låsta för en sån skitsumma som 14 småfisar.



Skulle gärna använda kontanter om man kunde använda dom överallt, nu blir man misstänkliggjord direkt man drar fram kontanter, Om dom nu faktiskt skulle acceptera kontanter.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vart utsatt för gestapoavdelningen, skulle bevisa ditt och datt för jag gjort en överföring på otroliga 14 000 till en annan bank. Ja jösses! Fann dom inte mottagit svar acceptabelt så skulle mina konton låsas.

Kul att få rörelsekontona och ens privata konton låsta för en sån skitsumma som 14 småfisar.



Skulle gärna använda kontanter om man kunde använda dom överallt, nu blir man misstänkliggjord direkt man drar fram kontanter, Om dom nu faktiskt skulle acceptera kontanter.
Jo men vem vet vad kontot du överförde till har för hemligheter?
Vi ska ju inte vara blåögda som det ser ut i världen.
Det är nog bara att "gilla läget".
 
P paralun skrev:
Jo men vem vet vad kontot du överförde till har för hemligheter?
Vi ska ju inte vara blåögda som det ser ut i världen.
Det är nog bara att "gilla läget".
Öhh, är det avsändarens skyldighet att upplysa banken om mottagarens KYC?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öhh, är det avsändarens skyldighet att upplysa banken om mottagarens KYC?
Jo men banken ser ju vart en transaktion ska... "alarm"....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.