1 080 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
Bygga komplement stuga med två tomter, avlopp och vatten
Sida 1 av 2
Vad skulle stadsbyggnadskontoret säga om följande?
Förutsättningar:
Två tomter med ett befintligt hus på båda tomterna. Skum situation, då huset är gammalt. Huset står alltså på tomtgräns, men mest på ena tomten. För att krångla till det ytterligare tillhör de två tomterna två detaljplaner (dock väldigt lika varandra).
Önskan:
Jag vill bygga en-två mindre stugor på den ena tomten och ansluta till befintligt el, vatten och avlopp, som då såklart finns på andra tomten.
Spelar det någon roll om det är med bygglov, eller om det är attefalls/friggebod?
Förutsättningar:
Två tomter med ett befintligt hus på båda tomterna. Skum situation, då huset är gammalt. Huset står alltså på tomtgräns, men mest på ena tomten. För att krångla till det ytterligare tillhör de två tomterna två detaljplaner (dock väldigt lika varandra).
Önskan:
Jag vill bygga en-två mindre stugor på den ena tomten och ansluta till befintligt el, vatten och avlopp, som då såklart finns på andra tomten.
Spelar det någon roll om det är med bygglov, eller om det är attefalls/friggebod?
För lite information att svara på, ring kommunen eller boka tid med deras handläggare så kommer de hjälpa dig!
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Frågan gäller då antar jag, om man kan anse att det finns en huvudbyggnad på båda tomterna, trots att det bara finns ett hus.
Det skulle jag tro är en så knepig fråga att kommunen nog helst vill slippa ta i den.
Elen känn lite mer uppenbar. Du har en elanslutning till ena tomten, den försörjer visserligen även en del av huset som ligger på andra tomten. Men att dessutom dra ut el till ytterligare byggnader på den tomten borde vara ungefär som att sälja el till grannnen, alltså förbjudet.
Det skulle jag tro är en så knepig fråga att kommunen nog helst vill slippa ta i den.
Elen känn lite mer uppenbar. Du har en elanslutning till ena tomten, den försörjer visserligen även en del av huset som ligger på andra tomten. Men att dessutom dra ut el till ytterligare byggnader på den tomten borde vara ungefär som att sälja el till grannnen, alltså förbjudet.
Jag tänker att det bör vara tillåtet att dra el till komplementstuga på samma tomt där TS redan har byggnad, det är knappast så att han behöver gräva kabel över nån tomtgräns.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jo men det är ju på en annan fastighet än där abbonemanget finns.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Ja, eftersom elen levereras till en fastighet, men dras till en byggnad på en annan fastighet. Att den sedan råkar korsa fastighetsgränsen inne i en byggnad borde inte ha med saken att göra.
Sedan är det en annan femma att troligen skulle varken nätbolaget eller någon anna bråka om det i ett sådant här fall.
Sedan är det en annan femma att troligen skulle varken nätbolaget eller någon anna bråka om det i ett sådant här fall.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det kan troligen diskuteras. Men jag skulle sikta in mig på att du matar ström till en byggnad som står på en annan fastighet än elabbonemanget.
Du kan ha rätt.H hempularen skrev:
Jag försöker se möjligheterna och tror att det är tillåtet och riktar in mig på att någon ledning ej kommer behöva dras över fastighetsgräns.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Men som sagt, troligen är risken för att nätägaren bråkar om det rätt liten.