33 335 läst · 17 svar
33k läst
17 svar
Varför kakla väggen innan golvet?
Sida 1 av 2
Jag har fått instruktioner av min plattleverantör, det står även i Ardex broschyr, att jag ska kakla väggen först och sedan golvet. Jag skulle föredra att göra golvet först och sedan väggen av den enkla anledningen att kaklet då blir den avslutande synliga skarven (visst det ska på en siliconfog). Jag tycker att det är lättare att få högre presision på kakel-skärningen än klinkers-skärningen eftersom klinkersen är hårdare.
Vad är tanken med "golvet sist"?
Vad är tanken med "golvet sist"?
Samtidigt är det ju fall på golvet, vilket innebär att du måste sbedskära väggplattorna för att de ska möta golvplattorna snyggt. Golvplattorna brukar kunna skäras i princip rakt om väggen är rak.
I praktiken har det ingen betydelse, men man jobbar ofta uppifrån och ner då det är lätt att spilla en massa på golvet när man håller på med väggarna. Men om du täcker noggrannt är detta ju inte ett problem.
I praktiken har det ingen betydelse, men man jobbar ofta uppifrån och ner då det är lätt att spilla en massa på golvet när man håller på med väggarna. Men om du täcker noggrannt är detta ju inte ett problem.
spara den understa kakel raden tills du har lagt klinkersen
Jag gjorde golvet först , kändes bäst så
Finns säkert för/nackdelar med båda sätten men för mig passade det med golvet först.
/DrKnowLittle som fortfarande inte vågat ta hål i badkaret för blandaren
Finns säkert för/nackdelar med båda sätten men för mig passade det med golvet först.
/DrKnowLittle som fortfarande inte vågat ta hål i badkaret för blandaren
Angånde mjukfog eller ej så gäller följande enl. BKR
"
Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar skall endast utföras där de är konstruktivt motiverade på grund av väntade rörelser. I möjligaste mån bör mjukfogar undvikas då de normalt inte är helt mögelresistenta eller underhållsfria.
Mjukfogning skall bland annat normalt utföras:
– I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning.
– I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid väggvinkel då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skivkonstruktion.
– Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrfoder, fönsterkarm, dörrkarm och tröskel.
Mjukfogning skall inte utföras:
– I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
– I normalfallet golv/väggvinkel.
Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer överens om var mjukfogar skall förekomma innan arbetet påbörjas.
"
/Martin
"
Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar skall endast utföras där de är konstruktivt motiverade på grund av väntade rörelser. I möjligaste mån bör mjukfogar undvikas då de normalt inte är helt mögelresistenta eller underhållsfria.
Mjukfogning skall bland annat normalt utföras:
– I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning.
– I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid väggvinkel då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skivkonstruktion.
– Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrfoder, fönsterkarm, dörrkarm och tröskel.
Mjukfogning skall inte utföras:
– I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
– I normalfallet golv/väggvinkel.
Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer överens om var mjukfogar skall förekomma innan arbetet påbörjas.
"
/Martin
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
har för mig jag läst att proffsen börjar med väggarna, detta enbart för då kan de direkt börja med golvet utan att vänta på att väggarna torkat, skulle de börja med golvet skulle de vara tvungna vänta på att det torkat ordentligt (så de kan stå på det) innan de kunnat börja med väggarna
Men att det egentligen är bättre att börja med golvet och sedan väggarna
Men att det egentligen är bättre att börja med golvet och sedan väggarna
jag röstar för väggarna först. Helt klart enklast att kapa klinkers rakt än att hålla på och mäta fallvinkeln på varje väggkakelplatta.
Sen har jag känsla av att det är lättare att få till fogen snyggt om den är på golvsidan. Använder man silikon så spelar det väl ingen större roll kanske.
Har silikon själv i golv-väggvinkel. Det var vad jag hade läst mig till när jag gjorde badrummet. Har skivmatrial på väggarna så helt fel ute var jag alltså inte. Sen känns motivet att silikonet skulle blockera vattnet i vägg/golv vinkeln rätt så överdrivet. Skulle silikonet hindra vattnet så rinner det väl ut genom närmaste väggfog. Tror inte jag bottnade silikonet nån stans heller så jag är inte orolig för den delen. Dock blir silikonfogen ful och smutsig efter ett tag. Runt slukristen ska det självklart inte användas.
Sen har jag känsla av att det är lättare att få till fogen snyggt om den är på golvsidan. Använder man silikon så spelar det väl ingen större roll kanske.
Har silikon själv i golv-väggvinkel. Det var vad jag hade läst mig till när jag gjorde badrummet. Har skivmatrial på väggarna så helt fel ute var jag alltså inte. Sen känns motivet att silikonet skulle blockera vattnet i vägg/golv vinkeln rätt så överdrivet. Skulle silikonet hindra vattnet så rinner det väl ut genom närmaste väggfog. Tror inte jag bottnade silikonet nån stans heller så jag är inte orolig för den delen. Dock blir silikonfogen ful och smutsig efter ett tag. Runt slukristen ska det självklart inte användas.
Bottnar man inte silikonen så är det ingen fara vad gäller vattenrinningen. Men om den bottnar kan vattnet tryckas iväg ganska långt från duschen, och i värsta fall belasta mindre säkra anslutningar som dörrkarm och liknande.
Huvudsakliga skälet är att den sällan fyller någon funktion där, och att den blir ful efter ett tag.
Huvudsakliga skälet är att den sällan fyller någon funktion där, och att den blir ful efter ett tag.