Jag köpte i våras ett hus i Stenungsund sutteräng I två plan med kallvind och självdragsventilation. Byggt på sent 70 tal där det inte gjorts några större förändringar alls sedan det byggdes förutom byte till en luft/vatten värmepump istället för ved/oljepanna 2018. Vid besiktningstillfälle fanns det några fuktmärken på skivorna på innertaket på vinden som var torra vid besiktningstillfället och sedan var det en anmärkning om att husets ventilation var bristfällig. Jag var uppe en del på vinden i somras och kollade runt utan att se några konstigheter förutom de torra gamla fuktfläckarna. Vi har en lucka med inbyggd stege upp till vinden från insidan samt en lucka på gaveln av huset där man kommer upp på vinden utifrån. Luckan på gaveln var extremt otät och man kunde se ut nästan runt hela vindsluckan så när det regnade och blåste samtidigt in mot huset som kom det in vatten på golvet på vinden vilket gjorde att jag ordnade en paniklösning med fogskum för att täta runt luckan. I övrigt finns ingen ventilation på vinden förutom den otäta luckan som jag nu har tätat. Nu när vintern och kylan har kommit så har jag pga möss tvingats upp på vinden ganska ofta och har nu upptäckt flera nya fuktmärken samt vitmögel på skivorna på innertaket och har nu kontaktat ett ventilationsföretag som kommer hit och kollar V.2. Fram tills dess tänkte jag höra vad ni experter tror att det kan bero på ? Att jag tätat luckan känns inte som boven i dramat då jag anser att det är ganska otätt överallt däruppe men kan det bero på den bristfälliga ventilationen i bodelen ? Samtidigt så har ju huset varit sig likt sen 1979 utan att ha fått fuktproblem på vinden så då början man ju kolla på vad man själv har gjort för förändring och då är det bara vindsluckan som jag kommer att tänka på. Takbyte är planerat som första stora projekt men jag hade gärna fått bukt med detta innan jag lägger nytt tak. Isolerat samt plast mellan bodelen och vinden men ingen isolering i tak. En större fukt/mögelfläck där röret från spisfläkten går upp också, kan det vara otätt där som påverkar. Svårt/omöjligt att få svar på sånt här problem utan att ni har sett hur det ser ut men lite tips och tankar på vad ni tror det kan bero på är jag tacksam över.
Skulle också säga utifrån. Som fläckarna får man inte av vatten på golvet.
Men bristande ventilation (vad det verkar) har ju inte heller gjort det bättre isf.
Min kallvind är ganska dragig. Inge problem med fukt alls. Skulle ju hellre föredra för mycket ventilation före för lite.
Men bristande ventilation (vad det verkar) har ju inte heller gjort det bättre isf.
Min kallvind är ganska dragig. Inge problem med fukt alls. Skulle ju hellre föredra för mycket ventilation före för lite.
D Dr Benz skrev:
Det kommer göras rätt. Men du tror det kommer utifrån och inte varmluft från bodelen stiger upp ?Jonatan79 skrev:
Dom besiktningsmannen från folksam sa fördelen med sånt här tak är att ni märker snabbt om det läcker in.
Det ser precis ut som vatten som rinner och sprider ut sig över en yta.M Markus Gejervall skrev:
Jag tror inte det kommer underifrån.
Precis, om du har plast innertaket och inga läckor upp mot vind så kan jag betta på det. Ev läckor genom fasadluckan lär inte påverka märkbart. Se över husets ventilation är viktigt också.M Markus Gejervall skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tycker det ser bra ut. Är fläckarna fuktiga? Ta en tuschpenna och rita på konturen med datum. Sen kollar du om någon månad igen. Ett tak med din ålder så ser det ut så där, har liknande på mitt från -85 men de avråde från att ventilera mer. För desto mer kall luft mot varmluft var inte att föredra. Då var det viktigare att minska värmestrålning upp igenom isoleringen ett bättre alternativ.