Jag gissar att det skulle gå på direkten om ni alla 3 öppnar konton i banken ifråga. Får överföringen dit, sedan kan ni själva överföra till den andra bank ni vill på vanligt sätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
De blir ju av med pengar, vem har bråttom med det? Vi får snällt acceptera att vi är slavar till bankerna. Vi är fortfarande livegen, bara till en ny husbonde.
 
  • Gilla
Flamman och 7 till
  • Laddar…
Ja avslutar man dylika konton och medlen är betydande så har man säkert nå finstilt som säger att det kan ta ett par veckor att få allt klart. Det betyder ju inte att det tar ett par veckor utan mer att de drar ut på det så länge de kan för att tjäna mer pengar, Det är ju deras jobb att göra det.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
C
B Birgitta64 skrev:
den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring.
Just denna företeelse är det som stör mig mest, och det är uppenbarligen något som ligger i tiden.
Att gömma hela verksamheten bakom en ogenomtränglig brandvägg av nickedockor som varken kan bidra med råd eller dåd så fort ett ärende går utanför det vanliga.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja avslutar man dylika konton och medlen är betydande så har man säkert nå finstilt som säger att det kan ta ett par veckor att få allt klart. Det betyder ju inte att det tar ett par veckor utan mer att de drar ut på det så länge de kan för att tjäna mer pengar, Det är ju deras jobb att göra det.
Det var min tanke också då det gäller ett större belopp från bland annat en tidigare husförsäljning. Men bankpersonalen borde i så fall informerat oss.
 
B Birgitta64 skrev:
Det var min tanke också då det gäller ett större belopp från bland annat en tidigare husförsäljning. Men bankpersonalen borde i så fall informerat oss.
Problemet är att ingen på banken vet när utbetalningen kommer handläggas. Ärendet ligger garanterat i en kö för hantering, kön är säkert längre än vanligt nu innan jul eftersom handläggarna flexar ut för att köpa julklappar. Det finns ingen medvetenhet eller någon tanke på att tjäna pengar bakom det här upplägget mer än att man vill se till att handläggarna alltid har 100% sysselsättning.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Låter som normal handläggningstid. Där jag jobbar kan utbetalning till dödsbodelägare ta upp till sex veckor.

Edit: Det var lite dumt formulerat. Det går oftast betydligt fortare. Sex veckor ska väl ses som nån sorts yttre gräns.
 
  • Gilla
Vindens och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Låter som normal handläggningstid. Där jag jobbar kan utbetalning till dödsbodelägare ta upp till sex veckor.

Edit: Det var lite dumt formulerat. Det går oftast betydligt fortare. Sex veckor ska väl ses som nån sorts yttre gräns.
Jobbar du på bank? Vilken i så fall?
 
Düsseldorff
B Birgitta64 skrev:
Jobbar du på bank? Vilken i så fall?
Jag jobbar på ett försäkringsbolag men det ingår en bank i koncernen. Vilken det är håller jag för mig själv.
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag jobbar på ett försäkringsbolag men det ingår en bank i koncernen. Vilken det är håller jag för mig själv.
Men kan du svara på varför handläggningstiden är så lång?
 
Düsseldorff
B Birgitta64 skrev:
Men kan du svara på varför handläggningstiden är så lång?
Det beror förmodligen på att det kräver en anställd på back office som kontrollerar handlingarna i ärendet. Där är det sannolikt en kö av ärenden. Sen ska cash utföra utbetalningsordern. Där är det också kö. Dessutom har de väldigt omfattande penningtvättsreglerna gjort det mesta långsammare tyvärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
7ender
Jag har nyligen avvecklat ett dödsbo och har varit i kontakt med arvskiftesavdelningen på 6-7 banker, dock inte Nordea.

Att bankerna har långa handläggningstider är en sak, men att avsluta kontot innan utbetalning låter udda.

Kan inte din syster gå till samma kontor och försöka få mer info? De kanske har möjlighet att se i systemen vad som händer, eller t o m komma i kontakt med avd. där ärendet ligger.
 
  • Gilla
L8ttas och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Låter som normal handläggningstid. Där jag jobbar kan utbetalning till dödsbodelägare ta upp till sex veckor.

Edit: Det var lite dumt formulerat. Det går oftast betydligt fortare. Sex veckor ska väl ses som nån sorts yttre gräns.
Om det nu kan ta upp till sex veckor så avslutar man väl kontot när pengarna är överförda istället för att avsluta kontot direkt och stjäla eventuella ränteintäkter från dödsboet?

Det är i mina ögon rent bedrägeri att blåsa folk på deras pengar på detta viset men så anses de svenska bankerna idag att vara rena maffian av någon anledning.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Om det nu kan ta upp till sex veckor så avslutar man väl kontot när pengarna är överförda istället för att avsluta kontot direkt och stjäla eventuella ränteintäkter från dödsboet?

Det är i mina ögon rent bedrägeri att blåsa folk på deras pengar på detta viset men så anses de svenska bankerna idag att vara rena maffian av någon anledning.
Ja, jag missade den detaljen i TS beskrivning av problematiken. Det låter väldigt märkligt. Normalt likviderar man alla eventuella värdepapper och betalar därefter ut likviden varefter kontot eller depån avslutas.

Edit: För övrigt anses den svenska banksektorn vara bland världens säkraste och mest välfungerande. Men det kanske man inte känner till om man inte jobbar i finansbranschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag jobbar på ett försäkringsbolag men det ingår en bank i koncernen. Vilken det är håller jag för mig själv.
Du är en luring du, det står byggnadsvårdare i din profil😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.