Hej, för 6 år sen byggde vi ett uterum på en befintkig balkong. Sen det byggdes har vi haft problem och bygggaren har kommit tillbaka vid några tillfällen och pillat och halvhjärtat försökt att fixa. Nu visar det sig att vatten har trängt under glaspartierna och under golvet. Det bubbla upp och är helt förstört. Vi har försökt att ringa, SMSa och har även stött på honom ute och pratat om det men han säger att han inte kan hjälpa oss, och att han ha lagt ner företaget (enskilt firma), etc etc.
Vi har varit i kontakt med Konsumentverket men det verkar inte finnas något sätt att tvinga honom att ta ansvar även om han ”borde” det. Det är väldigt kostsam om vi skulle beställa en besiktning, och ta hjälp av en advokat etc.
Finns det något annat vi kan göra i detta läge?
Tack på förhand.
Vi har varit i kontakt med Konsumentverket men det verkar inte finnas något sätt att tvinga honom att ta ansvar även om han ”borde” det. Det är väldigt kostsam om vi skulle beställa en besiktning, och ta hjälp av en advokat etc.
Finns det något annat vi kan göra i detta läge?
Tack på förhand.
Administrator
· Skåne
· 7 842 inlägg
Vi var med om något liknande. Vi anlitade en murare för att gjuta en entretrappa till fast pris. Ganska snabbt började den vittra sönder. Han hade haft för mycket sand och för lite cement i blandningen. Men när vi skulle reklamera hade han gått i pension, så det fanns ingen att reklamera till. Vi fick anlita en ny murare för att göra om jobbet helt enkelt.
Du kanske kan lägga upp bilder på skadorna i en tråd här i forumet och få tips om hur du kan göra om det? Glaspartier och sådant borde väl gå att återanvända?
Du kanske kan lägga upp bilder på skadorna i en tråd här i forumet och få tips om hur du kan göra om det? Glaspartier och sådant borde väl gå att återanvända?
Om firman är en enskild firma så får eventuella krav på ersättning ställas direkt emot personen.
Den enskilda firman och privat personen är samma ur en juridisk synvinkel. Man kan inte "lägga ner" en enskilda firma för undvika ett efterspel på dåligt utfört arbete.
För att hålla en vägg av juridik mellan privatpersonen och affärerna som utförs behövs ett AB. Det är ju därför AB är att föredra i vissa sammanhang.
Den enskilda firman och privat personen är samma ur en juridisk synvinkel. Man kan inte "lägga ner" en enskilda firma för undvika ett efterspel på dåligt utfört arbete.
För att hålla en vägg av juridik mellan privatpersonen och affärerna som utförs behövs ett AB. Det är ju därför AB är att föredra i vissa sammanhang.
Ja precis. Det var det som Konsumentverket sa till oss, men frågan är ”hur”. Hur kan vi kräver ersättning?Unikt namn skrev:Om firman är en enskild firma så får eventuella krav på ersättning ställas direkt emot personen.
Behövs hjälp av jurist som hjölper er skriva först en formell uppmaning till att åtgärda. Ev senare att formulera och rikta ett skadeståndskrav. Ignoreras dessa lämnar ni kravet till kronofogden, problemet här är att bestrider han får ni hela vägen fram till domstol och till ev dom betala kalaset. Vinner ni rätt där kommer han bli skyldig att betala även era kostnader för juridisk hjälp och ev åtgärder. Men ni måste vara säkra på att ni har rätt annars är det helt onödigt. Talar av halvt egen erfarenhet dock som entreprenör.E enstorstark skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 587 inlägg
På samma vis som ni hade gjort mot ett aktiebolag. Det är ingen skillnad.E enstorstark skrev:
Det stora problemet skulle jag säga inte är kravställandet, utan att ni verkar ha velat fram och tillbaka med reklamationen. En reklamation ska göras inom skälig tid, vilket normalt ses som månader. Ni verkar ha känt till fel i åratal, även om felen förvärrats över tid. Så även om arbete på byggnader kan reklameras i upp till tio år skulle jag moget överväga om jag inte hade försuttit min chans i er situation.
17 § konsumenttjänstlagen är ett bra ställe att börja tänka utifrån.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Sen är det skillnad på att ha rätt och få rätt i en domstol. Det döms med förkärlek till förlikning.simpa96 skrev:Behövs hjälp av jurist som hjölper er skriva först en formell uppmaning till att åtgärda. Ev senare att formulera och rikta ett skadeståndskrav. Ignoreras dessa lämnar ni kravet till kronofogden, problemet här är att bestrider han får ni hela vägen fram till domstol och till ev dom betala kalaset. Vinner ni rätt där kommer han bli skyldig att betala även era kostnader för juridisk hjälp och ev åtgärder. Men ni måste vara säkra på att ni har rätt annars är det helt onödigt. Talar av halvt egen erfarenhet dock som entreprenör.
Jo jag vet. Förlikning är ett jävelskap men vi fick rätt tillslut ändå. Konsumentlagarna är tydliga sen görs ändå tolkningar i domstol. Vilket är både bra och dåligt men ställer till det då man aldrig kan veta. Ett fel hos dig kan bli fällande medans samma fel hos mig blir friande. Det gör det svårt att veta på förhand om man ska ta strid för sin sak.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Ja, man tycker att de ska gå på regler och lagar men det blir ett tyckande och tolkningar. De är heller inte insatt i t.ex. byggtekniska frågor. Vilket jag kan tycka är helt horribelt, vilket kan bli riktigt märkliga domar.simpa96 skrev:Jo jag vet. Förlikning är ett jävelskap men vi fick rätt tillslut ändå. Konsumentlagarna är tydliga sen görs ändå tolkningar i domstol. Vilket är både bra och dåligt men ställer till det då man aldrig kan veta. Ett fel hos dig kan bli fällande medans samma fel hos mig blir friande. Det gör det svårt att veta på förhand om man ska ta strid för sin sak.
Bestämde mig för att riva upp golvet och nu ser man hur vattnet tränger sig under glasspartierna. Min fråga är om det är tillräckligt bevis på att arbetat utfördes på fel sätt?
Hur ser de ut utanför? Är där det är intressant å se hur de ser ut
Ser ju ut att vara shimsat för att hålla fönsterpartiet rakt. Finns det någon isolering/tätning alls mellan fönsterpartiet och spånskivorna?
Det finns plåt mellan som ska leda bort regnet men det funkar inte just på den sidan där det läcker in. Hela uterum är byggt uppe på en gammal balkong och på samma sidan där vattnet tränger in finns en betong utetrappa.A Alexander HB skrev: