13th Marine 13th Marine skrev:
Som tur var det VVS och inte konståkning vi ska göra.
Fast även inom det området är jag övertygad om att övning och erfarenhet ökar kunskapen oavsett hur mycket teori man läst och kan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även inom det området är jag övertygad om att övning och erfarenhet ökar kunskapen oavsett hur mycket teori man läst och kan.
Låter fullt rimligt att saker blir enklare med övning/erfarenhet.
Men nu efterfrågade jag exempel på vad som inte gick att läsa sig till men har ännu inte fått några.

Edit: sen kan jag tillägga att vi alla lär oss olika, vissa har betydligt lättare att lära sig genom att öva andra klarar sig långt på att läsa. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men nu efterfrågade jag exempel på vad som inte gick att läsa sig till men har ännu inte fått några.
Du lär inte få några heller för givetvis kan man läsa sig till all teori om hur man utför VVS-arbeten. Det är ju inte direkt så att rörmokarskrået har någon hemlig orden där de under hög sekretess delar urgamla kunskaper till nyupptagna medlemmar, även om vissa nästan antyder att så skulle vara fallet... 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det krävs ju att man kan hantera enklare handverktyg och t ex dra åt en mutter utan att deformera den. Så viss träning är nödvändigt även om de flesta redan har fått den träningen genom att göra andra saker än att dra vattnet i ett nybygge.
Men saknar man de färdigheterna så behöver man en del praktisk träning, inte bara teori.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du lär inte få några heller för givetvis kan man läsa sig till all teori om hur man utför VVS-arbeten. Det är ju inte direkt så att rörmokarskrået har någon hemlig orden där de under hög sekretess delar urgamla kunskaper till nyupptagna medlemmar, även om vissa nästan antyder att så skulle vara fallet... 😂
Då förstår jag ärligt talat inte din intiala invändning 🤔
 
useless useless skrev:
Det krävs ju att man kan hantera enklare handverktyg och t ex dra åt en mutter utan att deformera den. Så viss träning är nödvändigt även om de flesta redan har fått den träningen genom att göra andra saker än att dra vattnet i ett nybygge.
Men saknar man de färdigheterna så behöver man en del praktisk träning, inte bara teori.
Fast även dra åt en mutter känns som nått man rätt noggrant kan beskriva, men ja, allt blir ju lättare när man gjort det ett par gånger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast även dra åt en mutter känns som nått man rätt noggrant kan beskriva, men ja, allt blir ju lättare när man gjort det ett par gånger.
Ja, men just de där grundläggande handgreppen glöms ofta bort. Visst är det ganska enkelt att följa t ex Vatettes instruktioner för någon som är händig från början. Men är man inte alls van att hålla i en skiftnyckel så kan man lätt misslyckas även med tydliga instruktioner.
 
useless useless skrev:
Ja, men just de där grundläggande handgreppen glöms ofta bort. Visst är det ganska enkelt att följa t ex Vatettes instruktioner för någon som är händig från början. Men är man inte alls van att hålla i en skiftnyckel så kan man lätt misslyckas även med tydliga instruktioner.
Förvisso helt sant, tänker att om man nu tänker sig på att göra all VVS i ett hus själv har man troligtvis pillat på sånt själv, eller så frågar man. (De som inte frågar hade ju byggt själv oavsett).

Men det är fortfarande ingenting som man inte skulle kunna beskriva med en tydlig instruktion.

Oavsett så var min initiala fråga ärlig, är där nått moment jag inte kan läsa mig till vill jag veta det så jag undvika det.
 
Jag kommer inte på något som inte går att läsa sig till när det gäller VVS. Det finns massor av utmärkt information tillgänglig på internet alldeles gratis. Man betalar med sin tid men det är ju en investering som ger bra återbäring i form av låg kostnad och bra resultat.

En liten svårighet som förvånade mig är att det kan vara ganska svårt att hitta lämpliga komponenter. Där finns såklart också lösningen på internet men tidsåtgången kan bli stor. Som exempel hade vi läckande strypventiler av en typ som utgick 1984. Ersättare som passar rakt av finns hos IMI TA. Det vet säkert alla erfarna och nu vet även jag det.

En annan ganska betydande svårighet för en oerfaren är att välja leverantörer. Jag väljer oftast kända fabrikat med hög kvalité till lägsta möjliga kostnad vilket ibland har gett lång leveranstid.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då förstår jag ärligt talat inte din initiala invändning 🤔
Min initiala invändning handlade om att kunskap för mig är mer än teoretisk kunskap som går att läsa sig till. För mig betyder kunskap även att man har inövade färdigheter som göra att man på ett effektivt sätt kan omsätta inlästa teoretiska fakta till ett korrekt praktiskt handlande.

Bara för att man kan bli fullärd teoretisk genom läsning betyder det inte att man blir en fullärd kunnig praktisk utövare, vare sig det handlar om konståkning eller rörmokeri.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Oavsett så var min initiala fråga ärlig, är där nått moment jag inte kan läsa mig till vill jag veta det så jag undvika det.
Jag har väldigt svårt att tro att det finns sådana moment.
 
R
Ja hur skulle trafiken se ut om man tog bort uppkörningen vid tagandet av ett körkort och bara hade en teoretisk inläsning🤔
 
R Rejäl skrev:
Ja hur skulle trafiken se ut om man tog bort uppkörningen vid tagandet av ett körkort och bara hade en teoretisk inläsning🤔
Fast det handlar väl i så fall inte bara om att ta bort uppkörningen utan om att ta bort all övningskörning. Vore nog inte helt lyckat...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har man tummen mitt i handen så blir det svårt. Hantverk är ju en del en vana att göra något.

Ta tex att åka snowboard, spela fotboll osv. Det måste man öva sig till... Även om det förstås går snabbare om man läst på om teorin först...

De är delarna där den erfarne rörmokaren känner igen en gänga som installerades 1927 i något slags engelskt bakvänt tum-storlek... Det är svårt att läsa sig till, iallafall tar det en förbannad tid...

Mycket hantverk närmar sig ju även "konst", kanske inte framförallt rörmokeri - men en viss del. Att få till en "snygg" installation och välja rätt dimensioner när det hamnar mellan rekommendationer i teorin. Att välja bra märken osv.

Så, en stor del i hantverksyrket är givetvis erfarenhet och skicklighet.

Men om vi pratar om att följa regleverket så tror jag man kommer långt om man är händig och byggt mycket innan och läser på noga.

Och. Om du beställer jobbet så kan du få en person som bygger sitt första badrum eller som helt enkelt är usel på det hen gör. Så ingenting säger ju att det MÅSTE bli bättre om man lejer bort det.

När jag ser hur min pappa har renoverat och byggt så har han lejt bort mycket, men då han började sitt yrkesliv inom bygg, gick över till projektering, kalkyl och större delen sålde system för detta så har han haft kontakt med både byggare och före detta kunder så han har både hållit i mycket av projektledning och planering men även lyckats få "bra killar" till alla jobb. Tror det betyder enormt mycket. De stora jobb han gjorde tog han hjälp av en firma som en av hans vänner startade och fick kanonbra snickare (men han betalade normalpris och vitt). Jag har för mig han oftast tagit hjälp med tätskikt men satt kakel, klinker osv själv, samma med svärfar - i båda fallen har det ju handlat om nybyggen men är väl 10-20 år sen. Jag själv har kört lite rörkopplingar, efter att inte fått hit nån som kunde ta sig an jobbet...

Nå. Jag tror man ska börja med nåt enklare än VVS och badrum om man aldrig byggt förut. Jag har inte alls samma erfarenhet att bygga som min far resp svärfar, tyvärr orkar min far inte längre ens besöka oss men svärfar brukar kunna hjälpa till. Jag lär mig långsamt och skulle inte tveka att göra ett badrum själv, även om jag skulle behöva läsa på för många moment. Mitt stora problem är att jag inte hinner göra det jag vill...
 
  • Gilla
Malainor och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Min initiala invändning handlade om att kunskap för mig är mer än teoretisk kunskap som går att läsa sig till. För mig betyder kunskap även att man har inövade färdigheter som göra att man på ett effektivt sätt kan omsätta inlästa teoretiska fakta till ett korrekt praktiskt handlande.

Bara för att man kan bli fullärd teoretisk genom läsning betyder det inte att man blir en fullärd kunnig praktisk utövare, vare sig det handlar om konståkning eller rörmokeri.
Fast nu handlade frågan om VVS i ett nybygge och vilka moment som krävde kunskap som inte gick att läsa sig till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.