O Färdshuset skrev:
Nu ja, men sen
Kortfattat,
Det blir det högsta effekten som du tar ut samtidigt under en timme som sätter den månadens nätavgift.
Den timmen är just den timmen du tar ut mest "el" samtidigt oavsett dag eller tid på dygnet under samma kalendermånad.
Dvs. ju mer förbrukare du har igång samtidigt desto större blir nätavgiften...
Varje förbukad kWh betalar du som vanligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Snart kund hos Eon
Sista raden ser ju fördelaktig ut, men vad betyder effektavgift 150.00

[bild]
Det verkar vara om du är en storförbrukare som behöver mer än en 62 A säkring (Dvs 400V in och 80A och uppåt, som verkar vara gränsen)
Då har dom en låg abbonemangsavgift men tar sen betalt per Kw/Månad.

Säg att du har 100A/400V=40 kW - då betalar du 150 x 40 = 6000 kr/månad i "effektavgift" utöver 837 kr för abboenmanget
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Säg att du har 100A/400V=40 kW - då betalar du 150 x 40 = 6000 kr/månad i "effektavgift" utöver 837 kr för abboenmanget
Riktigt så enkelt är det inte. elbolaget räknar ut den maximala effekt du har tagit ut varje månad och sätter priset i efterhand för den månaden. Så priset kommer att vara olika varje månad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. elbolaget räknar ut den maximala effekt du har tagit ut varje månad och sätter priset i efterhand för den månaden. Så priset kommer att vara olika varje månad.
Då är frågan om det finns andra begränsningar, för annars låter du ju bra mkt billigare än de andra varianterna (Iaf när man börjar prata om högre huvudsäkringar)?
 
O
Vilken jobbig tråd det blev, för att få förklaring på de 150.00 längst ner till höger.

Blev andra elbolag ,kW och kWh hit och dit, bilmotor och bensin, olika mätare, vattenkokare, elbilar, bilresor och hastigheter, hembränning, köpa annan fastighet mm. inblandade.

Nu skiter jag i det här och avvaktar tills jag är kund och ser om Eon kan hjälpa mig.
Under tiden ska jag fundera på andra alternativ för elförsörjning som komplement eller stadigvarande
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det verkar vara om du är en storförbrukare som behöver mer än en 62 A säkring (Dvs 400V in och 80A och uppåt, som verkar vara gränsen)
Då har dom en låg abbonemangsavgift men tar sen betalt per Kw/Månad.

Säg att du har 100A/400V=40 kW - då betalar du 150 x 40 = 6000 kr/månad i "effektavgift" utöver 837 kr för abboenmanget
Ps. 100A är 69kW vid 400V trefas
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Vilken jobbig tråd det blev, för att få förklaring på de 150.00 längst ner till höger.

Blev andra elbolag ,kW och kWh hit och dit, bilmotor och bensin, olika mätare, vattenkokare, elbilar, bilresor och hastigheter, hembränning, köpa annan fastighet mm. inblandade.

Nu skiter jag i det här och avvaktar tills jag är kund och ser om Eon kan hjälpa mig.
Under tiden ska jag fundera på andra alternativ för elförsörjning som komplement eller stadigvarande
Har du 16A idag KAN du inte gå över 80A. Detta kräver att du byter elmätare, så redan där innebär detta att det är ett rejält projekt att byta. Vad jag tror folk hänger upp sig på är proportionerna. 80A då pratar vi mindre tillverkningsindustri eller relativ stor hyresfastighet, lantbruk eller liknande.

Nåja jag tror du faktiskt har fått svar längre upp. Dessa 150 är för månadens toppförbrukning och är ett sätt för nätbolagen att se till att deras storförbrukare inte överlastar elnäten. Du får helt enkelt betala en "straffavgift" för toplasttimmen som är beroende på hur hög den förbrukningen är. Hoppas det blev lite klarare och som sagt innan du drar igång din industri behöver du ändå ha över elektriker att byta mätare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Högsta genomsnittliga effekten under en timme.
hej
min elleverantör tillämpar en "effektavgift". Den är tänkt att styra oss privatkunder att använda mindre på dagtid dvs den tas inte ut (mäts inte) efter 1900 eller på helger. Den fungerar så att om jag en dag bestämmer mig för att köra spis, ugn, dammsugare och torktumlare samtidigt, dvs drar många kilowatt, så "straffas" jag för hela den månaden. Jag behöver inte ha grejjorna igång flera timmar och dra många kilowattimmar för att den ska falla ut utan det är maxvärdet som mäts. Låt oss säga 5 kW men bara fem minuter=5 gånger avgiften i slutet på månaden. Men den korta tiden kommer ju inte att egentligen synas på antalet kilowattimmar jag ska betala. Det är ju så tänkt att vi ska vänta till helgen med nöjet att tvätta och göra långkok, så att vi inte använder den effekt man vill skicka till företag under arbetstid.
 
Vilken nätägare har du? Mig veterligen finns det ingen nätägare som gör på det sätt du beskriver. Så jag skulle tro att du missförstått hur det fungerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Låt oss säga 5 kW men bara fem minuter=5 gånger avgiften i slutet på månaden. Men den korta tiden kommer ju inte att egentligen synas på antalet kilowattimmar jag ska betala.
Är du säker på att det räcker med 5 minuter? Enligt villkoren för det Eon-abonnemang tråden handlar om är det en timme som gäller. Nu kommer det nya krav på att elmätarna ska mäta och rapportera varje kvart. Då lär det vara medeleffekten under en kvart som blir styrande för effekttariffen.


Edit: Tvåa som vanligt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
J J.Augustsson skrev:
Har du 16A idag KAN du inte gå över 80A. Detta kräver att du byter elmätare, så redan där innebär detta att det är ett rejält projekt att byta. Vad jag tror folk hänger upp sig på är proportionerna. 80A då pratar vi mindre tillverkningsindustri eller relativ stor hyresfastighet, lantbruk eller liknande.

Nåja jag tror du faktiskt har fått svar längre upp. Dessa 150 är för månadens toppförbrukning och är ett sätt för nätbolagen att se till att deras storförbrukare inte överlastar elnäten. Du får helt enkelt betala en "straffavgift" för toplasttimmen som är beroende på hur hög den förbrukningen är. Hoppas det blev lite klarare och som sagt innan du drar igång din industri behöver du ändå ha över elektriker att byta mätare.
Var för måste mätaren bytas då anläggningen är dimensionerad för 80 A?
 
för att mätaren förmodligen inte är dimensionerad för 80 A. Över 63 A brukar man mäta med strömspolar istället för att strömmen går igenom mätaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
för att mätaren förmodligen inte är dimensionerad för 80 A. Över 63 A brukar man mäta med strömspolar istället för att strömmen går igenom mätaren.
Då har väll både elektrikern och Eon fel, för de sa att jag kunde välja valfri huvudsäkring upp till 80 A
 
Det är väl inte fel? Dom sa säkert inte att du kan byta till 80 A utan några ändringar som helst.
Jag kan byta till 120 A, eftersom min servis är dimensionerad för det. Men det skulle innebära att jag måste byta både mätarskåp och elmätare...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.