O
D Daniel 109 skrev:
Nej, hur tänkte du då?
Men va fan när betalar man 150, hela tiden eller bara för nån kWh och i så fall vid vilken tidpunkt
 
O Färdshuset skrev:
Om jag tolkar det rätt och man har koll så kan man ligga på en hög förbrukning hela tiden och se till att förbrukningen går upp lite en gång under månaden för att få bästa ekonomin?
Du får betala för månadens toppnotering, så det tjänar du inget på.

Dvs, när månaden gått kollar Eon hur stor medeleffekt du dragit varje timme. Om den högsta effekten är t ex 12 kW så får du betala 1800:- i effektavgift för den månaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Du verkar fortfarande inte förstå skillnaden mellan effekt och energi.

Du betalar extra för möjligheten att ta ut en viss högre effekt i kW (kraftigare matning, större transformatorstation behövs, kostar extra). Hur mycket energi du sedan förbrukar, i kWh, betalar du enligt gällande taxa per kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Du får betala för månadens toppnotering, så det tjänar du inget på.
Vad betyder toppnotering?
 
O Färdshuset skrev:
Vad betyder toppnotering?
Högsta genomsnittliga effekten under en timme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Men va fan när betalar man 150, hela tiden eller bara för nån kWh och i så fall vid vilken tidpunkt
Du betalar inte 150 för någon kWh utan per kW det ögonblick under månaden då du har mest effekt inkopplad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Men va fan när betalar man 150, hela tiden eller bara för nån kWh och i så fall vid vilken tidpunkt
För kWh'arna betalar man 5,1 öre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
För kWh'arna betalar man 5,1 öre.
Ja och det är billigt jämfört med alla andra alternativ, men jag vill veta när de tar 150,00, för att räkna ut om det går att göra lönsamt för mina behov
 
O Färdshuset skrev:
Ja och det är billigt jämfört med alla andra alternativ, men jag vill veta när de tar 150,00, för att räkna ut om det går att göra lönsamt för mina behov
Du betalar för din effekttopp under månaden, 150 kr per kW.

Om din toppnotering är 1 kW kostar det 150 kr.
Om din toppnotering är 10 kW kostar det 1500.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Snart kund hos Eon
Sista raden ser ju fördelaktig ut, men vad betyder effektavgift 150.00

[bild]
Om du har effektabonnemang istället för vanligt abonnemang, så räknas din månadskostnad lite annorlunda. Den fasta månadsavgiften och även den rörliga överföringsavgiften per kWh är lägre, men istället tillkommer en effektavgift som baseras på det största effektuttaget under en timme under månaden.

Räknar du på en normal villa blir det ungefär samma pris. Men för att en industri med 200A abonnemang ska betala rättvist är det mycket bättre att få in en effektterm.
 
O
Fotografen Fotografen skrev:
Du betalar för din effekttopp under månaden, 150 kr per kW.

Om din toppnotering är 1 kW kostar det 150 kr.
Om din toppnotering är 10 kW kostar det 1500.
Ok tror jag förstår så långt, men man gör förmodligen av med mer än 1 kW, så hur kommer de fram till vad som är toppnotering
 
Det mäts med din mätare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det mäts med din mätare.
O Färdshuset skrev:
Ok tror jag förstår så långt, men man gör förmodligen av med mer än 1 kW, så hur kommer de fram till vad som är toppnotering
Din mätare läses av var 15:e minut. Man jämför mätarställningen hh:00 med hh:15 (osv) och räknar ut medeleffekten per kvart som skillnaden i mätarställning delat med tiden, så egentligen kan man ta ut 30 kW i 5 minuter och sen 0 kW i 10 minuter, och få en toppnotering på 10 kW.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Ok tror jag förstår så långt, men man gör förmodligen av med mer än 1 kW, så hur kommer de fram till vad som är toppnotering
Grundproblemet är att du inte verkar förstå att kW och kWh är helt olika saker.

Vi kan säga så här: Energin, kWh, kallar vi för A. Effekten, kW, kallar vi för B.
Då blir kostnaden 5,1 öre för varje A plus 150 kronor för varje B plus 837:50.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
S stugan_i_skogen skrev:
Om du har effektabonnemang istället för vanligt abonnemang, så räknas din månadskostnad lite annorlunda. Den fasta månadsavgiften och även den rörliga överföringsavgiften per kWh är lägre, men istället tillkommer en effektavgift som baseras på det största effektuttaget under en timme under månaden.

Räknar du på en normal villa blir det ungefär samma pris. Men för att en industri med 200A abonnemang ska betala rättvist är det mycket bättre att få in en effektterm.
Om jag tolkar dig rätt så rent teoretisk betyder det att om den totala förbrukningen gör att den rörliga överföringsavgiften blir lägre än 150 gånger x antal kW under den timme man har störst effektuttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.