A Anders_Nilsson skrev:
Läcker det eller är det bara lite ärg? I så fall kan man helt enkelt byta ut de kopplingar där det ärgat. Sedan vad gäller gummislang med slangklämmor så kan det mycket väl vara ok, det beror på vad tillverkaren säger. Kom ihåg att värmesystem har lågt tryck. Man skulle inte koppla så här i ett färskvattensysten men då är det mycket högre tryck.

Släpp det där snacket om att byta allting, det kommer du ingen vart med. Det du eventuellt kan få ersättning för är att åtgärda det som inte fungerar. Vad är det för fel på radiatorerna? De värmer ju. Koncentrera dig i stället på det som inte fungerar så har du en chans att få något åtgärdat. Sedan misstänker jag att det bara är att dra åt kopplingarna.
Nja det kommer åka ut av flera anledningar.

1. Samtliga gummi kopplingar vittrar/smular mer eller mindre
2. Ärjade kopplingar med dropp på en av dom.
3. Har ingen lust att ha lister som är 25 cm höga
4. Värmer upp ytterväggen ist för inneluften är inte särskilt effektivt. Efter bytet på nedervåningen till vanliga radiatorer så minskade energiåtgången avsevärt.
 
I Iskakan skrev:
Nja det kommer åka ut av flera anledningar.

1. Samtliga gummi kopplingar vittrar/smular mer eller mindre
2. Ärjade kopplingar med dropp på en av dom.
3. Har ingen lust att ha lister som är 25 cm höga
4. Värmer upp ytterväggen ist för inneluften är inte särskilt effektivt. Efter bytet på nedervåningen till vanliga radiatorer så minskade energiåtgången avsevärt.
Ok, ditt val. Men inte dolt fel. 1 och 2 är kanske fel men det är en smärre kostnad att byta. 3 är personlig smak. 4, tja, du hade ju en energideklaration vid köpet. Sedan kan man ju tycka att det lönar sig att byta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Iskakan skrev:
Vi förde en dialog med säljare och mäklare kring värmesystemet där jag inte fick några indikationer på några felaktigheter med tanke på ålder på huset och hur installationen såg ut kopplat till de synliga delarna i källaren. Med tanken att jag tittade ner mot ”elementet” och såg inget ”konstigt” mer än att det var inbyggt med inspektionslucka i fönsterbrädan.
Här är det intressanta vilken exakt information du fick av säljaren. T ex om säljaren utfäste att det var fackmannamässigt utfört och t ex utfört av någon VVS-firma i branschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
Kåken har doldafel försäkring
Det är inte en försäkring för dig som köpare. En dolda fel-försäkring skyddar säljaren mot anspråk från köparen.

Om något sätter den köparen i en sämre position då motparten i en tvist blir ett försäkringsbolag snarare än säljaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är det intressanta vilken exakt information du fick av säljaren. T ex om säljaren utfäste att det var fackmannamässigt utfört och t ex utfört av någon VVS-firma i branschen.
Nej det sa han inte vad jag minns nu. Det hör till att han var ägare nr 2. Hittade dock protokollet från kontrollansvarig där allt ser grönt ut. Dock står det endast att värmeinstallationen har funktionskontrollerats med signatur utan anmärkning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om något ser konstigt, eller udda ut. Så gäller utökad undersökningsplikt. Eftersom att du genast reagerade på de dolda elementen, så "borde" du ha undersökt det noga. Det kommer att anses som "för enkelt" att kolla. Därför kommer det inte att tolkas som dolt. Kanske kan den lilla läckan, anses som fel. Men i övrigt så är det snarast en okonvensionell lösning, som inte är fackmannamässig. Så det är tyvärr knappt att det kan ses som ett fel.
Sist men inte minst, handlar det om husets värde, med och utan vetskap om "felet". Det handlar alltså inte om pengar för att avhjälpa felet. Frågan är om värdet på huset hade förändrats?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
När jag kommer in i huset så ser jag inga element
I Iskakan skrev:
Ser att man kan skruva bort fönsterbrädan för inspektion.
I Iskakan skrev:
Funderar inte mer på de.
I Iskakan skrev:
Tycker att jag uppfyller de tre kriterierna:
/…/
  • Felet ska inte ha gått att upptäcka.
  • Felet ska inte ha varit förväntat.
Nåja.
I Iskakan skrev:
Inbyggda element i golv finns och i vägg? hemma pulandet ser du bara när du satt kofoten i socklarna
I Iskakan skrev:
lister som är 25 cm höga
Tittar man bort från uppenbara indikatorer ser man förstås ingenting. Men du har ju uppenbarligen sett, och sen valt att inte undersöka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om något ser konstigt, eller udda ut. Så gäller utökad undersökningsplikt. Eftersom att du genast reagerade på de dolda elementen, så "borde" du ha undersökt det noga. Det kommer att anses som "för enkelt" att kolla. Därför kommer det inte att tolkas som dolt. Kanske kan den lilla läckan, anses som fel. Men i övrigt så är det snarast en okonvensionell lösning, som inte är fackmannamässig. Så det är tyvärr knappt att det kan ses som ett fel.
Sist men inte minst, handlar det om husets värde, med och utan vetskap om "felet". Det handlar alltså inte om pengar för att avhjälpa felet. Frågan är om värdet på huset hade förändrats?
A AG A skrev:
Om något ser konstigt, eller udda ut. Så gäller utökad undersökningsplikt. Eftersom att du genast reagerade på de dolda elementen, så "borde" du ha undersökt det noga. Det kommer att anses som "för enkelt" att kolla. Därför kommer det inte att tolkas som dolt. Kanske kan den lilla läckan, anses som fel. Men i övrigt så är det snarast en okonvensionell lösning, som inte är fackmannamässig. Så det är tyvärr knappt att det kan ses som ett fel.
Sist men inte minst, handlar det om husets värde, med och utan vetskap om "felet". Det handlar alltså inte om pengar för att avhjälpa felet. Frågan är om värdet på huset hade förändrats?
Ja eller så hade marknaden redan värderat huset. Eftersom vi va ända budgivaren och fick det XX procent under utgångspris.

Svårt att säga med den marknaden vi har just nu.
 
Tack för alla svar, uppskattas att höra era tankar kring vad man borde och inte borde gjort/göra :)

Hoppas ni nu har fått se nåt ni aldrig mer stöter på i form av värmesystem för båt i hus… 😅

God Jul!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Som köpare har man en stark undersökningsplikt. Är man inte nog kunnig själv måste man köpa den tjänsten(ej låta säljare köpa besiktning). Är man även medveten om att något möjligen är upphov till fel så ökar undersökningsplikten. Likaså är det viktigt vad som står i annons och köpebrev alternativt nämnt av säljarna.
Har ni dessutom betalat underpris så får man räkna med fel.
Sen får man titta på om man valt att hantera ärendet inom skälig tid från upptäckt/övertagande.

Men bra att du nämner detta så fler kan få upp ögonen då husköp oftast är den störata investering man gör i livet🤓.
God Jul på er, hoppas allt löser sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dolda fel är inget konto man bara kan hämta ifrån. Det är en process mellan säljare och köpare.

Dolt fel? Vad är det dolda? Du har en väldigt annorlunda värmelösning som tydligt fungerar.
Eftersom det är en udda lösning så kan man absolut tänka sig att man bör granska det hela lite mer noggrant.
Att dra ledningar för värme har tidigare varit godkänt att dra dolt. jag kommer inte ihåg när det ändrades.
Nu är kopplingarna synliga så det är bara att åtgärda.
Skulle något vara dolt fel. så skulle det vara kopplingen. Det är troligtvis inte så dyrt att åtgärda. Det innebär att du vid en rättegång trots att felet är dolt inte får några pengar då kostnaden för att åtgärda är helt enkelt för låga. Jag törs inte hur man dömmer kostnaden för jurister vid ett sådant fall. Men risken är du får stå för dina egna kostnader.
Tänk på att du kan få rot på åtgärda kopplingarna.

Min rekommendation är att det är inte värt att processa. Det är alldeles för osäkert och för lite pengat

Du har köpt ett hus glada små överraskningar dyker upp då och då!
Charmen med att bo i hus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Min åsikt:

Det är fel men det har inte orsakat någon skada, så det finns inget att ersätta.
Det är inte dolt, det går att undersöka.
Det fanns anledning att göra fördjupad undersökning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Det som är fel är gummiprylarna som man inte kan förvänta sig sitta där. Att elementen är korkat monterade, det var ju helt uppenbart utan vidare undersökning. Att bråka om att konvertera gummi till metallkopplingar är knappast värt besväret som jag ser det. Att man vill ha nya element monterade på traditionellt sätt, har ingenting med säljaren att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S
Undrar om en vvs firma vill ta på sig att byta gummikopplingarna mot fasta kopplingar i ett sånt där hempulat system? Känns som de kommer vilja friskriva sig från allt isåfall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skulle vara roligt å veta vad ni har för värmekälla å vad ni gör av med i kwh då jag förmodar det är ju inte det effektivaste systemet som finns. Det kan ju finnas lite pengar att spara om man kan bygga om systemet till något som liknar "standard"
 
  • Gilla
Iskakan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.