Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja just det..
Själv körde jag med Bostik kakellim när jag kaklade 2-3 kvm i köket.
Mycket smidigt.
[länk]
Men det är färdigblandat va? Risk för att det fryser sönder i bilen när man glömmer hinken.
Sen är det inget man använder i vanliga fall så nästa gång har den torkat om man kom ihåg att ta in den 🙂
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Den här tråden får mig ju att må dåligt.

Faktura på 5000kr för det lilla.
Kakel och list fanns redan.

Plattsättare har alltid ett par sorters fix och fog (i några färger) med sig. De har aldrig köpt ut enbart till detta och isåfall så sitter det hos någon annan redan som också fått betalat det.

Fixkam
1kg färdigt Fix
Fog
1 tub Silicon.

Material för typ 350, max 400kr om man köper själv.
Behövs primer så tillkommer det, eller alternativ till primer.

20 min att sätta upp, låt torka.
Blanda fog/foga 20 min.
Torka av och dra silicon. 20 min.

En timmes jobb.

Hade vi bott grannar hade jag gjort det gratis.

Tyvärr blir det såhär med småjobb
B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
Hur mycket skulle du anse va en rimlig kostnad?
 
D Detlösersig skrev:
Då det är inbakat fogning plus admin i en post 4h blir det svårt att veta om det är 3+1h eller 1+3h. Oavsett anser jag att det är oskäligt lång tid för att foga den lilla biten. Om han nu inte administrerat ROT i 3 h.
Sedan undrar jag varför det köps 5kg fog till ett jobb som är så litet att få plattsättare ens skulle ta det. Och varför har det sedan slängts?

Jag ställer frågan vad som är oskäligt just för att det ofta försvaras att det är skäligt men få gånger ser jag vad oskäligt pris för samma jobb anses vara.
Varför svarar du inte på min fråga? Vad anser du är en skälig kostnad?
 
P Pligg85 skrev:
Den här tråden får mig ju att må dåligt.

Faktura på 5000kr för det lilla.
Kakel och list fanns redan.

Plattsättare har alltid ett par sorters fix och fog (i några färger) med sig. De har aldrig köpt ut enbart till detta och isåfall så sitter det hos någon annan redan som också fått betalat det.

Fixkam
1kg färdigt Fix
Fog
1 tub Silicon.

Material för typ 350, max 400kr om man köper själv.
Behövs primer så tillkommer det, eller alternativ till primer.

20 min att sätta upp, låt torka.
Blanda fog/foga 20 min.
Torka av och dra silicon. 20 min.

En timmes jobb.

Hade vi bott grannar hade jag gjort det gratis.

Tyvärr blir det såhär med småjobb
Samma här... En låda pilsner.

- Denna kakling kostade mig ca 2000 kr.
Aldrig gjort sånt tidigare.
Viktigaste verktyget var en billig krysslaser som jag hade liggande.

Köksbänk med redskap, flaska, öppen låda, diska, träskåp, vitt kakel och naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkt träkök med vita kakelplattor, marmorliknande bänkskiva, rostfri diskbänk och undermonterad diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Ställ dig frågan: är jag nöjd med arbetet?

Småjobb som detta blir dyrare per kvadratmeter då momenten som skall utföras är desamma som vid ett större jobb.
Det är rimligt att hantverkaren ska tjäna in sitt levebröd med alla omkostnader kopplat till det även om det bara gäller ett litet stänkskydd i köket. Att hela tiden som yrkesman ska behöva analysera om man tar ut ockerpris eller inte när man vet att man behöver fakturera dessa x kronor för att ligga i nivå med sin beräknade dagsförtjänst är förödande för arbetslust och påverkar inte sällan humör och hur man uppfattas av kunder och leverantörer. Därför tar de hantverkare med tillräcklig självaktning ut det de behöver på fakturan.

Det många inte heller tänker på när de vill ha saker gjorda så snabbt och billigt som möjligt är att man ofta får viga en dag till det specifika jobbet. Överraskningarna kan vara många: bakomliggande vägg går sönder när man river, väggen är buktig, eller sånt som man kanske inte hunnit undersöka under det ofta kostnadsfria offertbesöket. Med andra ord bokar man inte in några fler jobb den dagen. Omställning från ett jobb till ett annat kostar också i form av arbetstid.

Min poäng: jag tycker att fakturan är fullt rimlig. Som beställare gör man bäst i att be om offert eller prisuppskattning. En seriös hantverkare presenterar då sitt pris med en bra förklaring till sin prissättning om han får frågor.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Med andra ord, när man läser tråden så skulle arbetstiden för att få utfört det jag gjorde kostat bara något mer.

Proffsen är ju så snabba på att fixa själva monteringen😋
Fixat lätt på en dag.
 
Redigerat:
N Nitronen skrev:
Ställ dig frågan: är jag nöjd med arbetet?

Småjobb som detta blir dyrare per kvadratmeter då momenten som skall utföras är desamma som vid ett större jobb.
Det är rimligt att hantverkaren ska tjäna in sitt levebröd med alla omkostnader kopplat till det även om det bara gäller ett litet stänkskydd i köket. Att hela tiden som yrkesman ska behöva analysera om man tar ut ockerpris eller inte när man vet att man behöver fakturera dessa x kronor för att ligga i nivå med sin beräknade dagsförtjänst är förödande för arbetslust och påverkar inte sällan humör och hur man uppfattas av kunder och leverantörer. Därför tar de hantverkare med tillräcklig självaktning ut det de behöver på fakturan.

Det många inte heller tänker på när de vill ha saker gjorda så snabbt och billigt som möjligt är att man ofta får viga en dag till det specifika jobbet. Överraskningarna kan vara många: bakomliggande vägg går sönder när man river, väggen är buktig, eller sånt som man kanske inte hunnit undersöka under det ofta kostnadsfria offertbesöket. Med andra ord bokar man inte in några fler jobb den dagen. Omställning från ett jobb till ett annat kostar också i form av arbetstid.

Min poäng: jag tycker att fakturan är fullt rimlig. Som beställare gör man bäst i att be om offert eller prisuppskattning. En seriös hantverkare presenterar då sitt pris med en bra förklaring till sin prissättning om han får frågor.
Håller inte med. Antingen tar han ett fast pris för att han är rätt att behöva hela dagen.

Eller fakturerar han löpande och då är det förstås den tiden han verkligen lagt. Och han har OMÖJLIGT lagt 7 timmar jobb på detta. Såvida inte väggen bakom gick sönder och han fick åka och köpa gips (vilket inte nämnts eller syns på fakturan). Däremot kan han förstås säga att att ”vi har en minimidebitering på 7 timmar” även vid löpande. Då hade detta varit ok. Nu kan man inte förvänta sig att han ska ha minimidebitering som han uppenbart ”nyttjat”.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja just det..
Själv körde jag med Bostik kakellim när jag kaklade 2-3 kvm i köket.
Mycket smidigt.
[länk]
Hantverkare köper inte fördigblandat fix då det är frysrisk i bilen tex. Är det inte ovanligt att man dagen innan handlar materialet som då ligger i bilen över natten😉
 
R
H Hybro skrev:
Samma här... En låda pilsner.

- Denna kakling kostade mig ca 2000 kr.
Aldrig gjort sånt tidigare.
Viktigaste verktyget var en billig krysslaser som jag hade liggande.

[bild]
[bild]
Snyggt😉
 
Tack.

Som sagt, första gången jag kaklat.
Är övertygad om att jobbet är ordentligt gjort.

OT.
Alla bänkskivor och vask blev utbytta samtidigt. Även här kom krysslasern till nytta. Att mäta nedåt ifrån.
Visserligen var nedersta raden på kaklet invid väggen exakt i våg, vilket var ett bra utgångsläge. Kliade sen upp med halva träklädklypor. Sist av allt gjorde jag duttar av PP inunder.
Tejp mitt för varje dutt på skivans undersida, för att möjliggöra framtida losstagning.

BT.
 
Mikael_L
nino nino skrev:
Men det är färdigblandat va? Risk för att det fryser sönder i bilen när man glömmer hinken.
Sen är det inget man använder i vanliga fall så nästa gång har den torkat om man kom ihåg att ta in den 🙂
Så kan det vara, att de som plattsätter yrkesmässigt inte vill använda det.
Och orsakerna kan vara flera olika, dels blir man ofta bättre och duktigare och snabbare ifall man renodlar vilka material och arbetsmetoder man använder, dels sånt som ni tar upp här.

Men han skulle åtminstone i teorin kunnat åkt och hämtat upp en liten hink kakelfix som är klart att använda, och kvittat tidsbesparingen att slippa blanda och sen rengöra kärl mot tiden att åka och hämtat ut en hink. Och då hade materialet blivit billigare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja, det kan vara dyrt med fem tusen spänn för att sätta två rader kakel.
Men, varför ska någon annan än kunden betala alla kringkostnader, kostnader som är lika oberoende av hur stort eller litet jobbet är?
Sätt er och fundera på vad allt kostar ned till sista öret, och så moms på det.
Sverige är inte avsett för folk som vill ha små jobb billigt.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Nissens
Fotografen Fotografen skrev:
Ja, det kan vara dyrt med fem tusen spänn för att sätta två rader kakel.
Men, varför ska någon annan än kunden betala alla kringkostnader, kostnader som är lika oberoende av hur stort eller litet jobbet är?
Sätt er och fundera på vad allt kostar ned till sista öret, och så moms på det.
Sverige är inte avsett för folk som vill ha små jobb billigt.
Det är ju inga konstigheter med det. Men hur kan det vara ok att hantverkaren tar med sig materialet kunden faktiskt har köpt?

Sannolikt tar hantverkaren betalt för det en gång till hos nästa kund eller tar hem det för egen användning… det är inte ok.
 
B Biliwi skrev:
Reskostnaden kan i och för sig inte ha varit så stor eftersom företaget ligger mindre än 100 meter från där jag bor. Nåväl, jag har lärt mig en läxa.
Jag är målarmästare men har även gjort badrum,lagt klinkers och satt upp massor av kökskakel. Vet ej var du bor men detta är storstadspriser. Uppsättning kakel max 1 timme. Använder man ett rapidfix så kan man foga någon halvtimme senare. Under tiden tar man en fika. Fogning max 1 timme då inkluderat blandning av fog. Silicon går också att montera direkt efter fogning. Debitering för ROT har jag aldrig sett förut. Materialåtgången och kostnad är orimlig . Ett sådant jobb hade jag gjort på en förmiddag eller efter lunchen. Det för att hinna annat också. Bilersättning tillkommer alltid pga skatteregler.
Jag hade debiterat ung. 3 timmar för detta jobbet,material någon hundralapp. På timmarna försvinner 30% ROT. Mitt pris här i södra småland hade legat på kanske halva det beloppet. Dessutom är fakturan du fått ej korrekt.ROT utgår bara på arbetskostnad,snubben har lagt det på allt. Kanske kan tyckas vara en fördel för dej men snubben får ut några extra hundralappar från ditt skattekonto. Så priset blir de facto ännu lite högre. Mitt råd är som du även lärt dig nu ta reda på priset för att undvika snubbar. Jobbet i sig verkar vara snyggt gjort. Men faktureringen.....
 
  • Haha
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
Att det skulle ta 7 timmar att fixa det är helt sjukt. Det är ungefär vad det tar att göra ett kök som är ca 5 meter ovan bänk. Skamligt pris. Sen att kasta det som blir över är hål i huvudet. Det är ett jobb fram till frukost. 💪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.