D Detlösersig skrev:
Ännu en motfråga. Varför är det så svårt att svara på den frågan jag ställde i mitt första inlägg?
Ok. Jag tycker kostnaden är lite hög, men fortfarande skälig. Hade det varit någon timme till eller högre materialkostnad skulle jag också ifrågasatt kostnaden.

Vad tycker du hade varit en skälig kostnad?
 
Jag tycker också att det är mycket pengar för ett litet jobb, men man måste nog ta så pass mycket för att inte gå back den dagen.
Avsätter man tex 4h för hela jobbet, med snabbfix och fogning samma dag så har man 4h kvar att jobba.
Man vill kanske inte börja sätta en vägg hos en annan kund om man har 3-3.5h kvar, hinner man tätskikta ett badrum på den tiden? kanske
Har du ett till kökskakel att sätta, tveksamt

Allt beror ju så klart på hur många anställda som finns, har du ett stort jobb undertiden, hotell, badhus ja då kan du ju skicka dit gubben för på ett sånt ställe finns alltid nåt att göra.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
R
D Detlösersig skrev:
Jag ställde en fråga i mitt första inlägg. Om detta är skäligt, vad är då oskäligt. Vad anser du?
Omöjligt att svara på för även hantverkare är människor.. vi är alla olika snabba, någranna osv.
3 Tim första dagen till att täcka, prima, bära in verktyg, demontera eluttaget, blanda bruk som får sätta sig ca 5 min blanda igen för att sedan kakla vägsnuttten med skärningar städning packa in sina verktyg i bilen och sedan resan dit och hem..
3 tim Andra dagen skrapa bort överflödig fix i fogar och rengöring av plattorna, blanda fog, foga låta det torka tvätta av plattorna låta det torka och sedan fintvätt. Sedan silikoning runt om och montering av eluttaget. Städning borttagning skyddspapp/plast packa bilen med allt köra till återvinningsstationen med skräpet och resan dit o hem..
Sedan har han tagit betalt för en Tim admin

Totalt 6 Tim arbete och restid och 1 Tim admin = 7 Tim inte oskäligt..

Berätta nu hur du får det att bli oskäligt?
 
  • Gilla
foppa och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Jag tycker kostnaden är lite hög, men fortfarande skälig. Hade det varit någon timme till eller högre materialkostnad skulle jag också ifrågasatt kostnaden.

Vad tycker du hade varit en skälig kostnad?
Då det är inbakat fogning plus admin i en post 4h blir det svårt att veta om det är 3+1h eller 1+3h. Oavsett anser jag att det är oskäligt lång tid för att foga den lilla biten. Om han nu inte administrerat ROT i 3 h.
Sedan undrar jag varför det köps 5kg fog till ett jobb som är så litet att få plattsättare ens skulle ta det. Och varför har det sedan slängts?

Jag ställer frågan vad som är oskäligt just för att det ofta försvaras att det är skäligt men få gånger ser jag vad oskäligt pris för samma jobb anses vara.
 
Claes Sörmland
D Detlösersig skrev:
Om detta är skäligt undrar jag lite försynt hur dyrt det måste bli innan det är oskäligt?
Priset (om det inte redan är avtalat) ska enligt konsumenttjänstlagen bestämmas utifrån vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Till sin hjälp kan konsumenten begära en specificerad räkning.

Skäligheten bedöms alltså inte enbart efter antalet kakelplattor som har satts upp eller liknande. Typiskt sett är ett skäligt pris ett som ligger inom vad andra företag aktiva inom samma tjänstemarknad skulle ta för jobbet.

D v s tar lokalmarknadens aktiva mellan 5000 och 9000 kr för en tjänst så är det inte skäligt att ta 20000 kr för samma arbete. Men att ligga nära 5000-9000 kr är vanligen det.
 
  • Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Omöjligt att svara på för även hantverkare är människor.. vi är alla olika snabba, någranna osv.
3 Tim första dagen till att täcka, prima, bära in verktyg, demontera eluttaget, blanda bruk som får sätta sig ca 5 min blanda igen för att sedan kakla vägsnuttten med skärningar städning packa in sina verktyg i bilen och sedan resan dit och hem..
3 tim Andra dagen skrapa bort överflödig fix i fogar och rengöring av plattorna, blanda fog, foga låta det torka tvätta av plattorna låta det torka och sedan fintvätt. Sedan silikoning runt om och montering av eluttaget. Städning borttagning skyddspapp/plast packa bilen med allt köra till återvinningsstationen med skräpet och resan dit o hem..
Sedan har han tagit betalt för en Tim admin

Totalt 6 Tim arbete och restid och 1 Tim admin = 7 Tim inte oskäligt..

Berätta nu hur du får det att bli oskäligt?
"Omöjligt att svara på" Ok men med det svaret blir det ju i princip aldrig oskäligt högt pris vilket känns sådär ur ett kundprrspektiv.
 
B
P Pligg85 skrev:
Den här tråden får mig ju att må dåligt.

Faktura på 5000kr för det lilla.
Kakel och list fanns redan.

Plattsättare har alltid ett par sorters fix och fog (i några färger) med sig. De har aldrig köpt ut enbart till detta och isåfall så sitter det hos någon annan redan som också fått betalat det.

Fixkam
1kg färdigt Fix
Fog
1 tub Silicon.

Material för typ 350, max 400kr om man köper själv.
Behövs primer så tillkommer det, eller alternativ till primer.

20 min att sätta upp, låt torka.
Blanda fog/foga 20 min.
Torka av och dra silicon. 20 min.

En timmes jobb.

Hade vi bott grannar hade jag gjort det gratis.

Tyvärr blir det såhär med småjobb
Var bor du?
Har ett gäng plattor som behöver sättas🥳
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Eller när jag var på efterkontroll på bilprovningen. 400:- för 3 minuters jobb. Är verkligen 8000:- i timmen skäligt? Borde jag stått på mig och betalat 30:- istället?
Men det är fast pris.
Du vet summan innan.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R
D Detlösersig skrev:
Då det är inbakat fogning plus admin i en post 4h blir det svårt att veta om det är 3+1h eller 1+3h. Oavsett anser jag att det är oskäligt lång tid för att foga den lilla biten. Om han nu inte administrerat ROT i 3 h.
Sedan undrar jag varför det köps 5kg fog till ett jobb som är så litet att få plattsättare ens skulle ta det. Och varför har det sedan slängts?

Jag ställer frågan vad som är oskäligt just för att det ofta försvaras att det är skäligt men få gånger ser jag vad oskäligt pris för samma jobb anses vara.
Eller så ser man det med att har man inte kunskapen om vad för olika moment och arbetssätt som behövs, så frågar man lite försynt och inte bara säger att det är oskäligt…
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Priset (om det inte redan är avtalat) ska enligt konsumenttjänstlagen bestämmas utifrån vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Till sin hjälp kan konsumenten begära en specificerad räkning.

Skäligheten bedöms alltså inte enbart efter antalet kakelplattor som har satts upp eller liknande. Typiskt sett är ett skäligt pris ett som ligger inom vad andra företag aktiva inom samma tjänstemarknad skulle ta för jobbet.

D v s tar lokalmarknadens aktiva mellan 5000 och 9000 kr för en tjänst så är det inte skäligt att ta 20000 kr för samma arbete. Men att ligga nära 5000-9000 kr är vanligen det.
Jag trodde faktiskt inte att nån skulle tro att jag menade att antalet plattor i sig var det avgörande.

Nu fick jag iaf bra svar på min fråga och känner mig lite mer införstådd i ämnet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
D Detlösersig skrev:
"Omöjligt att svara på" Ok men med det svaret blir det ju i princip aldrig oskäligt högt pris vilket känns sådär ur ett kundprrspektiv.
Ja några timmar mer eller mindre får det skilja emellan olika utförare för att vara inom det skäliga…
 
Claes Sörmland
D Detlösersig skrev:
"Omöjligt att svara på" Ok men med det svaret blir det ju i princip aldrig oskäligt högt pris vilket känns sådär ur ett kundprrspektiv.
Nåja, om t ex TS hade fått en faktura 10X för hög, d v s på 70 000 kr så hade det varit oskäligt. D v s konsumenttjänstlagen skyddar konsument här.

Håller sig företaget till 10 000-15 000 kr per heldag i totalt fakturerat belopp (utan ROT-beräkningar inblandat) så är det sällan oskäligt. Det är ju där det hamnar om företaget ska kunna överleva på marknaden långsiktigt med det skattetryck som vi har och kravet på att anställda hantverkare ska ha en lön på den nivå att de ingår i den breda medelklassen. (Sen kan man ju försöka med fattiga migrantarbetare från andra länder för att trycka ned företagets kostnader.)

Den konsument som är väldigt priskänslig och kämpar med en faktura på några tusenlappar får avtala om fast pris, det är vad lagstiftaren tänkte sig skulle ge konsumenten starkare skydd. Eller att få en ungefärlig prisuppgift av företaget, en sådan får maximalt överskridas med 15%.
 
  • Gilla
Jo1234 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rejäl skrev:
demontera eluttaget,
Varför skulle han ha gjort det?, Det är ju kaklat runt om.
Men däremot blev det en komplicerat skärning (men snygg, såvitt jag kan bedöma av bilden) av en platta.
Den lär ha tagit längre tid än att skruva ett vägguttag.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle han ha gjort det?, Det är ju kaklat runt om.
Men däremot blev det en komplicerat skärning (men snygg, såvitt jag kan bedöma av bilden) av en platta.
Den lär ha tagit längre tid än att skruva ett vägguttag.
Ser inte ut att vara kaklat runt eluttaget utan fackmannamässigt så bör man kakla in bakom uttaget😉ser ut o vara en skugga på ovandelen av uttaget..,
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Eller så ser man det med att har man inte kunskapen om vad för olika moment och arbetssätt som behövs så frågar man lite försynt och inte bara säger att det är oskäligt
R Rejäl skrev:
Ja några timmar mer eller mindre får det skilja emellan olika utförare för att vara inom det skäliga…
Jag har hyfsad kunskap om moment och arbetssätt när det gäller att spika upp kakel. Dock verkar få veta vad som är oskäliga priser och till viss del är det väl så att det som sagts nu inverkar rätt mycket.
Tack för svaren, nu backar jag ut lite försynt... 🫶😇
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.