B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i
B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
Innan ROT fick du betala totalt 500 kr per uppsatt platta.

Eller ca 26000 kr per m2 omräknat innan ROT.

Om detta är skäligt undrar jag lite försynt hur dyrt det måste bli innan det är oskäligt?
 
  • Gilla
mabr006 och 2 till
  • Laddar…
D Detlösersig skrev:
Innan ROT fick du betala totalt 500 kr per uppsatt platta.

Eller ca 26000 kr per m2 omräknat innan ROT.

Om detta är skäligt undrar jag lite försynt hur dyrt det måste bli innan det är oskäligt?
Om du köper en påse chips och tar ett chips och slänger resten så kostar de chipset kanske 10000kr per kg.

Men äter man hela påsen har chipsen kostat 100kr per kilo.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Eller när jag var på efterkontroll på bilprovningen. 400:- för 3 minuters jobb. Är verkligen 8000:- i timmen skäligt? Borde jag stått på mig och betalat 30:- istället?
 
  • Gilla
  • Haha
mattiasborger och 9 till
  • Laddar…
Ja, sådana räkneexempel ges inte längre i skolan.
Och då blir det så här.

Några har funnit vägen och skor sig gott.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om du köper en påse chips och tar ett chips och slänger resten så kostar de chipset kanske 10000kr per kg.

Men äter man hela påsen har chipsen kostat 100kr per kilo.
Du verkar veta så berätta gärna när priset för att sätta upp dessa plattor blir oskäligt. Mellan tummen och lillfingret allt annat lika. Går det att fakturera 10k före ROT eller är det oskäligt?
 
R
H Hybro skrev:
Ja, sådana räkneexempel ges inte längre i skolan.
Och då blir det så här.

Några har funnit vägen och skor sig gott.
Om du tittar på fakturan på vilket sätt tror du att hen skor sig?
 
D Detlösersig skrev:
Du verkar veta så berätta gärna när priset för att sätta upp dessa plattor blir oskäligt. Mellan tummen och lillfingret allt annat lika. Går det att fakturera 10k före ROT eller är det oskäligt?
Vad blir kostnaden för att tillverka ett chips....
Eller ska hantverkaren cykla till kunden för att bilen kostar förmycket?

Jag tycker att summan är oskälig men det innebär inte att den är oskäligt när man sen tittar på vad man betalar för.


Som sagt varför kaklade ts inte själv?
Varför ska någon annan gå med förlust på ett jobb hos ts?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om du tittar på fakturan på vilket sätt tror du att hen skor sig?
När är det oskäligt? Ni som försvarar fakturor som för andra ser oskäligt höga ut bör veta när det börjar bli oskäligt. Om vi ändrar samma faktura och lägger på 2500 kr till, är det oskäligt?
 
R
D Detlösersig skrev:
När är det oskäligt? Ni som försvarar fakturor som för andra ser oskäligt höga ut bör veta när det börjar bli oskäligt. Om vi ändrar samma faktura och lägger på 2500 kr till, är det oskäligt?
Jag vet inte hur du kommer fram till att det är oskäligt?
 
A Alexn72 skrev:
Vad blir kostnaden för att tillverka ett chips....
Eller ska hantverkaren cykla till kunden för att bilen kostar förmycket?

Jag tycker att summan är oskälig men det innebär inte att den är oskäligt när man sen tittar på vad man betalar för.


Som sagt varför kaklade ts inte själv?
Varför ska någon annan gå med förlust på ett jobb hos ts?D
A Alexn72 skrev:
Vad blir kostnaden för att tillverka ett chips....
Eller ska hantverkaren cykla till kunden för att bilen kostar förmycket?

Jag tycker att summan är oskälig men det innebär inte att den är oskäligt när man sen tittar på vad man betalar för.


Som sagt varför kaklade ts inte själv?
Varför ska någon annan gå med förlust på ett jobb hos ts?
Du tyckte alltså att det var skäligt i slutändan. Min fråga är fortfarande när den här fakturan blir oskäligt hög, inget annat. Om du tycker att detta är skäligt bör du ha nån koll på vad du anser är oskäligt.
 
  • Gilla
mabr006
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag vet inte hur du kommer fram till att det är oskäligt?
Jag ställer en enkel fråga men får motfrågor till svar. Varför inte bara svara på frågan i stället.
 
  • Gilla
mabr006
  • Laddar…
R
D Detlösersig skrev:
Jag ställer en enkel fråga men får motfrågor till svar. Varför inte bara svara på frågan i stället.
För att det är så många som bara kastar ur sig att det är oskäligt utan o ha insyn om vad det innebär..
 
D Detlösersig skrev:
När är det oskäligt? Ni som försvarar fakturor som för andra ser oskäligt höga ut bör veta när det börjar bli oskäligt. Om vi ändrar samma faktura och lägger på 2500 kr till, är det oskäligt?
Vilken kostnad tycker du hade varit skälig?
 
R Rejäl skrev:
För att det är så många som bara kastar ur sig att det är oskäligt utan o ha insyn om vad det innebär..
Jag ställde en fråga i mitt första inlägg. Om detta är skäligt, vad är då oskäligt. Vad anser du?
 
  • Gilla
mabr006
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken kostnad tycker du hade varit skälig?
Ännu en motfråga. Varför är det så svårt att svara på den frågan jag ställde i mitt första inlägg?
 
  • Gilla
mabr006
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.