R
D Detlösersig skrev:
Jag har hyfsad kunskap om moment och arbetssätt när det gäller att spika upp kakel. Dock verkar få veta vad som är oskäliga priser och till viss del är det väl så att det som sagts nu inverkar rätt mycket.
Tack för svaren, nu backar jag ut lite försynt... 🫶😇
Gillar dig😉 ska jag göra om badrummet så får du jobbet då du spikar upp kaklet😂😂😂
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
SMÅ JOBB GÅR FORT!
Så tänkte jag när jag skulle färdigställa mitt trapphus med 7 steg, det satt OSB sen innan och ekstegen var monterade, så jag "skulle bara".
Tuff som man är tänkte jag att jag tar förrådet samtidig, så gipsa spackla tapetsera och måla, enkelt, det går fort då det är så små utrymmen.
Började gipsa, runt steg, uttag osv...... helt sjukt vilken tid det tar, men det är ju "bara" tapetsera och måla, ja lite spackel också.......
Man måste ju täcka lite också förstås sen pang på spacklingen i dessa trånga utrymmen, menvafaen vilken tid det tog, sen slipa i dessa trånga utrymmen, fyaen....
Jaja, tapetsera går ju fort...... inte
Måla går ju fort........ juste vilken kulör ska jag ha, konsulterade min underbara färgsättare.
Sen blanda måla, det blev fel kulör, blanda igen och måla 3 gånger, klart!
1 jävla vecka för ca 12 kvm väggar...........
SMÅ JOBB TAR TID!

/Workingclasshero
 
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
SMÅ JOBB GÅR FORT!
Så tänkte jag när jag skulle färdigställa mitt trapphus med 7 steg, det satt OSB sen innan och ekstegen var monterade, så jag "skulle bara".
Tuff som man är tänkte jag att jag tar förrådet samtidig, så gipsa spackla tapetsera och måla, enkelt, det går fort då det är så små utrymmen.
Började gipsa, runt steg, uttag osv...... helt sjukt vilken tid det tar, men det är ju "bara" tapetsera och måla, ja lite spackel också.......
Man måste ju täcka lite också förstås sen pang på spacklingen i dessa trånga utrymmen, menvafaen vilken tid det tog, sen slipa i dessa trånga utrymmen, fyaen....
Jaja, tapetsera går ju fort...... inte
Måla går ju fort........ juste vilken kulör ska jag ha, konsulterade min underbara färgsättare.
Sen blanda måla, det blev fel kulör, blanda igen och måla 3 gånger, klart!
1 jävla vecka för ca 12 kvm väggar...........
SMÅ JOBB TAR TID!

/Workingclasshero
Du har upptäckt hela grunden för industrialismens och manufakturens genombrott, att skala upp en process ger enorma effektivitetsvinster per enhet produktion.
 
  • Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
D Detlösersig skrev:
Du tyckte alltså att det var skäligt i slutändan. Min fråga är fortfarande när den här fakturan blir oskäligt hög, inget annat. Om du tycker att detta är skäligt bör du ha nån koll på vad du anser är oskäligt.
Ja den är skäligt när man tittar på vad som ingår.

Gissa vad samma arbete skulle kosta om du bor på en ö där hantverkaren måste ta båten över och inte kan ta bilen med sig?

Men för att återgå till ämnet.
Om hela väggen (10kvm) kaklades och summan. Var 50k så är det orimligt. Men som jag skrev tidigare den hade varit i närheten av vad det kostade för den lilla ytan.


Varför ska ingen ta ansvar för vad man gör.
Om jag skulle ringa in en hantverkare så frågar jag, vad tror du det går på?

Varför ska hantverkaren berätta att det blir orimligt dyrt, säger kassörskan till när man kommer med en full kundvagn att detta kommer bli dyrt och avråda?
 
R Rejäl skrev:
Gillar dig😉 ska jag göra om badrummet så får du jobbet då du spikar upp kaklet😂😂😂
Gammalt skoj när någon frågar en plattis om hens kunskaper i ämnet. En del tror på det vilket leder till glada miner.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
D Detlösersig skrev:
Gammalt skoj när någon frågar en plattis om hens kunskaper i ämnet. En del tror på det vilket leder till glada miner.
Detsamma förresten! 🫣🧑‍🎄
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L
Ärligt talat tycker jag det var snuskigt dyrt, för den där lilla kaklingen, men när jag tänker efter så kan jag inte heller riktigt se hur det skulle kunna bli speciellt mycket billigare heller.

Skulle jag gjort det själv skulle det garanterat tagit minst den tiden (men jag är ju å andra sidan inte proffs, utan en total amatör som högst motsträvigt tar mig an mina kaklingsjobb).
En sak som här skiljer är ju all tid jag först lägger på att planera och köpa in, med tid att ta reda på vad jag behöver och sånt.
Men ta plattsättningen, det ska tas in/ tas fram (i mitt fall) alla verktyg och material. Arbetsplatsen ska täckas/skyddas, förarbeten, bruket blandas, sen går plattsättningen snabbt, men så ska det städas av och allt tas bort därifrån, rengöra kärlen osv.
Det finns inte mycket av skala bort från de 3 timmarna på fakturan helt enkelt.

Jag reagerar kanske något mer över 4 timmar för fogning, min erfarenhet är att det går snabbare och kräver mindre mängd verktyg (att släpa fram).

Hade han kaklat dubbla höjden, hade det troligen blivit exakt samma faktura.
Hade han kaklat ett par kvadratmeter skulle det troligen blivit ganska liten skillnad.
Småjobb kostar.

Någonstans räknar väl hantverkaren på vad uppsidan är, och väljer bort jobb med för liten sådan.
Varje jobb innebär också en risk, att det blir något krångel, något backjobb, garantiärende osv.
Jag tackar nej till vissa små jobb, som har väldigt liten uppsida men potentiellt stor nedsida, det jag närmast kommer ihåg nu var en som ville ha 2-3 spottar bytta, men jag skulle behöva hyra en skylift.
Så jag hade behövt ta löjligt med pengar för det, och fått en mycket fet förlust om jag ett år senare skulle behöva byta en som slocknat.
Det finns mest nedsida, kunden blir förbannad för att jag var så dyr, och jag tar en risk att jag ändå drabbas hårt en gång till senare.

Jag vet att jag kan hävda ALEM09 garanti om jag sen behöver byta för att spotten pajat (om jag köper en som omfattas av det), men då krävs det att det är spotten som pajat, inte att det var något jag själv klantade till, samt att risken finns att det kommer bli ett långdraget garantiärende, där de ifrågasätter att jag hyrde en skylift för bytet.

Lite rant bara, för att förklara hur man kan tänka från hantverkarens sida.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Det jag hade ifrågasatt är 4 timmars fogning för 12 plattor.
Eller han stod och titta på när fixet stelnade bak kakelplattorna?

I med det inte framgår mer info så går det inte svara alls på. Men en hel arbetsdag tar det inte att göra det sammanlagt, däremot han kanske fakturerar det för småjobben.


Sen om han slängde det som blev över av en 5 kilos säck från den fogningen visar ju att det bara är idiotiskt. Fast ändå inte förvånad med tanke på att det finns projekt där de slänger nya elverktyg efter de avslutat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har upptäckt hela grunden för industrialismens och manufakturens genombrott, att skala upp en process ger enorma effektivitetsvinster per enhet produktion.
Men ack så själsdödande 🥲
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat tycker jag det var snuskigt dyrt, för den där lilla kaklingen, men när jag tänker efter så kan jag inte heller riktigt se hur det skulle kunna bli speciellt mycket billigare heller.

Skulle jag gjort det själv skulle det garanterat tagit minst den tiden (men jag är ju å andra sidan inte proffs, utan en total amatör som högst motsträvigt tar mig an mina kaklingsjobb).
En sak som här skiljer är ju all tid jag först lägger på att planera och köpa in, med tid att ta reda på vad jag behöver och sånt.
Men ta plattsättningen, det ska tas in/ tas fram (i mitt fall) alla verktyg och material. Arbetsplatsen ska täckas/skyddas, förarbeten, bruket blandas, sen går plattsättningen snabbt, men så ska det städas av och allt tas bort därifrån, rengöra kärlen osv.
Det finns inte mycket av skala bort från de 3 timmarna på fakturan helt enkelt.

Jag reagerar kanske något mer över 4 timmar för fogning, min erfarenhet är att det går snabbare och kräver mindre mängd verktyg (att släpa fram).

Hade han kaklat dubbla höjden, hade det troligen blivit exakt samma faktura.
Hade han kaklat ett par kvadratmeter skulle det troligen blivit ganska liten skillnad.
Småjobb kostar.

Någonstans räknar väl hantverkaren på vad uppsidan är, och väljer bort jobb med för liten sådan.
Varje jobb innebär också en risk, att det blir något krångel, något backjobb, garantiärende osv.
Jag tackar nej till vissa små jobb, som har väldigt liten uppsida men potentiellt stor nedsida, det jag närmast kommer ihåg nu var en som ville ha 2-3 spottar bytta, men jag skulle behöva hyra en skylift.
Så jag hade behövt ta löjligt med pengar för det, och fått en mycket fet förlust om jag ett år senare skulle behöva byta en som slocknat.
Det finns mest nedsida, kunden blir förbannad för att jag var så dyr, och jag tar en risk att jag ändå drabbas hårt en gång till senare.

Jag vet att jag kan hävda ALEM09 garanti om jag sen behöver byta för att spotten pajat (om jag köper en som omfattas av det), men då krävs det att det är spotten som pajat, inte att det var något jag själv klantade till, samt att risken finns att det kommer bli ett långdraget garantiärende, där de ifrågasätter att jag hyrde en skylift för bytet.

Lite rant bara, för att förklara hur man kan tänka från hantverkarens sida.
Torktiden på fogningen gör att det tar tid annars kan du inte tvätta av det snyggt..,
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Små jobb tar tid. Men detta var löjligt. En seriös hantverkare hade sagt att det kommer kosta en dags arbete så att du vet.

Kakelfix och fog lär han ha haft över. Det var därför han bad dig köpa listen. Annars hade han köpt den också. Han kunde köpt färdigblandad fix till det lilla jobbet. Och fog i minsta förpacking. Max 500kr inkl silikon.

Färdigblandad går snabbare och den lilla mängden spelar priset ingen roll. Eller kör man snabbtorkande fix så man kan foga när kaffet är uppdrucket. Så en halvdag hade varit rimligt för er båda. Han hade fått extra betalt och du hade fått ett jobb snabbt löst.

Nu hade det varit bättre och säga att så slå jobb gör de inte.
 
  • Gilla
Norrpada och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har upptäckt hela grunden för industrialismens och manufakturens genombrott, att skala upp en process ger enorma effektivitetsvinster per enhet produktion.
BANG - Och där lades grunden för konsumtionssamhället.

Innan, så började skorna bli trasiga, man gick till skomakaren, som mätte lite och sa, kom tillbaka nästa vecka.
Eller att man kände att man behövde ett nytt bord och gick till snickaren, som tillverkade och man fick det två veckor senare.

Med industrialismen kom masskonsumtionen, ty nu tillverkades varorna innan de behövdes, och snabbt blev fokus att skapa behoven, för att lagren av varor ska minska. Framhejat av kraven på växande ekonomi, och högre omsättning/vinst/lönsamhet.
 
  • Gilla
Jo1234 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
K koolla skrev:
En seriös hantverkare hade sagt att det kommer kosta en dags arbete så att du vet.
Ja det hade självklart varit bra.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har upptäckt hela grunden för industrialismens och manufakturens genombrott, att skala upp en process ger enorma effektivitetsvinster per enhet produktion.
Upptäckt och upptäck, jobbar i fordonsindustrin där standardiserade gränssnitt är en ledstjärna, alla delar passar med varandra, nästan ;-) Men just att standardisera är en framgångsmetod utöver det vanliga.
Ett trapphus och ett förråd, det gick utanför helt klart :)
/W
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.