saknaden av kolsyrat vatten är hög, kylen har varit så himla bra, så det är värt att lappa ihop den så länge det går
 
  • Gilla
draje och 1 till
  • Laddar…
A
Z znitz skrev:
saknaden av kolsyrat vatten är hög, kylen har varit så himla bra, så det är värt att lappa ihop den så länge det går
jag skaffade en golvmodell, den är riktigt bra, konsumerar mycket kolsyrat vatten
 
A
Z znitz skrev:
jag provar att köpa slangen, annars funderar jag på denna:
[länk]
aldrig provat denna men tror inte att de använder karbonisering som electoluxskåpen eller min "riktiga" du får mer en sodastreamer i lyxförpackning
 
  • Gilla
znitz
  • Laddar…
Z znitz skrev:
saknaden av kolsyrat vatten är hög, kylen har varit så himla bra, så det är värt att lappa ihop den så länge det går
Hos oss blir det begravningsstämning den dag vår kyl med kolsyrat, kallt vatten ger upp. Den är hela familjens bästis 😅
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Z znitz skrev:
Nu har jag kollat efter läcka, det är slangen, 5mm som är i "hård plast", nu är frågan om man kan hitta en ersättare, för E-lux hade som sagt ingen i reserv...
Slangen var nästan av, man kan se var den har spruckit, det mörka strecket på slangen..
[bild]
Min slang fick en sån spricka precis där den går in i kylen på baksidan. Nytt golv blev resultatet.
Jag köpte slang av samma fabrikat/modell här: https://www.ebay.com/itm/322317218025
 
  • Gilla
znitz
  • Laddar…
A
martin43 martin43 skrev:
Min slang fick en sån spricka precis där den går in i kylen på baksidan. Nytt golv blev resultatet.
Jag köpte slang av samma fabrikat/modell här: [länk]
Spelar kanske ingen roll
men många delar stoppas i sverige av livsmedelsverket till vattenmaskiner pga av gifter i plaster.
därför håller inte elx reservdelar då det kostar att få igenom/testa utbytesprodukter hos verket till EOL-produkter
 
  • Gilla
znitz
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Spelar kanske ingen roll
men många delar stoppas i sverige av livsmedelsverket till vattenmaskiner pga av gifter i plaster.
därför håller inte elx reservdelar då det kostar att få igenom/testa utbytesprodukter hos verket till EOL-produkter
Livsmedelsverket godkänner inte slangar till kylskåp. Det är tillverkaren som ska se till att materialen är lämpliga. Elux kan köpa lämplig slang från en slangtillverkare (där slangtillverkaren kan deklarera produkten som lämplig för livsnedel) och inkludera den i sin produkt.
https://www.livsmedelsverket.se/for...edelsforetag/material-i-kontakt-med-livsmedel

Om det har tillkommit krav (eller att den inte tillverkas längre) som gör att originalslangen inte längre får säljas kan ju Elux ta in en annan slang som enligt slangtillverkaren är lämplig för livsmedel. Eller så slutar de bara sälja den som reservdel.
 
A
martin43 martin43 skrev:
Livsmedelsverket godkänner inte slangar till kylskåp. Det är tillverkaren som ska se till att materialen är lämpliga. Elux kan köpa lämplig slang från en slangtillverkare (där slangtillverkaren kan deklarera produkten som lämplig för livsnedel) och inkludera den i sin produkt.
[länk]

Om det har tillkommit krav (eller att den inte tillverkas längre) som gör att originalslangen inte längre får säljas kan ju Elux ta in en annan slang som enligt slangtillverkaren är lämplig för livsmedel. Eller så slutar de bara sälja den som reservdel.
tja det är ju inte så elx säger men det kanske beror på att de är tillverkare....
 
electroluxaren skrev:
det finns två olika ventilenheter i dörren den nyare har utgått den äldre finns kvar brytpunkt serienummer som börjar på 622 dvs ditt har utgått utan ersättning.

det lilla kretskortet uppe finns att få tag på och det är väl troligt att detta är fel på elkabel finns oxå
kretskortet har artnr 2085692016 kostar knappt en tusing
kablens dito är 2086034028 för ca 600.-

jag tror fortfarande på kablen
så har du inget för dig... ta bort den du har och inspektera den nogsamt.
Hej @electroluxaren !

Var sitter kretskortet med artnr 2085692016 någonstans i kylskåpet?
Om det är i taket, hur får man loss taket? Har läst manualen och försökt youtube'a men hittar ingen info någonstans. Det värsta är ju att jag fick av taket år 2018 men har inget minne om hur jag gick tillväga... Tacksam för svar då jag äntligen bestämde mig för att beställa kretskortet och testa. Förmodligen kastar jag pengarna i sjön men då har jag ändå försökt med allt...
 
P Peako skrev:
Hej @electroluxaren !

Var sitter kretskortet med artnr 2085692016 någonstans i kylskåpet?
Om det är i taket, hur får man loss taket? Har läst manualen och försökt youtube'a men hittar ingen info någonstans. Det värsta är ju att jag fick av taket år 2018 men har inget minne om hur jag gick tillväga... Tacksam för svar då jag äntligen bestämde mig för att beställa kretskortet och testa. Förmodligen kastar jag pengarna i sjön men då har jag ändå försökt med allt...
Det sitter några skruvar i bakkant av taket och så sitter det en skruv under den där lilla luckan upptill på taket som man sprättar loss. Lika på andra sidan.

Så var det i vart fall på vår kyl även om den är några år äldre. Tror nog det är samma på din.
 
D draje skrev:
Det sitter några skruvar i bakkant av taket och så sitter det en skruv under den där lilla luckan upptill på taket som man sprättar loss. Lika på andra sidan.

Så var det i vart fall på vår kyl även om den är några år äldre. Tror nog det är samma på din.
Tack för snabbt svar @draje !
Satt 4 skruvar baktill (hade missat två av dem). Ingen framtill.

Hittade kretskortet. Har dragit ut 2 av kablarna men får inte loss sista (se bild). Är det möjligen så att den är ditsvetsad eller ska det gå att få loss den också? Har väldigt dålig arbetsyta så försöker köra genom att samtidigt hålla upp taket.
 
  • Inuti elektronisk enhet, kretskort med kondensatorer, reläer, kontakter, löv. Kablar anslutna. Sannolikt reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska gå att ta loss. Det är den kabeln som går till dispensern, eller hur?
 
D draje skrev:
Den ska gå att ta loss. Det är den kabeln som går till dispensern, eller hur?
Stämde. Tänka sig att jag var för snål för att byta kretskort för 5år sen. Nu lyser dispensern upp. Dock får jag ett allvarligt följdfel. Spelrummet är dåligt men en som vet vad det är kan troligtvis kommentera vad jag bör göra?

Videon visar när jag slår på kylen. Då börjar den pumpa vatten men läcker rejält bakåt.
 
  • Ledsen
draje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.