electroluxaren skrev:
Dispenser fryser inte utan det är vattentankarna kylen, det tar lång tid tina dessa fullständigt, har du inte löst avfrostning problematiken så blir det inte bättre
Ok, kan lösningen vara att ha lite varmare i kylen under längre tid då?
 
A
E Elevatore skrev:
Ok, kan lösningen vara att ha lite varmare i kylen under längre tid då?
Absolut
Men vill du lösa det permanent så fixa avfrostningen
vill minnas att elx sa på den tiden att börvärdet skall inte ställas kallare än 6C. 5 funkar dock som oftast vid 4 så börjar problemen.
Hela orsaken är att det är där tankarna sitter det blir som kallast
 
Är börvärdet = inställd temperatur?
Hur fixar man avfrostningen permanent?
Har tidigare haft problem med att kylelementet i bakväggen blivit helt täckt med is och då smäller det i skåpet när det försöker avfrosta men det upplever jag inte nu.
 
A
E Elevatore skrev:
Är börvärdet = inställd temperatur?
Hur fixar man avfrostningen permanent?
Har tidigare haft problem med att kylelementet i bakväggen blivit helt täckt med is och då smäller det i skåpet när det försöker avfrosta men det upplever jag inte nu.
man byter givare i elementet
 
electroluxaren skrev:
man byter givare i elementet
Aha kan det vara "sensor till kylskåp, komplett" art nr 2085611222?
 
electroluxaren skrev:
2,5 m
God kväll! Det är ju två slangar som går till ett och samma hål så kommer inte underfund med vilken av dem det är som läcker. Vilken av slangarna kan jag tro är den som är 2,5m som är den defekta? Man bör ju kunna ta reda på det ifall man vet vad respektive slang är avsedd att gå till - båda kanske inte styrs av kretskortet i kylens tak?

Ena slangen är nämligen på 5mm och den andra på 6mm...

På tal om Electrolux service så hade jag ett oerhört otrevligt samtal där servicepersonalen sa att han gjort bedömningen att det inte är värt att ens åka ut till mig och att "teknikern har alltid rätt". Jag bad honom skicka mig diverse komponenter som jag ville ha och fakturera mig de 1995kronorna som han ändå annars hade gjort (och slippa åka ut till mig) då det skulle sluta billigare för mig än att beställa alla komponenter jag faktiskt vill ha (läs inte bara för att åtgärda detta fel, men uppgradera kolfilter och annat) men det kunde han inte heller hjälpa mig med. Så jag får la pyssla själv om jag vill se vattendispensern på denna kyl komma till liv igen... :)

Närbild av ett fläktgaller med skugga och delvis synliga fläktblad, dunkla färger, industriell eller mekanisk kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller vit kabel inuti öppen mekanisk enhet med varningsetikett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Den ena är från inloppsventilen
Drn andra går till dispenser
Så frågan är när det läcker
 
electroluxaren skrev:
Den ena är från inloppsventilen
Drn andra går till dispenser
Så frågan är när det läcker
Det började ju läcka när jag testade byta kretskortet i taket. Så fort jag slog på kylen så forsade det ut vatten. Då det är bökigt att komma in bakom kylen så tog jag snabbt filmen som jag skickade tidigare ( https://www.byggahus.se/forum/threa...skap-electrolux-eres3500x.202113/post-5557005 ) innan jag stängde av allt och monterade tillbaks det defekta kretskortet för att kunna använda annan funktionalitet.
 
A
P Peako skrev:
Det började ju läcka när jag testade byta kretskortet i taket. Så fort jag slog på kylen så forsade det ut vatten. Då det är bökigt att komma in bakom kylen så tog jag snabbt filmen som jag skickade tidigare ( [länk] ) innan jag stängde av allt och monterade tillbaks det defekta kretskortet för att kunna använda annan funktionalitet.
Då borde det vara inkommande slang 6mm
 
Kapar tråden lite. Hoppas det är ok. Jag har Husqvarna kyl QR2619K. Vattenfilter lampan blinkar gult. Bytte det OTROLIGA dyr vattenfiltret 740 spänn men det går inte att nollställa. Byter jag till kolsyra kan jag inte byta tillbaka till vanligt vatten igen. Då lyser inte vanliga vattenknappen. Måste då stänga av och sedan på kylen igen med några sekunders mellanrum.
 
Fungerar inte knappsatsen på dispensern?
 
D draje skrev:
Fungerar inte knappsatsen på dispensern?
Jo jag kan byta från vanligt till bubbel men inte tillbaka
 
J Johan.klein skrev:
Kapar tråden lite. Hoppas det är ok. Jag har Husqvarna kyl QR2619K. Vattenfilter lampan blinkar gult. Bytte det OTROLIGA dyr vattenfiltret 740 spänn men det går inte att nollställa. Byter jag till kolsyra kan jag inte byta tillbaka till vanligt vatten igen. Då lyser inte vanliga vattenknappen. Måste då stänga av och sedan på kylen igen med några sekunders mellanrum.
Så den nollställer inte när du trycker och håller inne på filterindikeringen?
Det kanske är nåt knas med kretskortet i dispensern... Iom att du inte heller kan växla mellan bubblor och vanligt.
 
D draje skrev:
Så den nollställer inte när du trycker och håller inne på filterindikeringen?
Det kanske är nåt knas med kretskortet i dispensern... Iom att du inte heller kan växla mellan bubblor och vanligt.
Nej precis. Man ska hålla inne vanliga vattenknappen tills lampan snocknat men den knappen verkar inte fungera. Ett nytt sådant kretskort verkar det inte gå att få tag på 😔
 
A
Nä de korten är slut sedan länge
Jag har något men får kolla om det är till din modell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.